2006
Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
HELÍSEK, MojmírBasic information
Original name
Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
Name in Czech
Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
Name (in English)
Quantitative development of higher education in the conditions of globalization
Authors
HELÍSEK, Mojmír
Edition
Praha, Znalostní ekonomika. Sborník z 2. ročníku mezinárodní konference 23. 5. 2006, p. 91-94, 4 pp. 2006
Publisher
Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
80-86754-63-4
Keywords (in Czech)
Reforma vysokého školství, Education at a Glance, soukromé vysoké školy.
Keywords in English
Reform of higher education, Education at a Glance, private universities.
Links
GA402/06/1357, research and development project.
Changed: 7/6/2020 22:30, prof. Ing. Mojmír Helísek, CSc.
V originále
Součástí reformy vzdělávací soustavy je dosáhnout vysokého podílu vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva na celkovém počtu obyvatel. To je považováno za podmínku ekonomického rozvoje. Ve srovnání s průměrem OECD v tomto směru Česká republika zaostává. Jsou zde však významná rizika. Extenze vzdělávání půjde na úkor jeho kvality. Kvalifikační požadavky se pak pouze „přejmenují“ ze středoškolských na vysokoškolské. Bude zaostávat odborný výcvik. Přínosem tohoto kvantitativního růstu je však všeobecná sociální a intelektuální kultivace studujícího člověka resp. celé společnosti (vzdělání působí přes mezilidské vztahy jako pozitivní externalita).
In English
Part of the reform of the education system is to achieve a high share of the university-educated population in the total population. This is considered a condition for economic development. Compared to the OECD average, the Czech Republic is lagging behind in this respect. However, there are significant risks. The extension of education will be at the expense of its quality. Qualification requirements are then only "renamed" from high school to university. Professional training will lag behind. However, the benefit of this quantitative growth is the general social and intellectual cultivation of the student and whole society (education acts as a positive externality through interpersonal relationships).