J 2024

Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias

ŠINDELÁŘ, Jiří and Petr BUDINSKÝ

Basic information

Original name

Hidden Consequences of Consumer Protection on the Financial Market: Regulation-introduced Bias

Name in Czech

Skryté důsledky ochrany spotřebitele na finančním trhu: Předpojatost zavedená regulací

Authors

ŠINDELÁŘ, Jiří and Petr BUDINSKÝ

Edition

Prague Economic Papers, Prague, Prague University of Economics and Business, 2024, 1210-0455

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

UT WoS

001258858000002

Keywords (in Czech)

finanční regulace, spotřebitelské chování, ochrana spotřebitele, chování finance, kapitálový trh

Keywords in English

financial regulation; consumer behaviour; consumer protection; behavioural finance; capital market
Změněno: 9/9/2024 12:44, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

V originále

This paper deals with the problem of how the risk perception among retail customers is affected by the consumer protection regulation on the financial market. Through a questionnaire survey, we have measured the effect ofselected consumer protection measures on banking or investment decisions taken by a young (student) population. These measures included the most common elements of financial regulation, such as bank deposit insurance, corporate bond prospectus, licenced fund management and securities broker indemnity insurance. Our results show that protective state intervention represents strong stimuli for customer decision-making with a widely misleading effect. It overshadows other factors, including individual qualification, risk-reward preference and demographic attributes, all of which were found to be insignificant. Since the surveyed measures reached a similar level of effect yet they offer different substance, this outcome has important policymaking implications.

In Czech

Tento článek se zabývá problémem, jak je ovlivněno vnímání rizika mezi maloobchodními zákazníky nařízením o ochraně spotřebitele na finančním trhu. Prostřednictvím dotazníkového šetření měřili jsme vliv vybraných opatření na ochranu spotřebitele na bankovnictví nebo investice rozhodnutí přijatá mladou (studentskou) populací. Tato opatření zahrnovala ta nejběžnější prvky finanční regulace, jako je pojištění bankovních vkladů, prospekt podnikových dluhopisů, licencovaná správa fondů a pojištění odpovědnosti obchodníků s cennými papíry. Ukazují to naše výsledky ochranná státní intervence představuje silné podněty pro rozhodování zákazníka s široce zavádějící efekt. Zastiňuje další faktory, včetně individuální kvalifikace, preference rizika a odměny a demografické atributy, z nichž všechny byly shledány nevýznamnými. Vzhledem k tomu, že zkoumaná opatření dosáhla podobné úrovně účinku, ale nabízejí odlišnou látku, tento výsledek má důležité důsledky pro tvorbu politiky.