PETRŮ, Naděžda and Karel HAVLÍČEK. Family entrepreneurship in the Czech Republic on the verge of the first generation handover. 2017. ISBN 978-80-8154-208-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Family entrepreneurship in the Czech Republic on the verge of the first generation handover.
Name in Czech Rodinné podnikání v České republice na prahu prvního generačního předání
Name (in English) Family entrepreneurship in the Czech Republic on the verge of the first generation handover.
Authors PETRŮ, Naděžda and Karel HAVLÍČEK.
Edition 2017.
Other information
Type of outcome Conference abstract
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-8154-208-4
Keywords (in Czech) Podnikání, rodinné podnikání, rodinný podnik, dědictví, zakladatel, nástupce.
Keywords in English entrepreneurship, family entrepreneurship, family business, succession, founder, successor.
Tags konferenční_abstrakt
Tags International impact
Links 7427/2017/4, research and development project.
Changed by Changed by: doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D., učo 9895. Changed: 8/7/2017 21:55.
Abstract
Family is an integral part of society in all cultures and time periods. Its mission is to raise the next generation, which will be able to continue and further develop the knowledge and experience of the previous generation. The modern history of family entrepreneurship in the Czech Republic started after 1989, i.e. the fall of the communist regime and restoration of a democratic system. People went into business with enthusiasm and the successful ones now stand on the verge of a generation handover. The literature review prepared using the desk-research method is mainly based on foreign professional sources – monographic publications, scientific articles published in professional magazines, in the Proquest, Web of Science, Ebsco, Scopus databases and others. The objective of our quantitative research was to evaluate, based on parameter E (Experience), the generational representation of family members in relation to leadership and ownership of businesses. Quantitative research was based on statistical and graphical data processing using the SPSS software from the authors’ own empirical investigation based on the international methodology of family company review through the F-PEC scale, the Experience parameter. (Astrachan et al, 2002) It was shown that the accumulation of business experience in business families is still mainly concentrated on the founding generation of entrepreneurs. In the conclusion of the paper, the deduction and generalisation method is applied.
Abstract (in Czech)
Ve všech kulturách a časových obdobích je rodina nedílnou součástí společnosti. Jejím posláním je vychovat další generaci, která by byla schopna pokračovat a nadále rozvíjet poznatky a zkušenosti generace předchozí. Novodobá historie rodinného podnikání v České republice se začala psát po roce 1989, kdy došlo k pádu komunistického režimu, k obnovení demokratického systému. Lidé se s nadšením pouštěli do podnikání a ti úspěšní dnes stojí na prahu generačního předání. Literature review je zpracována metodou desk-research, vychází zejména ze zahraničích odborných zdrojů – monografických publikací, vědeckých článků uvedených v databázích Proquest, Web of Science, Ebsco, Scopus a dalších. Cílem kvantitativního výzkumu bylo na základě parametru E (Experience) vyhodnotit generační zastoupení rodinných příslušníků ve vztahu k vůdcovství (vedení) podniku a k vlastnictví podniku. Kvantitativní výzkum byl založen na statistickém a grafickém zpracování dat statistickým programem SPSS z vlastního empirického šetření autorů na základě mezinárodní metodologie zkoumání rodinnosti firem prostřednictvím F-PEC škály, parametru Experience. (Astrachan et al, 2002) Bylo prokázáno, že kumulace podnikatelských zkušeností v rámci podnikatelských rodin je zatím soustředěna převážně na zakladatelskou generaci podnikatelů. V závěru příspěvku je využita metoda dedukce a zobecnění.
Abstract (in English)
Family is an integral part of society in all cultures and time periods. Its mission is to raise the next generation, which will be able to continue and further develop the knowledge and experience of the previous generation. The modern history of family entrepreneurship in the Czech Republic started after 1989, i.e. the fall of the communist regime and restoration of a democratic system. People went into business with enthusiasm and the successful ones now stand on the verge of a generation handover. The literature review prepared using the desk-research method is mainly based on foreign professional sources – monographic publications, scientific articles published in professional magazines, in the Proquest, Web of Science, Ebsco, Scopus databases and others. The objective of our quantitative research was to evaluate, based on parameter E (Experience), the generational representation of family members in relation to leadership and ownership of businesses. Quantitative research was based on statistical and graphical data processing using the SPSS software from the authors’ own empirical investigation based on the international methodology of family company review through the F-PEC scale, the Experience parameter. (Astrachan et al, 2002) It was shown that the accumulation of business experience in business families is still mainly concentrated on the founding generation of entrepreneurs. In the conclusion of the paper, the deduction and generalisation method is applied.
PrintDisplayed: 28/4/2024 14:05