VOSTATEK, Jaroslav. Technical pension and tax reform for Czechia. In Dvořáková, P., Baisa, B. Proceedings of the 22nd International Conference Current Trends in Public Sector Research 2018. 1. vyd. Brno: Masaryk University. s. 211-218. ISBN 978-80-210-8923-5. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Technical pension and tax reform for Czechia
Název česky Rechnická penzijní a daňová reforma pro Česko
Autoři VOSTATEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Proceedings of the 22nd International Conference Current Trends in Public Sector Research 2018, od s. 211-218, 8 s. 2018.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50206 Finance
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/04274644:_____/18:#0000380
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
ISBN 978-80-210-8923-5
ISSN 2336-1239
UT WoS 000571708800026
Klíčová slova česky Důchodová reforma, daňová reforma, daň z osobních příjmů, příspěvky na sociální zabezpečení, financování zdravotní péče
Klíčová slova anglicky pension reform ; tax reform ; personal income tax ; social security contributions ; healthcare financing
Štítky AR 2018-2019, RIV_2019, xD1_překvalifikování, xD2
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jitka Štruncová, učo 38491. Změněno: 26. 7. 2022 09:40.
Anotace
The Expert Committee on Pension Reform (2014-2017) did no comprehensive analysis of the Czech pension system and did not discuss any comprehensive pension reform. Just before the last meeting of this Committee the opinions were expressed that no pension reform is necessary – after the cancellation of the fully unsuccessful new retirement savings pillar and after some marginal parametric changes of the public and personal pensions. Although domestic and foreign recommendations are enough in this direction. The paper demonstrates that the 2010 ruling of the Czech Constitutional Court was not implemented duly by the then government: the system of public pensions continues to be unconstitutional and incomprehensible for its addresses. Moreover, the system of private pensions and pension savings is also unconstitutional and insufficiently comprehensible. The paper presents a systemic analysis of the public “pension insurance” and supplementary pension savings products and indicates potential alternatives of both these systems which would not, if possible, change the amounts of assessed pensions and of state support and which would result in their constitutionality and comprehensibility. The expected consequence of such a technical reform is a strongly increase of the rationality of the behaviour of the current and potential participants of these systems. At the same time a technical reform of wage taxation may be implemented.
Anotace česky
Odborná komise pro důchodovou reformu (2014-2017) neprojednala žádnou ucelenou analýzu českého penzijního systému a nezabývala se ani žádnou ucelenou reformou důchodů. Těsně před závěrečným jednáním této komise byly vysloveny názory, že po zrušení zcela neúspěšného nového pilíře důchodového spoření a několika okrajových parametrických změnách veřejných a osobních penzí žádná důchodová reforma není zapotřebí. Přitom domácích a zahraničních doporučení je v tomto směru dostatek. Příspěvek ukazuje, že nález Ústavního soudu ČR z roku 2010 nebyl tehdejší vládou patřičně realizován: systém veřejných penzí je nadále protiústavní a pro své adresáty je nesrozumitelný. Navíc je protiústavní a málo srozumitelný i systém soukromých penzí a penzijního spoření. Příspěvek prezentuje systémové analýzy produktu veřejného „důchodového pojištění“ a doplňkového penzijního spoření a ukazuje možné varianty technické reformy obou těchto systémů, které by pokud možno nezměnily výši přiznávaných důchodů a státní podpory a jejichž důsledkem by byla jejich ústavnost a srozumitelnost. Očekávaným důsledkem takové technické reformy je výrazné zvýšení racionality chování stávajících a potenciálních účastníků těchto systémů. Současně lze realizovat technickou reformu zdanění mezd.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 10:05