WROBLOWSKÁ, Zuzana. Comparison of Requirements for Brand Managers Responsible for the Competitiveness of Brands: Cross-National Study in the US and the Czech Republic. Journal of Competitivness. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, FAME, vol. 9, No 4, p. 148-163. ISSN 1804-171X. doi:10.7441/joc.2017.04.10. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Comparison of Requirements for Brand Managers Responsible for the Competitiveness of Brands: Cross-National Study in the US and the Czech Republic
Authors WROBLOWSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Journal of Competitivness, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, FAME, 2017, 1804-171X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/17:#0000304
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.7441/joc.2017.04.10
UT WoS 000423063700010
Keywords (in Czech) brand manažer; konkurenceschopnost; řízení lidských zdrojů; znalosti; dovednosti; nábor; technická kompetence
Keywords in English brand manager; competitiveness; human resource management; knowledge; recruiting; skills; technical competence
Tags AR 2017-2018, externí pedagog, RIV_2018, WOS, xJ3
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 6/4/2018 11:40.
Abstract
The purpose of the paper is to present the partial results of an independent research project. The author´s choice of the position "Brand Manager" was influenced by the fact that branding is very powerful tool in striving for competitiveness in the 21st century. The paper focuses on a set of requirements in terms of educational level, professional experience, knowledge, technical competence, and business management skills for candidates for the position of "Brand Manager". Berelson´s content analysis method was used to study recruitment advertisement texts. A cross-national study was conducted to compare the requirements in the US and in the Czech Republic. The result of the actual research project in the US confirmed a fundamental need for a university education, knowledge of marketing, and experience in the field of the advertiser company´s business. The unexpected result was that the groups of technical competences as well as required practices and work experience for brand managers in the US and the Czech Republic had statistically significant differences. The article concludes with a number of recommendations formulated for the implementation of the human resource management practices of recruiting and selection, as their inappropriate strategy and implementation is common and the consequences are costly.
Abstract (in Czech)
Účelem práce je představit dílčí výsledky nezávislého výzkumného projektu. Zaměření autorky na pozici titulovanou "Brand Manager" bylo ovlivněna skutečností, že v usilování firem o konkurenceschopnost v 21. století je branding velmi silným nástrojem. Příspěvek se zaměřuje na požadavky kladené na uchazeče o pozici "manažera značky", pokud jde o úroveň vzdělání, odbornou praxi, znalosti, odbornou způsobilost a dovednosti řízení podniku. Berelsonova metoda analýzy obsahu byla použita ke studiu textů reklamních inzerátů. Byla provedena mezinárodní studie porovnávající požadavky v USA a v České republice. Výsledek výzkumného projektu realizovaného v USA potvrdil zásadní potřebu vysokoškolského vzdělání, znalost marketingu a zkušeností v oblasti podnikání inzerentů. Neočekávaným zjištěním byla skutečnost, že skupiny odborných kompetencí, stejně jako požadované postupy a pracovní zkušenosti pro manažery značek v USA a České republice vykázaly statisticky významné rozdíly. Článek uzavírá řada doporučení formulovaných k implementaci vybraných postupů řízení lidských zdrojů, jelikož jejich nevhodná strategie a provádění jsou běžné a důsledky jsou nákladné.
PrintDisplayed: 28/3/2024 20:43