D 2006

Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace

HELÍSEK, Mojmír

Basic information

Original name

Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace

Name in Czech

Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace

Name (in English)

Quantitative development of higher education in the conditions of globalization

Authors

HELÍSEK, Mojmír

Edition

Praha, Znalostní ekonomika. Sborník z 2. ročníku mezinárodní konference 23. 5. 2006, p. 91-94, 4 pp. 2006

Publisher

Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

80-86754-63-4

Keywords (in Czech)

Reforma vysokého školství, Education at a Glance, soukromé vysoké školy.

Keywords in English

Reform of higher education, Education at a Glance, private universities.

Links

GA402/06/1357, research and development project.
Changed: 7/6/2020 22:30, prof. Ing. Mojmír Helísek, CSc.

Abstract

V originále

Součástí reformy vzdělávací soustavy je dosáhnout vysokého podílu vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva na celkovém počtu obyvatel. To je považováno za podmínku ekonomického rozvoje. Ve srovnání s průměrem OECD v tomto směru Česká republika zaostává. Jsou zde však významná rizika. Extenze vzdělávání půjde na úkor jeho kvality. Kvalifikační požadavky se pak pouze „přejmenují“ ze středoškolských na vysokoškolské. Bude zaostávat odborný výcvik. Přínosem tohoto kvantitativního růstu je však všeobecná sociální a intelektuální kultivace studujícího člověka resp. celé společnosti (vzdělání působí přes mezilidské vztahy jako pozitivní externalita).

In English

Part of the reform of the education system is to achieve a high share of the university-educated population in the total population. This is considered a condition for economic development. Compared to the OECD average, the Czech Republic is lagging behind in this respect. However, there are significant risks. The extension of education will be at the expense of its quality. Qualification requirements are then only "renamed" from high school to university. Professional training will lag behind. However, the benefit of this quantitative growth is the general social and intellectual cultivation of the student and whole society (education acts as a positive externality through interpersonal relationships).