ROUBAL, Ondřej. THE DUALITY OF HEDONISM IN THE AMBIVALENT WORLD OF POLARITIES. European Journal of Science and Theology. Iasi (Romania): Technical University of Iasi, roč. 15, č. 1, s. 203-213. ISSN 1841-0464. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název THE DUALITY OF HEDONISM IN THE AMBIVALENT WORLD OF POLARITIES
Název česky DUALITA HÉDONISMU V AMBIVALENTNÍM SVĚTĚ POLARIT
Autoři ROUBAL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania), Technical University of Iasi, 2019, 1841-0464.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Rumunsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/04274644:_____/19:#0000445
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
UT WoS 000457111300019
Klíčová slova česky alternativní hédonismus, ambivalence, Aristippos, Epikuros, hédonismus, spotřební kultura
Klíčová slova anglicky alternative hedonism; ambivalence; Aristippus; consumer culture; Epicurus; hedonism
Štítky AR 2018-2019, cervenec_2019_o, RIV_2020, xJ2, časopis_WoS_SCOPUS
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Změněno: 14. 4. 2020 09:25.
Anotace
Social reality is distinguished under the conditions of late modernity by an ambivalent character in the form of a series of paradoxes and diverse ambiguities. The polar perception of reality as consisting of structures of mutually interacting and coexisting forces of opposites, which are experienced by social protagonists as concurrently acting qualities of dual significance, further contribute to this character. Hedonism as an approach to life is also distinguished by duality, whereby ambiguous life practices aimed at achieving the same principle based on the achievement of joy and pleasure develop in parallel. On the one hand, the polarity of predatory hedonism filled with boundless consumerism and the intensification of the present is systematically reinforced by the marketing industry, while on the other hand expressions of alternative hedonism form as the spontaneous and reflective practice of consumers looking for the measure of things and for peace. Hedonism therefore represents a possible source of ambivalent experience for consumers who self-centredly desire an ever greater degree of independence and sensual pleasure and at the same time call for the preservation of the existence of a responsible spirit oriented towards the future and resisting the impulses for instant gratification.
Anotace česky
Sociální realita se v podmínkách pozdní modernity vyznačuje ambivalentním charakterem v podobě řady paradoxů a nejrůznějších rozporů. K tomuto charakteru přispívá i polární vnímání reality jako struktury vzájemně působících a koexistujících sil protikladů, prožívaných sociálními aktéry jako souběžně působící kvality duálního významu. Dualitou se vyznačuje i hédonismus jako životní postoj, kdy se vedle sebe paralelně rozvíjí protichůdná životní praxe k dosahování téhož principu založeného na dosahování radosti a potěšení. Na straně jedné je marketingovým průmyslem systematicky posilována polarita predátorského hédonismu, naplňovaného neomezovaným konzumenstvím a intenzifikací přítomnosti, na straně druhé se konstituují projevy alternativního hédonismus jako spontánní a reflexivní praxe spotřebitelů, hledající míru věcí a klid. Hédonismus tak představuje možný zdroj ambivalentního prožívání spotřebitelů, sebestředně toužící po stále větší míře nezávislosti a smyslových potěšení a současně volajících pro zachování existence zodpovědného ducha, orientovaného na budoucnost, odolávajícího impulsům okamžitého uspokojování.
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 14:30