ROUBAL, Ondřej. Consumer Culture and the Paradox of Choice in an Ambivalent Era of Emancipation of Individual Freedoms. In Fatih Sahin, Cevat Soylemez. Navigating the Shifting Landscape of Consumer Behavior. 1. edition. Hershey, Pennsylvania, USA: IGI Global Publishing, 2024, p. 51-85. ISBN 979-8-3693-1594-1. Available from: https://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-1594-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Consumer Culture and the Paradox of Choice in an Ambivalent Era of Emancipation of Individual Freedoms
Name in Czech Spotřební kultura a paradox volby v ambivalentní době emancipace individuálních svobod
Authors ROUBAL, Ondřej.
Edition 1. edition. Hershey, Pennsylvania, USA, Navigating the Shifting Landscape of Consumer Behavior, p. 51-85, 35 pp. 2024.
Publisher IGI Global Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50400 5.4 Sociology
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Odkaz na www stránky nakladatele
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 979-8-3693-1594-1
Doi http://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-1594-1
Keywords (in Czech) Spotřební kultura, paradox volby, individualizace, ambivalence, spotřebitel, mentalita, dobrovolná skromnost, hédonismus, odložené potěšení
Keywords in English Ambivalence, consumers, consumer culture, delayed gratification, hedonism, individualization, mentality, paradox of choice, voluntary simplicity
Tags AR 2023-2024, odmeny_2024, POZNÁMKA, RIV_2025, xC1
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Denišová, DiS., učo 12202. Changed: 21/2/2024 13:46.
Abstract
Consumer culture in modern societies is interpreted in sociological discourse as a culture that maximizes the freedom of consumer choice. This interpretation is based on the reality of an extension of variability of various classes, types, combinations, models, and modifications of products in the market environment, as well as the proliferation of the unconventional purchasing platforms of digital shopping. The emancipation of individual freedoms in the form of consumer choice is positively associated with the growth of material standards of living and the affluence of a society. At the same time, an ambivalent situation arises in the form of unintended consequences, whereby customers with increasing freedoms in the areas of consumer choice run into problems making decisions and the paradox of choice, all in a landscape that is becoming less clear and oversaturated with options and opportunities. Our goal is to contribute to a deeper understanding of the ambivalent character of contemporary consumer culture in the context of intensified individualization and external options for consumer choice. We also seek to propose a theoretical model of consumer mentalities that is more resistant to the negative effects of the paradox of choice. This model is based on the Epicurean consumption pattern of voluntary simplicity, reducing aspirations, and delayed gratification
Abstract (in Czech)
Spotřební kultura moderních společností je v sociologickém diskurzu interpretována jako kultura maximalizující svobodu spotřebitelské volby. Základem takové intepretace je skutečnost extenze variability nejrůznějších druhů, typů, kombinací, modelů a modifikací produktů v prostředí trhů, stejně jako proliferace nekonvenčních platforem digitálního nakupování. Emancipace individuálních svobod v podobě spotřebitelské volby je pozitivně ztotožňována s růstem materiální životní úrovně a blahobytem společnosti. Souběžně v podobě nezamýšlených důsledků dochází k ambivalentní situaci, kdy stále svobodnější zákazníci v oblastech spotřebitelské volby, narážejí na problém rozhodování a paradox volby, a to ve stále méně přehledném a přesyceném terénu možností a příležitostí. Cílem je přispět k poznání ambivalentního charakteru soudobé spotřební kultury v kontextu zesilované individualizace a extenzi možností spotřebitelské volby. Dále navrhnout teoretický model mentality spotřebitele, více rezistentní negativním efektům paradoxu volby. Tento model je postaven na spotřebním vzorci dobrovolné skromnosti epikurejského typu, snížování aspirací a odloženém potěšení.
PrintDisplayed: 4/5/2024 15:48