B_Soc_1 Sociologie 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2024
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Sociologie 1 je předmětem profilujícího základu, orientovaného na koncepce sociologického myšlení a schopnost aplikace metody sociologické imaginace při posuzování nejrůznějších faktů sociální reality. Studenti se seznámí se vztahem vědeckého a laického poznání reality, vědeckými metodami a subjektivitou poznání v podobě předsudků a stereotypů. Pozornost se zde zaměří na konkrétní příklady stereotypů v mediálním prostoru, konkrétně v soudobých reklamních kampaních. Po stručném seznámení s historickým vývojem sociologického myšlení a charakterem průmyslové modernity, budou studenti konfrontováni s koncepcemi pozdně moderní společnosti. Budou zde akcentovány primárně otázky proměn životního stylu, hodnot, identity nebo role technologizace, digitalizace a automatizace světa na život člověka a společnosti. Studenti budou motivování myslet kriticky, kreativně a odvážně při tvorbě vlastních prezentací a jejich obhajobě. Budou současně motivováni využívat kombinaci antropologických, evolučně psychologických, sociologických a mediálních poznatků k pochopení konkrétních marketingových a komunikačních strategií. Koncepce předmětu sleduje rozvoj profilu absolventa jako vzdělaného praktika. Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • Sociologie 1 je předmětem profilujícího základu, orientovaného na koncepce sociologického myšlení a schopnost aplikace metody sociologické imaginace při posuzování nejrůznějších faktů sociální reality. Studenti se seznámí se vztahem vědeckého a laického poznání reality, vědeckými metodami a subjektivitou poznání v podobě předsudků a stereotypů. Pozornost se zde zaměří na konkrétní příklady stereotypů v mediálním prostoru, konkrétně v soudobých reklamních kampaních. Po stručném seznámení s historickým vývojem sociologického myšlení a charakterem průmyslové modernity, budou studenti konfrontováni s koncepcemi pozdně moderní společnosti. Budou zde akcentovány primárně otázky proměn životního stylu, hodnot, identity nebo role technologizace, digitalizace a automatizace světa na život člověka a společnosti. Studenti budou motivování myslet kriticky, kreativně a odvážně při tvorbě vlastních prezentací a jejich obhajobě. Budou současně motivováni využívat kombinaci antropologických, evolučně psychologických, sociologických a mediálních poznatků k pochopení konkrétních marketingových a komunikačních strategií. Koncepce předmětu sleduje rozvoj profilu absolventa jako vzdělaného praktika. Témata přednášek: 1. Vědecké a laické poznání sociální reality. Zdravý rozum a věda. Limity subjektivního poznání a schématické myšlení. Stereotypy, předsudky, autostereotypy, heterostereotypy v marketingové komunikaci. 2. Praktické funkce sociologického poznání a metody sociologické imaginace. Sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“. Kritické myšlení v informační společnosti. Paradigmatická struktura v sociologii. 3. Dějiny sociologického myšlení. Klasická sociologie. Průmyslová modernita a postmoderní společnost. Hypermoderní společnost. Riziková společnost, tekutá modernita. Černé labutě a resilience v éře nejistoty. Identita, hodnoty a životní styl v konzumní společnosti. 4. Základy lidské společnosti I. Člověk, společnost a příroda. Člověk jako biologický tvor. Aplikace evolučně psychologických, biologických a neurologických poznatků v marketingové komunikaci. Rozdíly v mužské a ženské populaci spotřebitelů z pohledu biologického determinismu. 5. Základy lidské společnosti II. Člověk, společnost a kultura. Člověk jako sociální tvor. Hodnoty, normy a sociální konstrukce v marketingové komunikaci. Rozdíly v mužské a ženské populaci spotřebitelů z pohledu sociálního determinismu. 6. Sociální struktura společnosti, stratifikační systémy společnosti, sociální nerovnosti. Ekonomický, symbolický, sociální, kulturní a erotický kapitál. 7. Ekonomická globalizace. Bohatství a chudoba. Dynamika spotřební kultury a proměna hodnot. Prestižní spotřeba a hédonismus. Dobrovolná a nedobrovolná skromnost. Alternativní hédonismus. Životní minimalismus a nové formy spotřeby. 8. Sociologie organizace a sociální skupin. Životní styl, identita a subkultury. 9. Nové technologie, sociální média a digitální komunity. Digitální antropologie, sociologie virtuálních komunit a kyberkultura. 10. Sociologie politiky. Politika, autorita, moc a vliv. Média a veřejné mínění. 11. Privatizovaná společnost a krize sociálního kapitálu. Individualizace, hypersegmentace a personalizace. Identifikace idejí privatizmu v marketingové komunikaci. 12. Konzumní společnost, hypertrofie spotřeby, hédonismus. Materiální blahobyt, lidské štěstí a paradox růstu. Symbolická podstata nakupování. Zodpovědná spotřeba a klimatická změna.
Literatura
    povinná literatura
  • ROUBAL, Ondřej. Consumer Culture and Abundance of Choices: Having More, Feeling Blue. In Umut Ayman. A New Era of Consumer Behavior - In and Beyond the Pandemic. UK, London: IntechOpen, 2023, s. 3-21. IntechOpen Series. Business, Management and Economics
  • MAIELLO, Giuseppe a Ondřej ROUBAL. Média a kultura. Od primární orální kultury ke konstrukci kyber-prostorových identit v éře digitální komunikace. 1. vyd. Praha: VŠFS, 2020. 126 s. EUpress. ISBN 978-80-7408-179-8.
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
  • Koukolík, F. Břevno v oku. Lidé v roce 2022. Praha: Karolinum, 2022.
  • ROUBAL, O., F. ZICH. Marketingová sociologie. Marketingová komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 98. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-102-6
    doporučená literatura
  • ZICH, František. Úvod do sociologie. Praha: VŠFS, 2003. 105 s. ISBN 80-86754-06-5.
  • ROUBAL, O., P. MATĚJŮ. Pracovitost a požitkářství – spolu, nebo proti sobě? In. ZICH, F., P. ANÝŽOVÁ a kol. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě. Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Praha: SLON, 2016, s. 205-227. ISBN 978-80-7419- 241-8 (50 %)
  • Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013
  • ROUBAL, Ondřej. Média ve službách diktatury strachu. In https://blog.aktualne.cz/blogy/jan-hnizdil.php. Aktuálně.cz, 2020. s. 1. https://blog.aktualne.cz/blogy/jan-hnizdil.php.
  • ROUBAL, O., F. ZNEBEJÁNEK. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • ROUBAL, Ondřej. Maximalisté vs. uspokojovači aneb proč méně může být více. Marketing & Komunikace. Praha: Česká marketingová společnost, 2019, XXVIV, č. 1, s. 12-13. ISSN 1211-5622.
  • ROUBAL, Ondřej. THE ETHICAL CONSUMER AND THE RELIGIOUS NATURE OF ENVIRONMENTAL THINKING. European Journal of Science and Theology. Iasi (Romania): Acad Organisation Environmental Engineering & Sustainable Development, 2022, roč. 18, č. 1, s. 113-124. ISS
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou zápočtu a písemného zkouškového testu. Předpokladem k získání zápočtu je prezentace vybraného sociologického tématu/problému, s využitím adekvátních odborných zdrojů. Prezentace by měla být v rozsahu 20 minut. Prezentace vybraného sociologického problému probíhá formou obhajoby s následnou kritickou rozpravou oponentů z řad studentů. Zkouškový test je složen z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2024/B_Soc_1