STĘPNICKA, Nina, Eva KOSTIKOV, Beata SADOWSKA and Iryna SITAK. The uberization of the economy on the example of the electrical engineering domain and transport. Online. In IEEE. 2023 IEEE 4th KhPI Week on Advanced Technology, KhPI Week 2023 - Conference Proceedings. 1st edition. Piscataway, New Jersey, USA: IEEE, 2023, p. 1-6. ISBN 979-8-3503-9554-9. Available from: https://dx.doi.org/10.1109/KhPIWeek61412.2023.10312890.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The uberization of the economy on the example of the electrical engineering domain and transport
Name in Czech Uberizace ekonomiky na příkladu elektrotechnické domény a dopravy
Authors STĘPNICKA, Nina (616 Poland, guarantor), Eva KOSTIKOV (703 Slovakia, belonging to the institution), Beata SADOWSKA (616 Poland) and Iryna SITAK (804 Ukraine).
Edition 1st edition. Piscataway, New Jersey, USA, 2023 IEEE 4th KhPI Week on Advanced Technology, KhPI Week 2023 - Conference Proceedings, p. 1-6, 6 pp. 2023.
Publisher IEEE
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50206 Finance
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Conference proceeding website IEEE
RIV identification code RIV/04274644:_____/23:#0001047
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 979-8-3503-9554-9
Doi http://dx.doi.org/10.1109/KhPIWeek61412.2023.10312890
Keywords (in Czech) uberizace; spolujízda; dopravní průmysl; elektrotechnická oblast
Keywords in English uberization; carpooling; transport industry; electrical engineering domain
Tags AR 2023-2024, RIV_2024, xD1
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 1/3/2024 13:30.
Abstract
Uberization is a new trend in the economy which incorporates phone apps and other media into the activities of different entities, resulting in the introduction of a different way of purchasing or using an item or service. The term “uberization” has emerged in connection with popularisation of the Uber app and has been used in various areas of the economy: banking and finance, hospitality, medical services, as well as in the electrical engineering domain area and of transport. Uberization is a source of various benefits for entities which business model is no different or slightly different from Uber’s model. The operation of the entity, taking into account the assumptions of uberization, increases efficiency and reduces operating costs, especially during the COVID-19 period, and thus forces traditional entities to reorganize and change their business model. This leads to so-called creative destruction in the market, based on innovation and competition with the best, but also on the elimination of entities that do not keep up with technological changes or those that implement the traditional business model (non-Internet) regardless of changes in the surrounding economic reality. The work has a theoretical and research character. The methods used in the paper are theoretical and empirical, including causal analysis, abstraction, generalisation, inference, statistical method, comparative case study method and critical analysis of the literature.
Abstract (in Czech)
Uberizace je nový trend v ekonomice, který začleňuje telefonní aplikace a další média do aktivit různých subjektů, což má za následek zavedení odlišného způsobu nákupu nebo použití položky nebo služby. Termín „uberizace“ se objevil v souvislosti s popularizací aplikace Uber a používá se v různých oblastech ekonomiky: bankovnictví a finance, pohostinství, lékařské služby, ale také v oblasti elektrotechniky a dopravy. Uberizace je zdrojem různých výhod pro subjekty, jejichž obchodní model se neliší nebo mírně neliší od modelu Uberu. Provoz subjektu s přihlédnutím k předpokladům uberizace zvyšuje efektivitu a snižuje provozní náklady zejména v období COVID-19 a nutí tak tradiční subjekty k reorganizaci a změně obchodního modelu. To vede k tzv. kreativní destrukci na trhu, založené na inovacích a konkurenci s nejlepšími, ale také na eliminaci subjektů, které nedrží krok s technologickými změnami nebo těch, které zavádějí tradiční obchodní model (neinternetový) bez ohledu na změn okolní ekonomické reality. Práce má teoretický a výzkumný charakter. Metody použité v článku jsou teoretické a empirické, včetně kauzální analýzy, abstrakce, zobecnění, inference, statistické metody, metody komparativní případové studie a kritické analýzy literatury.
PrintDisplayed: 4/5/2024 04:31