N_SMK Sociology of Marketing Communication

University of Finance and Administration
Summer 2011
Extent and Intensity
2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Iva Petrová (seminar tutor)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_SMK/pMMO: each even Thursday 10:30–11:14 M16, each even Thursday 11:15–12:00 M16, each even Thursday 12:15–12:59 M16, each even Thursday 13:00–13:45 M16, F. Zich
N_SMK/pMPH: Tue 10:30–11:14 S11, Tue 11:15–12:00 S11, F. Zich
N_SMK/uMPH: Tue 22. 3. 17:30–19:00 S26, Tue 29. 3. 17:30–19:00 S26, Tue 12. 4. 17:30–19:00 S26, 19:15–20:45 S26, I. Petrová
N_SMK/vMKL: Fri 8. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, Fri 29. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, Z. Cecava
N_SMK/vMMO: Fri 18. 2. 15:30–17:00 M24, 17:15–18:45 M24, Fri 4. 3. 15:30–17:00 M24, 17:15–18:45 M24, F. Zich
N_SMK/vMPH: Fri 1. 4. 15:30–17:00 S21, Fri 15. 4. 15:30–17:00 S21, Fri 6. 5. 15:30–17:00 S21, 17:15–18:45 S21, I. Petrová
Prerequisites (in Czech)
Znalosti základů sociologie na úrovni bakalářského studia ukončené úspěšnou zkouškou Zkouška z předmětu sociologické teorie soudobé společnosti Prerekvizity: Sociologické teorie moderní společnosti, Metody marketingového výzkumu
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Objasnění sociálních souvislostí a dopadů marketingové komunikace na společnost, sociální strukturu společnosti a na hlavní sociální skupiny. Sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace. Dopady v oblasti formování životních hodnot a životních stereotypů. Struktura sociálních milieu moderní společnosti jako výsledek a východisko marketingové komunikace. Marketingová komunikace v každodenním způsobu života a ve struktuře času člověka. Životní způsob. Postoje veřejnosti k metodám marketingové komunikace a reklamě (důvěryhodnost, problém manipulace). Globalizace marketingové komunikace a její metody působení. Nové trendy v marketingové komunikaci a jejich možné sociální důsledky (internet, informační technologie).Součástí výuky je účast na empirickém výzkumu vedlejších efektů marketingové komunikace.
Syllabus
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu. 2.Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie 3. Struktura lidského činu – motivy, naplnění, dopady na mezilidské vztahy – teorie jednání. v návaznosti na interpretativní sociologii. Etnometodologie: Každodennost, skryté předpoklady základů sociálního chování – každodenní komunikace, indexikalita (Garfinkel) 4. Nezamýšlené důsledky MK. Problémy jejich poznání a evaluace. Pozitivní a negativní příklady. Metody empirické evidence vedlejších efektů MK 5. Postoje veřejnosti k marketingové komunikaci (etické aspekty, důvěryhodnost, manipulace, možnosti substituce apod.). 6. Problém osobní a sociální identity člověka ve vztahu k MK - teorie rámce (Goffman) 7.Sociální struktura sociologické hledisko (skupina status, vrstva) a srovnání s marketingovými pojmy (cílová skupina, segment apod.) 8. Způsob života, životní styl, pojmy. Vymezení pojmů – způsob života a životní styl - typy 9. Sociologie spotřeby, domácnosti, vybavenost rodinné účty, rozhodvání, priority 10. Vliv MK na hodnotovou orientaci a postoje lidí. Integrační a desintegeační vlivy MK na soudobou společnost. Vznik spotřebitelskýžch stereotypů, problém memů 11. Marketing a globalizace, multikulturalismus, nadnárodní povaha marketingu, unifikace, přednosti, nedostatky, problém národních specifik 12. Kritika MK, negativní efekty MK, antireklama
Literature
    required literature
  • Kubátová, H. : Sociologie životního způsobu, Grada, Praha, 2009
    recommended literature
  • Libor Prudký akal.: Inventura hodnot, Academia, Praha, 2009
  • N. Kleinová: Bez loga, Arga, /dokořán, Praha, 2005
  • Dufková, J., Tuček, M. (ed.): Proměny způsobu života. Pp. 168-202. In. Tuček, M. (ed.). Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003.
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, účast na průzkumu Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
Ukončeno ZK (6 kreditů) Předmět je ukončen písemným testem. Součástí zkoušky je účast na zadaném průzkumu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2011/N_SMK