FIALA, Petr and Renata MAJOVSKÁ. Strategic customer behavior in revenue management systems. Online. In Nemec R., Chytilova L. Proceedings of the 15th International Conference on Strategic Management and its Support by Information Systems 2023. 1st ed. Ostrava: VSB-Technical University of Ostrava, 2023, p. 52-60. ISBN 978-80-248-4687-3. Available from: https://dx.doi.org/10.31490/9788024846873.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Strategic customer behavior in revenue management systems
Name in Czech Strategic customer behavior in revenue management systems
Authors FIALA, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Renata MAJOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1st ed. Ostrava, Proceedings of the 15th International Conference on Strategic Management and its Support by Information Systems 2023, p. 52-60, 9 pp. 2023.
Publisher VSB-Technical University of Ostrava
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Odkaz na sborník
RIV identification code RIV/04274644:_____/23:#0001045
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-248-4687-3
ISSN 2570-5776
Doi http://dx.doi.org/10.31490/9788024846873
Keywords (in Czech) revenue management systems; strategic customer; modeling; discrete choice; substitution
Keywords in English revenue management systems; strategic customer; modeling; discrete choice; substitution
Tags AR 2023-2024, RIV_2024, xD1
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Denišová, DiS., učo 12202. Changed: 16/11/2023 08:44.
Abstract
Revenue management is the art and science of predicting customer demand in real time and optimizing the price and availability of products according to demand. What is new in revenue management is not the demand management decisions themselves, but rather the way in which these decisions are made. The real innovation in revenue management lies in the way decisions and information systems are made. Revenue management systems collect information and make decisions based on it, using modelling of ongoing processes. A significant opportunity is in modelling approaches. Conventional modelling approaches assume that customers are passive and not involved in any decision-making processes. This simplification is often unrealistic for many practical problems. In response, there has been interest in incorporating strategic customer behavior in recent years. This paper presents network management models with consumer demand for multiple products and intertemporal substitutions. The models are based on linear programming approximations with Data Envelopment Analysis methods.
Abstract (in Czech)
Řízení příjmů je umění a věda o předvídání poptávky zákazníků v reálném čase a optimalizaci ceny a dostupnosti produktů podle poptávky. Novinkou v oblasti revenue managementu nejsou samotná rozhodnutí o řízení poptávky, ale spíše způsob, jakým jsou tato rozhodnutí přijímána. Skutečná inovace v řízení příjmů spočívá ve způsobu rozhodování a informačních systémech. Systémy řízení příjmů shromažďují informace a na jejich základě přijímají rozhodnutí s využitím modelování probíhajících procesů. Významnou příležitostí jsou přístupy k modelování. Konvenční přístupy k modelování předpokládají, že zákazníci jsou pasivní a nejsou zapojeni do žádných rozhodovacích procesů. Toto zjednodušení je pro mnoho praktických problémů často nereálné. V reakci na to se v posledních letech objevuje zájem o zahrnutí strategického chování zákazníků. Tento článek představuje modely řízení sítě s poptávkou spotřebitelů po více produktech a intertemporálními substitucemi. Modely jsou založeny na aproximacích lineárního programování metodami Data Envelopment Analysis.
PrintDisplayed: 3/5/2024 23:56