2023
The uberization of the economy on the example of the electrical engineering domain and transport
STĘPNICKA, Nina, Eva KOSTIKOV, Beata SADOWSKA a Iryna SITAKZákladní údaje
Originální název
The uberization of the economy on the example of the electrical engineering domain and transport
Název česky
Uberizace ekonomiky na příkladu elektrotechnické domény a dopravy
Autoři
STĘPNICKA, Nina (616 Polsko, garant), Eva KOSTIKOV (703 Slovensko, domácí), Beata SADOWSKA (616 Polsko) a Iryna SITAK (804 Ukrajina)
Vydání
1st edition. Piscataway, New Jersey, USA, 2023 IEEE 4th KhPI Week on Advanced Technology, KhPI Week 2023 - Conference Proceedings, od s. 1-6, 6 s. 2023
Nakladatel
IEEE
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50206 Finance
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/04274644:_____/23:#0001047
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
ISBN
979-8-3503-9554-9
Klíčová slova česky
uberizace; spolujízda; dopravní průmysl; elektrotechnická oblast
Klíčová slova anglicky
uberization; carpooling; transport industry; electrical engineering domain
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2024 13:30, Bc. Jan Peterec
V originále
Uberization is a new trend in the economy which incorporates phone apps and other media into the activities of different entities, resulting in the introduction of a different way of purchasing or using an item or service. The term “uberization” has emerged in connection with popularisation of the Uber app and has been used in various areas of the economy: banking and finance, hospitality, medical services, as well as in the electrical engineering domain area and of transport. Uberization is a source of various benefits for entities which business model is no different or slightly different from Uber’s model. The operation of the entity, taking into account the assumptions of uberization, increases efficiency and reduces operating costs, especially during the COVID-19 period, and thus forces traditional entities to reorganize and change their business model. This leads to so-called creative destruction in the market, based on innovation and competition with the best, but also on the elimination of entities that do not keep up with technological changes or those that implement the traditional business model (non-Internet) regardless of changes in the surrounding economic reality. The work has a theoretical and research character. The methods used in the paper are theoretical and empirical, including causal analysis, abstraction, generalisation, inference, statistical method, comparative case study method and critical analysis of the literature.
Česky
Uberizace je nový trend v ekonomice, který začleňuje telefonní aplikace a další média do aktivit různých subjektů, což má za následek zavedení odlišného způsobu nákupu nebo použití položky nebo služby. Termín „uberizace“ se objevil v souvislosti s popularizací aplikace Uber a používá se v různých oblastech ekonomiky: bankovnictví a finance, pohostinství, lékařské služby, ale také v oblasti elektrotechniky a dopravy. Uberizace je zdrojem různých výhod pro subjekty, jejichž obchodní model se neliší nebo mírně neliší od modelu Uberu. Provoz subjektu s přihlédnutím k předpokladům uberizace zvyšuje efektivitu a snižuje provozní náklady zejména v období COVID-19 a nutí tak tradiční subjekty k reorganizaci a změně obchodního modelu. To vede k tzv. kreativní destrukci na trhu, založené na inovacích a konkurenci s nejlepšími, ale také na eliminaci subjektů, které nedrží krok s technologickými změnami nebo těch, které zavádějí tradiční obchodní model (neinternetový) bez ohledu na změn okolní ekonomické reality. Práce má teoretický a výzkumný charakter. Metody použité v článku jsou teoretické a empirické, včetně kauzální analýzy, abstrakce, zobecnění, inference, statistické metody, metody komparativní případové studie a kritické analýzy literatury.