MENTLÍK, Roman a Mojmír HELÍSEK. Euro and Corporate Management in the Czech Republic. European Research Studies Journal. Piareus: International Strategic Management Association, roč. 21, č. 2, s. 441-452. ISSN 1108-2976. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Euro and Corporate Management in the Czech Republic
Název česky Euro a podnikový management v České republice
Autoři MENTLÍK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí) a Mojmír HELÍSEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání European Research Studies Journal, Piareus, International Strategic Management Association, 2018, 1108-2976.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Řecko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/04274644:_____/18:#0000361
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky podnikový management, rozšíření eurozóny, stabilita měnového kurzu, zahraniční obchod
Klíčová slova anglicky corporate management; euro area enlargement; exchange rate stability; foreign trade
Štítky AR 2017-2018, RIV_2019, SCOPUS, unor_2019_o, xJ3
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Změněno: 17. 4. 2019 09:23.
Anotace
The paper aims to evaluate the attitude of corporate management (not the public opinion) regarding the introduction of the euro in the Czech Republic and to identify the main factors which influence this attitude. We also work on the hypothesis that the attitude to the euro depends on the stability of the CZK/EUR exchange rate and on developments in the Czech foreign trade with the euro area. We collected companies’ opinions on the introduction of the euro from corporate management opinion polls in 2011–2017. The data analysis has concluded that increased fluctuations of the CZK/EUR exchange rate (towards appreciation as well as depreciation) are accompanied with increased interest in the introduction of the euro. It is also the growing volume and share of trading with the euro area which is directly proportional to the growth in companies’ interest in the introduction of the euro.
Anotace česky
Cílem článku je vyhodnotit postoj podnikového managementu (nikoliv veřejného mínění obyvatelstva) k zavedení eura v České republice a najít hlavní okolnosti, které tento postoj ovlivňují. Vycházíme z hypotézy, že postoj k euru závisí na stabilitě měnového kurzu CZK/EUR a na vývoji českého zahraničního obchodu s eurozónou. Názory podniků na zavedení eura jsme převzali z průzkumů názorů manažerů podniků v období 2011-2017. Analýza dat došla k závěru, že vyšší výkyvy měnového kurzu CZK/EUR (ve směru apreciace i depreciace) jsou doprovázeny vyšším zájmem o zavedení eura. Také rostoucí objem i podíl obchodu s eurozónou je přímo úměrný rostoucímu zájmu podniků zavést euro.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 20:22