FIALA, Petr and Renata MAJOVSKÁ. Multicriteria Models in Revenue Management. Multiple Criteria Decision Making. Katowice: Publishing House of the University of Economics in Katowice, 2023, vol. 18, No 1, p. 29-46. ISSN 2084-1531. Available from: https://dx.doi.org/10.22367/mcdm.2023.18.02.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Multicriteria Models in Revenue Management
Name in Czech Multikriteriální modely v řízení příjmů
Authors FIALA, Petr and Renata MAJOVSKÁ.
Edition Multiple Criteria Decision Making, Katowice, Publishing House of the University of Economics in Katowice, 2023, 2084-1531.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na fulltext článku
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.22367/mcdm.2023.18.02
Keywords (in Czech) řízení příjmů; měření výkonnosti; více kritérií; analytický hierarchický proces (AHP); analytický síťový proces (ANP); analýza obalu dat (DEA); chování zákazníků; efektivní hranice; postup orientovaný na úroveň aspirace (ALOP).
Keywords in English revenue management; performance measurement; multiple criteria; Analytic Hierarchy Process (AHP); Analytic Network Process (ANP); Data Envelopment Analysis (DEA); customer behavior; efficient frontier; Aspiration Level Oriented Procedure (ALOP)
Tags AR 2023-2024, odmeny_2024, RIV_2025, xJ5
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Denišová, DiS., učo 12202. Changed: 5/4/2024 10:42.
Abstract
Revenue Management (RM) is about selling the right product to the right customer at the right time at the right price through the right channel to maximise revenue. The real innovation of RM lies in the way decisions are made. The performance of revenue management approaches can be evaluated against several criteria. Both discrete and continuous multicriteria models can be used to analyse RM. The performance pyramid is a comprehensive, fully integrated per-performance system that captures multiple perspectives such as internal, financial, customer and innovation. The assessment is based on a combination of Analytic Hierarchy Process (AHP), Analytic Network Process (ANP) and Data Envelopment Analysis (DEA) approaches. Customer behavior modeling is gaining increasing attention in the field of rev-enue management. Customer choice models can be extended with more inputs and more outputs. Evaluation of alternatives can be performed using DEA-based evaluation methods. The search for an efficient frontier in a DEA model can be formulated as a multiobjective linear programming problem. We propose to use an Aspiration Level Oriented Procedure (ALOP) to solve the problem.
Abstract (in Czech)
Řízení příjmů (Revenue Management, RM) je o prodeji správného produktu správnému zákazníkovi ve správný čas za správnou cenu prostřednictvím správného kanálu, aby se maximalizovaly příjmy. Skutečná inovace RM spočívá ve způsobu rozhodování. Výkonnost přístupů k řízení výnosů lze hodnotit podle několika kritérií. K analýze RM lze použít diskrétní i spojité multikriteriální modely. Pyramida výkonnosti je komplexní, plně integrovaný systém per-performance, který zachycuje více hledisek, například interní, finanční, zákaznické a inovační. Hodnocení je založeno na kombinaci přístupů Analytic Hierarchy Process (AHP), Analytic Network Process (ANP) a Data Envelopment Analysis (DEA). Modelování chování zákazníků získává v oblasti rev-enue managementu stále větší pozornost. Modely volby zákazníka lze rozšířit o více vstupů a více výstupů. Hodnocení alternativ lze provádět pomocí metod hodnocení založených na DEA. Hledání efektivní hranice v modelu DEA lze formulovat jako víceobjektivní problém lineárního programování. K řešení tohoto problému navrhujeme použít postup orientovaný na aspirační úroveň (ALOP).
PrintDisplayed: 9/5/2024 12:34