B_Soc_1 Sociologie 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2020
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_1/cMMO: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 M14, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 M14, M. Tomčík
B_Soc_1/cMPH: každé liché úterý 10:30–11:14 E129, každé liché úterý 11:15–12:00 E129, O. Roubal
B_Soc_1/pMMO: každé liché pondělí 8:45–9:29 M26, každé liché pondělí 9:30–10:15 M26, každé liché pondělí 10:30–11:14 M26, každé liché pondělí 11:15–12:00 M26, M. Tomčík
B_Soc_1/pMPH: Út 8:45–9:29 E306, Út 9:30–10:15 E306, O. Roubal
B_Soc_1/vMPH: Pá 23. 10. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, So 7. 11. 9:45–11:15 E227, 11:30–13:00 E227, Pá 20. 11. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, J. Cirklová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii. 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby. 3. Základy lidské společnosti I. Člověk, společnost a příroda. Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus. 4. Základy lidské společnosti II. Člověk, společnost a kultura. Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. 5. Sociologie nerovností - sociální struktura společnosti, stratifikace, třídy, sociální a kulturní kapitál. 6. Proměny sociální struktury pozdně moderních společností – růst nerovností, bohatství a chudoba. 7. Sociologie organizace - organizovaná modernita a paradoxy byrokracie. 8. Proměny světa organizací. Nástup světa sítí, mezi svobodou a nejistotou. 9. Sociologie politiky. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. 10. Globalizace a společnost – univerzalizace, partikularizace a hybridizace. 11. Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana. 12. Sociologie a marketingová komunikace – spotřební kultura, hédonismus a lidské štěstí.
Literatura
    povinná literatura
  • ROUBAL, O., F. ZICH. Marketingová sociologie. Marketingová komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 98. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-102-6
  • ROUBAL, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today, 2012, Vol. 3, No. 1, p. 6-20. ISSN 1338-130X
  • MAIELLO, Giuseppe a Ondřej ROUBAL. Média a kultura. Od primární orální kultury ke konstrukci kyber-prostorových identit v éře digitální komunikace. 1. vyd. Praha: VŠFS, 2020. 126 s. EUpress. ISBN 978-80-7408-179-8.
  • ROUBAL, Ondřej. Maximalisté vs. uspokojovači aneb proč méně může být více. Marketing & Komunikace, Praha: Česká marketingová společnost, 2019, XXVIV, č. 1, s. 12-13. ISSN 1211-5622.
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
    doporučená literatura
  • ROUBAL, Ondřej. Consumer culture and the problem of choice - Why can less be more? In Dana Petranová, Slavomír Magál. Megatrends and Media. Critique in Media, Critique of Media. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie - Univerzita sv. Cyrila a Metoda v
  • STILLERMAN, J. The Sociology of Consumption: A Global Approach. Cambridge: Polity Press, 2015. ISBN 978-07-456-6127-8
  • ZICH, František. Úvod do sociologie. Praha: VŠFS, 2003. 105 s. ISBN 80-86754-06-5.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • ROUBAL, O., F. ZNEBEJÁNEK. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
  • VALENČÍK, Radim, Petr WAWROSZ, Michal BLAHOUT, Ondřej ROUBAL, Jiří MIHOLA, Jan ČERVENKA a Sůva MICHAL. Ekonomie produktivní spotřeby: Teoretický základ analýzy role produktivních služeb. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2019. 100 s. SCIENC
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Roubal, Ondřej. Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2015, Vol. 51, No.1, s. 181-185. ISSN 0038-0288.
  • Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013
  • Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
  • ROUBAL, O., P. MATĚJŮ. Pracovitost a požitkářství – spolu, nebo proti sobě? In. ZICH, F., P. ANÝŽOVÁ a kol. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě. Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Praha: SLON, 2016, s. 205-227. ISBN 978-80-7419- 241-8 (50 %)
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou zápočtu a písemného zkouškového testu. Předpokladem k získání zápočtu je prezentace vybraného sociologického tématu/problému, s využitím adekvátních odborných zdrojů. Prezentace by měla být v rozsahu 20 minut. Prezentace vybraného sociologického problému probíhá formou obhajoby s následnou kritickou rozpravou oponentů z řad studentů. Zkouškový test je složen z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.