ČECHÁK, Vladimír. Současné trendy v oblasti vzdělávání (THE PRESENT TRENDS IN EDUCATION). In Radim Valenčík. Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe v návaznosti na Průmysl 4.0. 1st ed. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s. p. 22-34. ISBN 978-80-7408-164-4. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Současné trendy v oblasti vzdělávání
Name in Czech Současné trendy v oblasti vzdělávání
Name (in English) THE PRESENT TRENDS IN EDUCATION
Authors ČECHÁK, Vladimír.
Edition 1. vyd. Praha, Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe v návaznosti na Průmysl 4.0, p. 22-34, 13 pp. 2018.
Publisher Vysoká škola finanční a správní, a.s.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-7408-164-4
Keywords (in Czech) Profesní struktura absolventů SŠ a VŠ, profesní kvalifikace, studijní program, vzájemný vztah mezi terciárním vzděláváním a podnikatelskou sférou, rozvoj profesních dovedností, typy profesní přípravy, tzv. “další” vzdělávání, rekvalifikace, duální studium
Keywords in English Professional structure of graduates of secondary and higher education; professional qualification, study program, interrelationship between tertiary education and the business sphere; development of professional skills; types of vocational training; so-called "further" education; retraining
Tags AR 2018-2019, xD2
Changed by Changed by: Ing. Dominika Moravcová, učo 21787. Changed: 24/1/2019 10:44.
Abstract
Článek je zaměřen na problémy vyplývající z nových změn v oblasti vzdělávání na středních odborných školách a především na vysokých školách. Změny ve vzdělávacích programech a hlavně způsob jejich realizace by měly přispět k optimálnímu uplatnění absolventů v reálném životě a zároveň k jejich dostatečné přípravě (z metodického hlediska) ke kontinuálnímu celoživotnímu vzdělávání. Pozornost je zaměřena především na funkci, rozvoj a realizaci "profesně orientovaných" vzdělávacích programů, které jsou zaměřeny na rozvoj znalostí absolventů, které jsou prakticky posuzovatelné. V této souvislosti se pozornost soustředí na změny způsobu prezentace "účelu" a významu teoretických znalostí ve vztahu k posílení praktičnosti vzdělávacího procesu jako celku. Značný prostor je věnován zkušenostem v oblasti propojení vzdělávacích aktivit realizovaných "vně" univerzitní budovy, obvykle ve výrobních podnicích (tzv. "Dvojí studie").
Abstract (in English)
The article is focused on the problems arising from new changes in the area of education at secondary vocational schools and mainly at universities. The changes in educational programmes and mainly in the way of their realization are supposed to contribute to optimal employment of graduates in real life and, at the same time, to their sufficient preparation, (from the methodical point of view) for continual lifelong education. The attention is focused mainly on a function, development and realization of „professionally“ oriented educational programmes which are focused on development of graduates‘ knowledge which is practically assessable. In this relation, the attention is focused on changes in the way of presenting „purpose“ and significance of theoretical knowledge in relation to strengthening practicality of an educational process as a whole. A significant space is devoted to experience in the area of interlinking educational activities realized „out“ of a university building, usually in production enterprises (the so called „dual studies“).
PrintDisplayed: 29/3/2024 12:10