C 2021

Czech Pension Policy

VOSTATEK, Jaroslav

Basic information

Original name

Czech Pension Policy

Name in Czech

Česká penzijní politika

Authors

VOSTATEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Lodz, Pensions today. Economic, managerial, and social issues, p. 228-239, 12 pp. 2021

Publisher

Lodz University of Technology Press

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50206 Finance

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/21:#0000766

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-83-66287-93-8

Keywords (in Czech)

starobní důchod; důchodová reforma; osobní penze; státní podpora; rovný důchod

Keywords in English

old-age pension; pension reform; personal pensions; state support; flat pension

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/3/2022 12:00, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Inflation and the low indexation of bend points in the first half of the 1990s substantially reduced the dependence of old-age pensions on previous earnings. The 1996 Pension Insurance Act has added a small basic amount of all pensions to the system of ‘percentage amounts’ of individual pensions, heavily levelled by bend points and reduction coefficients. The ‘progressivity’ of this system is high: a newly granted average old-age pension is roughly by 30% earnings-related. The basic amount of old-age pension shall be transformed into a separate flat-rate pension, with an independent system of retirement age, minimum residence or economic activity (35 years) and valorization. The percentage amount of the old-age pension shall become an independent pension pillar of social insurance, optimally with the construction of the Austrian pension accounts, with a separate retirement age and valorization system and with a minimum insurance period of 3-5 years. The extremely complicated system of state support for ‘personal pensions’ is almost entirely the result of lobbying by the completely superfluous ‘pension companies’ that have a monopoly on the provision of supplementary pension savings. The rate of state support for employer contributions to these savings is 87%, which is by far the highest one in the world. State support for participant contributions is lower. More than half of the population is involved in the system, but its role in protection is as low as in other countries. The main purpose of ‘pension savings’ (and ‘building savings’) is tax optimization, coupled with the fiscal illusion that the state support is a free lunch. We recommend either a complete cancellation of state support for all financial products or the transition to a uniform TEE regime in the form of British Individual Savings Accounts (ISA) or Canadian Tax-Free Savings Accounts (TFSA).

In Czech

Inflace a nízká indexace redukčních hranic v 1. polovině 90. let podstatně snížily závislost starobních důchodů na předchozích výdělcích. Zákon o důchodovém pojištění od roku 1996 zavedl malou základní výměru ke všem penzím: k systému „procentních výměr“ penzí, které jsou podstatně nivelizovány redukčními hranicemi a koeficienty. „Progresivita“ tohoto systému je vysoká: nově poskytnutý průměrný starobní důchod je asi ze 30 % závislý na výdělku. Základní výměru starobního důchodu je třeba přeměnit na samostatný rovný důchod, se samostatným důchodovým věkem, minimální dobou pobytu či ekonomické aktivity (35 let) a valorizací. Procentní výměra starobního důchodu by se měla přeměnit na samostatný pojistný penzijní pilíř, optimálně s konstrukcí rakouského penzijního konta, se separátním důchodovým věkem a valorizačním systémem a s minimální dobou pojištění 3-5 let. Silně komplikovaný systém státní podpory „osobních penzí“ je téměř zcela výsledkem lobbingu zcela zbytečných „penzijních společností“, které mají monopol na poskytování doplňkového penzijního spoření. Míra státní podpory příspěvků zaměstnavatele na toto spoření je 87 %, což je zdaleka nejvyšší na světě. Státní podpora příspěvků účastníků je nižší. Více než polovina obyvatelstva je účastníky systému, ale jeho úloha v zabezpečení je nízká stejně jako v jiných zemích. Hlavním účelem „penzijního spoření“ (a také „stavebního spoření“) je daňová optimalizace, spojená s fiskální iluzí, že státní podpora je obědem zdarma. Doporučujeme buď úplné zrušení státní podpory všech finančních produktů nebo přechod k jednotnému daňového režimu TEE v podobě britských individuálních spořicích účtů (ISA) nebo kanadských daněprostých spořicích účtů (TFSA).

Files attached