ČECHÁK, Vladimír. CRISIS MANAGEMENT IN THE AREA OF PUBLIC ADMINISTRATION. In Jan Stejskal, Jiří Křupka. PUBLIC ADMINISTRATION 2016. Pardubice: UNIV PARDUBICE, 2016, p. 32-40. ISBN 978-80-7560-040-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name CRISIS MANAGEMENT IN THE AREA OF PUBLIC ADMINISTRATION
Name in Czech ŘÍZENÍ KRIZÍ V OBLASTI VEŘEJNÉ SPRÁVY
Authors ČECHÁK, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pardubice, PUBLIC ADMINISTRATION 2016, p. 32-40, 9 pp. 2016.
Publisher UNIV PARDUBICE
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/04274644:_____/16:#0000213
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-7560-040-0
UT WoS 000400377300003
Keywords (in Czech) Krizová situace; Mimořádné události a jejich klasifikace; Standardní situace v rámci administrativních činností
Keywords in English Crisis situation; Extraordinary events and their classification; Standard situations within administration activities
Tags AR 2016-2017, RIV_2018, WOS, xD1
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 6/3/2018 09:38.
Abstract
The article is focused on the relationship and especially on the mutually affected methods and procedures used by bodies of the state administration in everyday activities, and methods and procedures applied when solving extraordinary events. Despite the fact that the curent legislation (Act No. 239/2000 Coll., on Integrated Rescue System and No. 240/2000 Coll., on Crisis Management) and the following regulations define competencies and duties of individual subjects integrated in the rescue system more or less clearly, it is important to pay greater attention to the professional preparation of state administration employees. The Act No. 239/2000 Coll., on the Integrated Rescue System defines roles of regional authorities and local authorities with extended competencies which focuse on the collection of significant information, creation of materials and technical conditions necessary for solving extraordinary events and also on the creation of crisis plans. Similarly district commissioners and mayors play mainly a coordination role. When developing individual "models" of extraordinary events, it would be useful to specify their duties. Even university research centers could participate on such a task. It would be also useful to check organizational principals of solving extraordinary events from the functional and systemic point of view at certain spans of time.
Abstract (in Czech)
Článek je zaměřen na vztah a zejména na vzájemně ovlivněné metody a postupy používané orgány státní správy při každodenních činnostech a na metody a postupy uplatňované při řešení mimořádných událostí. I přes skutečnost, že současná legislativa (zákon č. 239/2000 Sb., O integrovaném záchranném systému a č. 240/2000 Sb., O krizovém řízení) a následujícími nařízeními vymezují kompetence a povinnosti jednotlivých subjektů integrovaných do záchranného systému Více či méně jasně, je důležité věnovat větší pozornost odborné přípravě zaměstnanců státní správy. Zákon č. 239/2000 Sb., O integrovaném záchranném systému, definuje úlohy regionálních úřadů a místních úřadů s rozšířenou působností, které se zaměřují na shromažďování významných informací, vytváření materiálů a technických podmínek nezbytných pro řešení mimořádných událostí a také na Vytvoření krizových plánů. Podobně okresní komisaři a starostové hrají především koordinační roli. Při vývoji jednotlivých "modelů" mimořádných událostí by bylo užitečné stanovit jejich povinnosti. Dokonce i univerzitní výzkumná centra by se na takovém úkolu mohly podílet. Bylo by také užitečné zkontrolovat organizační principy řešení mimořádných událostí z funkčního a systémového hlediska v určitých časových úsecích.
PrintDisplayed: 28/4/2024 10:09