B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
summer 2012
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Tereza Dvořáková (seminar tutor)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (seminar tutor)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cMMO: each odd Tuesday 8:00–8:44 M27, each odd Tuesday 8:45–9:29 M27, V. Kunz
B_PR/cM1PH: each odd Wednesday 8:45–9:29 E129, each odd Wednesday 9:30–10:15 E129, M. Kašík
B_PR/cM2PH: each odd Thursday 17:30–18:14 E223, each odd Thursday 18:15–19:00 E223, T. Dvořáková
B_PR/cM3PH: each odd Thursday 15:45–16:29 E129, each odd Thursday 16:30–17:15 E129, T. Dvořáková
B_PR/cM4PH: each odd Monday 9:30–10:14 E126, each odd Monday 10:15–11:00 E126, P. Klička
B_PR/pMMO: each even Tuesday 8:00–8:44 M27, each even Tuesday 8:45–9:29 M27, V. Kunz
B_PR/pMPH: each even Wednesday 8:45–9:29 E007KC, each even Wednesday 9:30–10:15 E007KC, M. Kašík
B_PR/uMKL: Tue 14. 2. 17:30–19:00 K212, 19:15–20:45 K212, Tue 28. 2. 19:15–20:45 K212, Tue 6. 3. 14:00–15:30 K312, Tue 20. 3. 15:45–17:15 K212, P. Klička
B_PR/uMPH: Tue 20. 3. 14:00–15:30 E124, 15:45–17:15 E124, Tue 3. 4. 14:00–15:30 E124, 15:45–17:15 E124, Tue 10. 4. 14:00–15:30 E124, M. Kašík
B_PR/vMMO: Fri 9. 3. 13:45–15:15 M14, 15:30–17:00 M14, Sat 10. 3. 9:45–11:15 M14, Fri 23. 3. 13:45–15:15 M14, 15:30–17:00 M14, V. Kunz
B_PR/vM2PH: Sat 24. 3. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, Fri 13. 4. 17:15–18:45 E225, Sat 28. 4. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, M. Kykalová
B_PR/vM3PH: Sat 11. 2. 9:45–11:15 E227, 11:30–13:00 E227, Sat 25. 2. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, Fri 23. 3. 17:15–18:45 E227, M. Kykalová
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování prerekvizitů k předmětu B_PR_1. Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Po absolvování předmětu Public relations by se studenti měli orientovat v problematice PR , v možnostech využívání široké škály nástrojů public relaitons, včetně těch nejmodernějších (agenda setting, astroturfing, atd). Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti (včetně využití moderních komunikčních a informačních technologií v PR), ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích. Studenti pochopí roli PR v systému budování značky, stejně jako význam řízené reputace v nebrandovaných oborech.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations, vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti Historický exkurz, kořeny public relations, PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations., PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu, PR jako součást komerčních aktivit médií, PR do 2.světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989. PŘEDNÁŠKA 2: Public relations v současnosti, teorie a metodologie Metodologická vymezení public relations, PR v současnosti - východiska PR, vymezení PR, zásady fungování PR, význam PR v současné společnosti, charakter PR v současnosti (agenda setting), role PR v systému budování značky, řízená reputace v nebrandovaných oborech PŘEDNÁŠKA 3: PR jako součást komunikace Vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci, prostředí PR proaktivní a reaktivní PR, integrovaná marketingová komunikace a PR PŘEDNÁŠKA 4: Identita organizace – rámec pro fungování PR. Definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product. PŘEDNÁŠKA 5: Organizace public relations v podnicích Současný vývoj PR v podnicích, nové prostředí a jeho vliv na podniky, nástup integrované marketingové komunikace, PR jako součást procesního podnikového řízení, integrace vztahů v organizaci interní public relations, externí public relations, specializace v rámci podnikových PR (community relations, investor relations, media relations. PŘEDNÁŠKA 6: Krizová komunikace v public relations Podstata krizového managementu, o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, krizová komunikace v PR, nátlakové skupiny, krizový plán, příprava krizového plánu, tvorba a struktura krizového plánu, příčiny krizí, typy krizí, metody analýzy rizik, reakce na krizovou situaci. PŘEDNÁŠKA 7: Společenská odpovědnost podniků Vymezení a vývoj CSR, významné osobnosti na poli CSR a firemní filantropie v České republice a ve světě ( např. H. Ford, Josef Hlávka, T. Baťa), hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR ( environmnetílní, ekonomický a sociální pilíř CSR), příbuzné koncepty (firemní filantropie, firemní občanství, podnikatelská etika), argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti (M. Friedmanova či R. Reichova kritika CSR), co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů a členění stakeholderů, CSR jako nástroj marketingové komunikace, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR a ve světě ( případové studie (např. ČSOB, T- Mobile, skupina AGC skupina Czech Coal, Severočeské doly a.s., atd ), instituce podporující CSR v ČR a jejich role ( BLF, Fórum Dárců, atd) PŘEDNÁŠKA 8: Veřejnost a práce s veřejností Vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři. Způsoby vedení dialogu s veřejností, medializace problému, životní cyklus novinek resp. trendů, analýza trendů, životní cyklus issues, postup v issue managementu, obsahová analýza jako nástroj strategického řízení komunikace s veřejností PŘEDNÁŠKA 9: Nástroje public relations Integrace vztahů v organizaci, human relations, media relations, nástroje media relations, public affairs, astroturfing, audiovizuální a prostorové formy PR, online public relations , mapování a monitorování vlastních aktivit v kyberprostoru, oslovování veřejnosti i interních uživatelů prostřednictvím webů, obsah webu z pohledu PR, diskusní skupiny a pronikání do nich,dosah internetového zpravodajství, corporate publishing, výroční zprávy - nástroj investor relations, časopisy pro zákazníky, časopisy pro zaměstnance PŘEDNÁŠKA10: PR, lobbying a sponzoring. Problematika lobbování, lobbyisté, lobování v české a světové praxi, vymezení sponzoringu, sponzoring x dárcovství, výhody sponzoringu, sociální sponzoring, profesionální přístup ke sponzoringu, sponzorský plán, sponzoring ve sportu, ostatní sponzorované oblasti. PŘEDNÁŠKA 11: Plánování a strategie PR kampaní, měření účinnosti PR Situační analýza, stanovení cílů, určení strategických cest, identifikace cílových skupin, návrh opatření, finanční a personální zabezpečení, tvorba harmonogramu, realizace, vyhodnocení, zpětná vazba, měření účinnosti PR a jeho limity, případové studie PR akcí v praxi českých i světových organizací PŘEDNÁŠKA 12: Profesní asociace v oblasti PR a jejich role, public relations a etika Organizace v oblasti PR, Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), Etika, etické principy a jejich dodržování PR agenturami, etické kodexy PR asociací, etický kodex APRA, Stockholmská charta, Etický kodex IPRA, kodexy pro zadavatele zakázek., PR agentury a zadavatelé, interní chod agentury, spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur.
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
    recommended literature
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Ftorek, J.: Public relations a politika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-33-760
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9.
  • KLEINOVÁ, Naomi. Bez loga. První vydání. Praha: Argo, 2005. ISBN-80-7203-671-8.
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1.
  • SCOTT, DAVID MEERMAN. Nová pravidla marketingu a PR. Zoner Press, 2008. ISBN 978 -80-86815-93-0
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
Teaching methods (in Czech)
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášky/cvičenív PS a řízených skupinových konzultací v KS. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: 6 přednášek a 6 cvičení. Metody hodnocení: předmět bude zakončen zkouškou. Souhrnná zkouška bude probíhat písemnou formou.Závěrečná písemná práce bude obsahovat celkem 10 otázek ( každá otázka bude hodnocena za 5 bodů. Studenti budou moci získat celkem 50 bodů, k minimu, tj.hodnocení "dobře" je potřebné získat 30 bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2012/B_PR