HELÍSEK, Mojmír. Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace (Quantitative development of higher education in the conditions of globalization). In Vladimír Čechák. Znalostní ekonomika. Sborník z 2. ročníku mezinárodní konference 23. 5. 2006. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2006, p. 91-94. ISBN 80-86754-63-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
Name in Czech Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
Name (in English) Quantitative development of higher education in the conditions of globalization
Authors HELÍSEK, Mojmír.
Edition Praha, Znalostní ekonomika. Sborník z 2. ročníku mezinárodní konference 23. 5. 2006, p. 91-94, 4 pp. 2006.
Publisher Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 80-86754-63-4
Keywords (in Czech) Reforma vysokého školství, Education at a Glance, soukromé vysoké školy.
Keywords in English Reform of higher education, Education at a Glance, private universities.
Links GA402/06/1357, research and development project.
Changed by Changed by: prof. Ing. Mojmír Helísek, CSc., učo 5013. Changed: 7/6/2020 22:30.
Abstract
Součástí reformy vzdělávací soustavy je dosáhnout vysokého podílu vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva na celkovém počtu obyvatel. To je považováno za podmínku ekonomického rozvoje. Ve srovnání s průměrem OECD v tomto směru Česká republika zaostává. Jsou zde však významná rizika. Extenze vzdělávání půjde na úkor jeho kvality. Kvalifikační požadavky se pak pouze „přejmenují“ ze středoškolských na vysokoškolské. Bude zaostávat odborný výcvik. Přínosem tohoto kvantitativního růstu je však všeobecná sociální a intelektuální kultivace studujícího člověka resp. celé společnosti (vzdělání působí přes mezilidské vztahy jako pozitivní externalita).
Abstract (in English)
Part of the reform of the education system is to achieve a high share of the university-educated population in the total population. This is considered a condition for economic development. Compared to the OECD average, the Czech Republic is lagging behind in this respect. However, there are significant risks. The extension of education will be at the expense of its quality. Qualification requirements are then only "renamed" from high school to university. Professional training will lag behind. However, the benefit of this quantitative growth is the general social and intellectual cultivation of the student and whole society (education acts as a positive externality through interpersonal relationships).
PrintDisplayed: 4/5/2024 19:25