V 2025

Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025

CIRKLOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025

Název česky

Výzkumná zpráva: Využití umělé inteligence studenty při přípravě závěrečných prací Výstup projektu: Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence, IGA OP 7427, 2024-2025

Název anglicky

Research Report: Use of Artificial Intelligence in Thesis Writing

Autoři

CIRKLOVÁ, Jitka

Vydání

1. vyd. Praha, 35 s. 2025

Nakladatel

VŠFS

Další údaje

Typ výsledku

Výzkumná zpráva

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

umělá inteligence, závěrečná práce, akademické psaní, etika, plagiátorství, vzdělávání, studenti, ChatGPT, digitální gramotnost

Klíčová slova anglicky

rtificial intelligence, thesis writing, academic integrity, ethics, plagiarism, education, students

Štítky

Změněno: 20. 10. 2025 07:59, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

Výzkumná zpráva představuje výsledky projektu „Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence“. Studie analyzuje způsoby, jak studenti využívají nástroje AI při psaní závěrečných prací, a zkoumá jejich přínosy i rizika. Data získaná prostřednictvím online dotazníků ukazují, že studenti využívají AI především k kontrole textu, sumarizaci odborných zdrojů a organizaci práce, avšak vyjadřují obavy z plagiátorství, nespolehlivosti informací a dopadu na kreativitu. Zpráva navrhuje jasná pravidla a etické rámce pro využívání AI v akademickém prostředí.

Česky

Výzkumná zpráva představuje výsledky projektu „Tvorba odborného textu a závěrečných prací v éře umělé inteligence“. Studie analyzuje způsoby, jak studenti využívají nástroje AI při psaní závěrečných prací, a zkoumá jejich přínosy i rizika. Data získaná prostřednictvím online dotazníků ukazují, že studenti využívají AI především k kontrole textu, sumarizaci odborných zdrojů a organizaci práce, avšak vyjadřují obavy z plagiátorství, nespolehlivosti informací a dopadu na kreativitu. Zpráva navrhuje jasná pravidla a etické rámce pro využívání AI v akademickém prostředí.

Anglicky

The research report presents the findings of the project “Creating Academic Texts and Theses in the Era of Artificial Intelligence.” The study explores how students use AI tools in thesis writing, identifying both benefits and risks. Based on online survey data, students mainly use AI for grammar checking, text summarization, and task organization, while expressing concerns about plagiarism, data reliability, and creativity loss. The report recommends clear ethical guidelines for responsible AI use in academia.