N_SMK Sociology of Marketing Communication

University of Finance and Administration
summer 2012
Extent and Intensity
2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (lecturer)
PhDr. Iva Petrová (seminar tutor)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Monika Kozlerová
Timetable of Seminar Groups
N_SMK/pMMO: each odd Tuesday 12:15–12:59 M14, each odd Tuesday 13:00–13:45 M14, each odd Tuesday 14:00–14:44 M14, each odd Tuesday 14:45–15:30 M14, F. Zich
N_SMK/pMPH: Mon 8:45–9:29 S23, Mon 9:30–10:15 S23, F. Zich
N_SMK/uM1abPH: Tue 6. 3. 15:45–17:15 S23, Tue 13. 3. 19:15–20:45 S23, Tue 27. 3. 17:30–19:00 S23, 19:15–20:45 S23, I. Petrová
N_SMK/vMKL: Fri 2. 3. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Fri 23. 3. 13:45–15:15 K206, 15:30–17:00 K206, F. Zich
N_SMK/vMMO: Fri 17. 2. 12:00–13:30 M15, 13:45–15:15 M15, Fri 2. 3. 12:00–13:30 M15, 13:45–15:15 M15, M. Tomčík
N_SMK/vMPH: Fri 17. 2. 15:30–17:00 S11, 17:15–18:45 S11, Fri 2. 3. 15:30–17:00 S11, 17:15–18:45 S11, I. Petrová
Prerequisites (in Czech)
Znalosti základů sociologie a sociologické teorie moderní doby
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Objasnění sociálních souvislostí a dopadů marketingové komunikace na společnost, sociální strukturu společnosti a na hlavní sociální skupiny. Sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace. Dopady v oblasti formování životních hodnot a životních stereotypů. Struktura sociálních milieu moderní společnosti jako výsledek a východisko marketingové komunikace. Marketingová komunikace v každodenním způsobu života a ve struktuře času člověka. Životní způsob. Postoje veřejnosti k metodám marketingové komunikace a reklamě (důvěryhodnost, problém manipulace). Globalizace marketingové komunikace a její metody působení. Nové trendy v marketingové komunikaci a jejich možné sociální důsledky (internet, informační technologie). Součástí výuky je účast na empirickém výzkumu vedlejších efektů marketingové komunikace. Předmět je zaměřen na specifiku sociologického pohledu na MK jako relativně samostatného odvětví společnosti. Analýza struktury lidského jednání umožní seznámit s přímými a nepřímými (nezamýšlenými) důsledky MK. Dopady MK na hodnotovou orientaci lidí a formulování zájmové struktury a každodenního způsobu života. V souvislosti s tím půjde o informace o vybavenosti a hospodaření domácností z pohledu sociální stratifikace. Sociologie spotřeby. Problémy vlivu MK na osobní a sociální identitu. Specifické postupy sociálního a politického marketingu a otázky vlivu MK na multikulturalismus moderní společnosti. Empirické možnost zkoumání vedlejších sociálních efektů marketingové komunikace. Účast na praktickém výzkumu i k problematice marketingové komunikace.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova předmětu: 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu. 2.Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie, marketing jako profese. 3. Struktura lidského činu – motivy, naplnění, dopady na mezilidské vztahy – teorie jednání v návaznosti na interpretativní sociologii. Etnometodologie: Každodennost, skryté předpoklady základů sociálního chování – každodenní komunikace, indexikalita (Garfinkel) 4. Nezamýšlené důsledky MK. Problémy jejich poznání a evaluace. Pozitivní a negativní příklady. Sociální a kulturní efekty MK. Metody empirické identifikace vedlejších efektů MK. 5. Postoje veřejnosti k marketingové komunikaci (etické aspekty, důvěryhodnost, manipulace, možnosti substituce apod.). Problém osobní a sociální identity člověka ve vztahu k MK - teorie rámce (Goffman) 6. Sociologie spotřeby, domácnosti, vybavenost rodinné účty, rozhodování, priority. 7.Sociální struktura sociologické hledisko (skupina status, vrstva) a srovnání s marketingovými pojmy (cílová skupina, segment apod.) 8. Způsob života, životní styl, jako důsledek intervence MK. Vymezení pojmů – způsob života a životní styl – typy, kvalita života. 9. Vliv MK na hodnotovou orientaci lidí, na způsob myšlení. Integrační a desintegrační vlivy MK na soudobou společnost. Vznik spotřebitelských stereotypů, habitus.. 10. Marketingová komunikace a veřejný prostor. Mentální mapy. 11. Marketing a globalizace, multikulturalismus, nadnárodní povaha marketingu, unifikace, přednosti, nedostatky, problém národních specifik 12. Kritika MK, negativní efekty MK, antireklama.
Literature
    required literature
  • H. Kubátová: Sociologie životního způsobu, Grada, Praha, 2009 kap. I-II.
    recommended literature
  • G. Lipovetský: Paradoxní štěstí, Prostor, Praha, 2007
  • Rabuši, Ladislav - Hamanová, Jana. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008
  • J. Večerník: Občan a tržní ekonomika, nakladatelství Lidové noviny, Praha1998 kap. 3 a 5.
  • J. B Thompson: Média a modernita: Mediální studia, UK Praha, 2004
  • Tuček, M. ed.: Soudržnost v diferencující se společnosti, Sociologický ústav AV ČR, Praha, 2008, kap. 2
    not specified
  • Libor Prudký a kol: Inventura hodnot, Academia , Praha, 2009
  • F. Zich: Úvod do sociologie, VŠFS, kap. 1.
Teaching methods (in Czech)
přednášky zpracování seminární práce na zadané téma, nebo čast na empirickém šetření - provedení výzkumných rozhovorů
Assessment methods (in Czech)
1. zkouška formou testu, test 6 otázek, odpovídá se slovně (nikoliv volbou alternativ) za správnou a úplnou odpově´d je 5 bodů, minimální počet bodů pro složení zkoušky je 15 2. vyhodnocení seminární práce - minimální požadovaný počet bodů je 5 z deseti
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2012/N_SMK