J 2021

Conceptual Comparison of Internal Audit and Internal Control in the Marketing Environment

KUPEC, Václav; Přemysl PÍSAŘ; Michal LUKÁČ a Gabriela PAJTINKOVÁ BARTÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Conceptual Comparison of Internal Audit and Internal Control in the Marketing Environment

Název česky

Konceptuální komparace interního auditu a interní kontroly v marketingovém prostředí

Autoři

KUPEC, Václav (203 Česká republika, garant, domácí); Přemysl PÍSAŘ (203 Česká republika, domácí); Michal LUKÁČ a Gabriela PAJTINKOVÁ BARTÁKOVÁ

Vydání

Sustainability, Basel, MDPI, 2021, 2071-1050

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 3.889

Kód RIV

RIV/04274644:_____/21:#0000767

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

UT WoS

000666643500001

EID Scopus

2-s2.0-85108644856

Klíčová slova česky

CASI; interní audit; interní kontrola; korelace; management; marketing

Klíčová slova anglicky

CASI; correlation; internal audit; internal control; management; marketing

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 11. 2022 21:59, doc. PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D.

Anotace

V originále

There is a conceptual problem in the adequate application of internal audit and internal control in the real business of the marketing environment. Although both of these managerial tools are theoretically defined, they are practically interchangeable in business. This limits their application. It is therefore necessary to focus on both concepts and make the theory and practice more precise or remove any overlaps. The aim of this paper is therefore a theoretical and practical comparison of internal audit and internal control concepts in the marketing environment. To fulfil this purpose and verify the hypotheses, this paper uses computer assisted self interviewing. The research was conducted in Q1 2021 with a sample of 3052 small and medium enterprises from the international environment of the EU 27. The research conclusions show a strong correlation of the theoretical perception of the terms of internal audit and internal control. At the same time, they show a weak correlation with the audit and control tools used in practice. They also define audit as planned independent assurance (soft consultation) and control as operational managerial assurance (hard comparison). This defines and clarifies scientific theories for managerial practice, thus enhancing and increasing the efficiency of internal audits and internal control in the business environment.

Česky

V podnikatelském prostředí existuje koncepční problém s adekvátní aplikací interního auditu a interní kontroly. Přestože jsou oba tyto manažerské nástroje teoreticky definovány, v praxi jsou prakticky zaměnitelné, což omezuje jejich aplikaci. Je proto nutné se na zmiňované pojmy zaměřit a zpřesnit teorii a praxi, případně odstranit jejich překrývání. Cílem tohoto příspěvku je proto teoretické a praktické porovnání koncepcí interního auditu a interní kontroly v marketingovém prostředí. Ke splnění tohoto cíle a ověření hypotéz je využito počítačem asistovaného samostatného dotazování. Výzkum byl proveden v 1. čtvrtletí roku 2021 na vzorku 3052 malých a středních podniků z mezinárodního prostředí EU 27. Závěry výzkumu ukazují především silnou korelaci teoretického vnímání pojmů interní audit a interní kontrola. Zároveň vykazují slabou korelaci mezi prakticky využívanými nástroji auditu a kontroly. Také definují audit jako plánované nezávislé ujištění (soft konzultace) a kontrolu jako operativní manažerské ujištění (hard komparace). Závěry přitom zpřesňují vědecké teorie pro manažerskou praxi, čímž posilují a zvyšují účinnost interního auditu a vnitřní kontroly v podnikatelském prostředí.

Přiložené soubory