PETRŮ, Naděžda and Andrea TOMÁŠKOVÁ. EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE EXPORT OF FAMILY COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC AS THE STEP OF THEIR FURTHER CONTINUATION AND DEVELOPMENT (EXPORT OF FAMILY COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC AS THE STEP OF THEIR FURTHER CONTINUATION AND DEVELOPMENT). In Trendy v podnikání 2018. 2018. ISBN 978-80-261-0833-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE EXPORT OF FAMILY COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC AS THE STEP OF THEIR FURTHER CONTINUATION AND DEVELOPMENT
Name in Czech EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE EXPORT OF FAMILY COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC AS THE STEP OF THEIR FURTHER CONTINUATION AND DEVELOPMENT
Name (in English) EXPORT OF FAMILY COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC AS THE STEP OF THEIR FURTHER CONTINUATION AND DEVELOPMENT
Authors PETRŮ, Naděžda and Andrea TOMÁŠKOVÁ.
Edition Trendy v podnikání 2018, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-261-0833-7
Keywords (in Czech) Rodinné firmy, ČR, export, konkurenceschopnost, devizové intervence, a.s., s.r.o.
Keywords in English family company, Czech Republic, export, competitiveness, foreign exchange intervention, joint stock company, limited liability company.
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 17/12/2018 08:28.
Abstract
Stále sílící konkurence nutí firmy hledat nová odbytiště pro své produkty. Jednou z možností, jak proniknout na nová teritoria je export. Autorky zvolily export rodinných firem jako možný krok jejich budoucího rozvoje. Cílem bylo vyhodnotit exportní aktivity rodinných společností dle jejich právní formy. Dalším cílem bylo využití měnového kurzu v období před, v průběhu a po devizových intervencích, jako indikátoru konkurenceschopnosti českých (rodinných) firem. Příspěvek je zpracován na základě obecných vědeckých metod, zejména metodou kompilace odborných textů, primárním kvantitativním a kvalitativním výzkumem, metodou časových řad, dedukcí a zobecněním. Výsledky této studie potvrdily předpoklad, že české firmy exportují, jsou konkurenceschopné na světových trzích. Ve větší míře exportují společnosti právní formou a..s. a s.r.o.
Abstract (in English)
The ever-increasing competition forces companies to look for new outlets for their products. One way to break into new territories is to export. The authors chose the topic of exporting family businesses as a possible step in their future development. The aim was to compare the export activities of family companies according to their legal form. Another objective was to evaluate the effect of the exchange rate in the period before, during and after foreign exchange interventions on foreign activities. The contribution is based on general scientific methods, especially the method of compilation of specialized texts, primary quantitative and qualitative research, time series, deduction and generalization. The outputs are measured by classical statistical methods, Pearson's correlation coefficient, Crombach's alpha. The results of this study confirmed the assumption that even small and medium-sized Czech family businesses use export activities for their development. To a greater extent, companies export legal forms to joint stock companies and limited liability companies compared to self-employed.
PrintDisplayed: 17/5/2024 11:56