SEVCIKOVA, Andrea, Eva MILKOVA, Mirela MOLDOVEANU and Martin KONVICKA. Graph Theory: Enhancing Understanding of Mathematical Proofs Using Visual Tools. Sustainability. Switzerland: MDPI AG, 2023, vol. 15, No 13, p. 10536-10545. ISSN 2071-1050. Available from: https://dx.doi.org/10.3390/su151310536.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Graph Theory: Enhancing Understanding of Mathematical Proofs Using Visual Tools
Name in Czech Teorie grafů: Zlepšení porozumění matematickým důkazům pomocí vizuálních nástrojů
Authors SEVCIKOVA, Andrea, Eva MILKOVA, Mirela MOLDOVEANU and Martin KONVICKA.
Edition Sustainability, Switzerland, MDPI AG, 2023, 2071-1050.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na fulltext
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.3390/su151310536
Keywords (in Czech) matematická kultura; matematický důkaz; vzdělání; teorie grafů; vizuální nástroj
Keywords in English mathematical culture; mathematical proof; education; graph theory; visual tool
Tags AR 2023-2024, nehodnoceno_afiliace_není_k_VŠFS
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Denišová, DiS., učo 12202. Changed: 4/9/2023 10:41.
Abstract
Mathematical culture is an essential part of general culture, and mathematical proof is the essence of mathematical culture, which plays an essential role in education for sustainable development. The presented research focuses on the following issue: Can the use of visual tools contribute to a better understanding of mathematical proofs presented within the framework of courses in graph theory? The research focuses on Czech university students of computer science. The presented results were achieved in a pedagogical experiment based on a pre-test, treatment and post-test design carried out during three academic years before the COVID pandemic period. In the pre-test and post-test phases, students were tested to determine their level of mathematical logic knowledge. Visual applications were used in teaching in the treatment phase. The research results clearly showed that the use of visual tools supporting formal explanation of mathematical proofs results in better understanding of the abstraction of the presented process and thus contributes significantly to sustainability in mathematical education. Thanks to the use of the mentioned visual tools during the COVID pandemic period, when schools had to switch to on-line education, the students’ results were comparable to those from face-to-face classes.
Abstract (in Czech)
Matematická kultura je nezbytnou součástí obecné kultury a matematický důkaz je podstatou matematické kultury, která hraje zásadní roli ve výchově k udržitelnému rozvoji. Předkládaný výzkum se zaměřuje na následující problematiku: Může použití vizuálních nástrojů přispět k lepšímu pochopení matematických důkazů prezentovaných v rámci kurzů teorie grafů? Výzkum se zaměřuje na české vysokoškolské studenty informatiky. Prezentovaných výsledků bylo dosaženo v pedagogickém experimentu založeném na předtestovacím, léčebném a posttestovém designu provedeném během tří akademických let před obdobím pandemie COVID. Ve fázi před testem a po testu byli studenti testováni, aby se zjistila úroveň jejich znalostí matematické logiky. Vizuální aplikace byly použity ve výuce ve fázi léčby. Výsledky výzkumu jasně ukázaly, že použití vizuálních nástrojů podporujících formální vysvětlení matematických důkazů vede k lepšímu pochopení abstrakce prezentovaného procesu a významně tak přispívá k udržitelnosti v matematickém vzdělávání. Díky využití zmíněných vizuálních nástrojů v období pandemie COVID, kdy školy musely přejít na on-line vzdělávání, byly výsledky studentů srovnatelné s výsledky prezenční výuky.
PrintDisplayed: 7/5/2024 01:28