VSFS:B_Prg Programování - Informace o předmětu
B_Prg Programování
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/2. 14 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jan Lánský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Jan Lánský, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Barbora Ptáčková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Prg/cAPH: St 14:00–14:44 E303PC, St 14:45–15:30 E303PC, J. Lánský
B_Prg/pAPH: St 12:15–12:59 E303PC, St 13:00–13:45 E303PC, J. Lánský - Předpoklady
- B_UPg Úvod do programování
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je úspěšné absolvování předmětu B_UPg. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program VSFS, B-INF) (2)
- Cíle předmětu
- Tento předmět je pokračováním základního kurzu programování pro posluchače prvního ročníku bakalářského studia Aplikované informatiky. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- řešit větší algoritmické úlohy
- používat vybrané standardní algoritmy, jako jsou třídicí algoritmy, ukládání a vyhledávání dat, grafové algoritmy, dynamické datové struktury
- používat všechny běžné konstrukce programovacích jazyků, včetně rekurze a dynamických proměnných
- vytvářet a ladit programy v integrovaném vývojovém prostředí. - Osnova
- 1. Modulární programování, unity. Unit CRT.
- 2. Dynamicky alokované proměnné, ukazatel. Dynamické datové struktury.
- 3. Lineární spojový seznam - operace, druhy seznamů, příklady použití.
- 4. Rekurze - princip, příklady, backtracking.
- 5. Prohledávání do hloubky a do šířky. Zrychlení backtrackingu - ořezávání, heuristiky.
- 6. Metoda rozděl a panuj - princip, příklady. Algoritmus quicksort.
- 7. Binární strom - reprezentace, průchod. Notace aritmetického výrazu, vyhodnocování, převody.
- 8. Vyhledávací strom. Vyvážený strom. Vícecestný strom.
- 9. Ukládání a vyhledávání dat - přehled metod. Hešovací tabulky. Třídění - algoritmy, složitost. K-tý nejmenší prvek.
- 10. Grafy - reprezentace grafu v programu, základní grafové algoritmy.
- 11. Implementace vybraných grafových algoritmů.
- 12. Ukázky řešení úloh.
- Literatura
- povinná literatura
- P.Töpfer: Algoritmy a programovací techniky, Prometheus Praha 1995, 2. vyd. 2007
- doporučená literatura
- P.Satrapa: Pascal pro zelenáče, Neocortex Praha 2001
- P.Töpfer, D.Töpferová: Programování - Sbírka úloh, Fortuna 1998
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a cvičení v prezenčním studiu a řízených skupinových konzultací v kombinovaném studiu. Minimální povinná účast na cvičeních v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, budou v průběhu semestru nebo po jeho skončení zadány dodatečné studijní povinnosti.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou pro udělení zápočtu je vypracování seminární práce a jednoho nebo dvou zápočtových programů, včetně písemné dokumentace. Zkouška se skládá z písemné části, v níž je úkolem napsat program, proceduru nebo funkci, a z ústní části. Požadují se znalosti programovacího jazyka, algoritmů a programovacích technik v rozsahu přednášky.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://ksvi.mff.cuni.cz/~topfer/vsfs/
Studijní text a ukázkové programy z přednášek i ze cvičení jsou k dispozici na Internetu (odkaz z webové stránky předmětu). - Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: povinná seminární práce v rozsahu 5 - 8 stran
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2016/B_Prg