VSFS:B_Soc_B2 Sociologie B 2 - Informace o předmětu
B_Soc_B2 Sociologie B 2
Vysoká škola finanční a správníléto 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Soc_B2/cM1PH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 E126, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 E126, O. Roubal
B_Soc_B2/cM2PH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E126, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E126, O. Roubal
B_Soc_B2/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E306, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E306, O. Roubal
B_Soc_B2/vMKV: Pá 16. 3. 17:30–19:00 KV204, So 7. 4. 14:00–15:30 KV309, Pá 20. 4. 14:00–15:30 KV309, Pá 27. 4. 14:00–15:30 KV309, 15:45–17:15 KV309, 17:30–19:00 KV202, M. Tomčík
B_Soc_B2/vMMO: Pá 9. 2. 17:30–19:00 M15, Pá 23. 2. 17:30–19:00 M15, Pá 9. 3. 17:30–19:00 M15, 19:15–20:45 M15, Pá 23. 3. 17:30–19:00 M16, 19:15–20:45 M16, M. Tomčík
B_Soc_B2/vMPH: So 17. 3. 14:00–15:30 E128, 15:45–17:15 E128, So 7. 4. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, Pá 20. 4. 15:45–17:15 E127, 17:30–19:00 E127, J. Cirklová - Předpoklady
- B_Soc_B1 Sociologie B 1
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je ukončení předmětu B_Soc_B1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit přípravu a využití sociologického výzkumu v podnikové a společenské praxi. Kurz pomůže studentům pochopit, osvojit si a následně využít základní přístupy k sociologickému výzkumu. Získané znalosti a dovednosti budou využívány i při zpracování aplikačních částí bakalářských prací a realizaci systému výzkumných šetření VŠFS.
- Výstupy z učení
- Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované (e-learningové) studium je uveden v distanční studijní opoře kurzu. Obsah přednášek: 1. Sociologické poznání – empirický výzkum, fáze výzkumu, projekt. Sociální jev, sociální problém jako předmět výzkumu. Empirický sociologický výzkum a jeho základní etapy: přípravná, empirická, vyhodnocovací. Obsah činností v jednotlivých etapách provádění výzkumu. 2. Základní a aplikovaný sociologický výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Možnosti aplikace sociologického zkoumání ve společenských a ekonomických institucích. Příklady. Projekt sociologického výzkumu a jeho náležitosti. 3. Kvantitativní sociologický výzkum I Hypotézy, operacionalizace. Vztah statistiky a sociologického poznání. Statistický soubor, statistická jednotka, popis vlastností statistických jednotek. Druhy statistických znaků a jejich poznávací hodnota. 4. Kvantitativní sociologický výzkum II Sociologický pojem a jeho operacionalizace (dekompozice na složky) a empiricky zjistitelné znaky. Hypotéza jako podmíněný výrok a způsoby jejich verifikace. Druhy hypotéz podle výzkumného postupu: východisková, pracovní, statistická. Podle obsahu: strukturální, explikativní, příčinné, prediktivní. 5. Techniky sběru dat I Dotazování jako nejčastěji využívaná metoda sběru dat. Anketa, rozhovor, dotazník. Zásady přípravy dotazníku, meritorní a identifikační část. Druhy otázek, způsoby aplikace. Příklad na dotazníku pro studenty 1. ročníku VŠFS. 6. Techniky sběru dat II Pozorování, experiment a analýza dokumentů v sociologickém výzkumu. 7. Statistická procedura a její použití v sociologickém výzkumu Základní soubor. Vyčerpávající a výběrové šetření. Výběrový soubor a problém reprezentativnosti. Velikost výběrového souboru a stejná šance výběru každé jednotky jako základní podmínky representativnosti. Způsoby stanovení velikosti výběrového souboru, souvislost s variabilitou zkoumaných vlastností výběrových jednotek. 8. Způsoby výběru. Náhodný, kvótní. Spolehlivost výběru a výběrová chyba. Nereprezentativní výběry: samovýběr, výběr typů. 9. Analýza kvantitativních dat I Ověřování hypotéz, závěrečná zpráva, interpretace, doporučení, prezentace (2 hod.) Postup zpracování empirických dat: kontrola shromážděných dotazníků, přenos dat na počítač a vytvoření systémového souboru. Kódování a kódovací klíč. 10. Analýza kvantitativních dat II Třídění empirických dat: třídění prvního a druhého stupně. Popis třídění prvního stupně: relativní četnosti, průměr, modus, medián. Praktický příklad. Kontingenční tabulka – zjišťování souvislostí mezi dvěma znaky: ověřování hypotéz. Chí–kvadrát metoda ,testování nulové hypotézy. Interpretace popisu a zjištěných souvislostí. Struktura závěrečné zprávy z výzkumu. Ozřejmit na výzkumu VŠFS – Sociální profil studenta 1. ročníku VŠFS. 11. Kvalitativní sociologický výzkum I Specifika kvalitativního výzkumu. Metody pozorování, hloubkový a skupinový rozhovor, biografický výzkum. Použití kvalitativního výzkumu v ekonomické a sociální praxi. 12. Kvalitativní sociologický výzkum II Zpracování dat v kvalitativním výzkumu. Komplementární vztah kvalitativního a kvantitativního přístupu. Rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem, srovnání. Způsoby kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- Roubal, Ondřej, Petrová, Iva, Zich, František. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. Edice Eupress, 2014. 184 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-092-0.
- Roubal, Ondřej. Poznání sociálního profilu studentů a jeho role v marketingové praxi vysokých škol ve společnosti vědění. Communication Today, 2013, roč. 4, č. 1, s. 60-76. ISSN 1338-130X
- Zich, František, Roubal, Ondřej. Úvod do sociologického výzkumu. Druhé upravené a rozšířené vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2014. 150 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-093-7.
- doporučená literatura
- Reichl, J.: Kapitoly z metodologie sociálních výzkumů. Praha, Grada, 2009
- Řezanková, H.: Analýza dotazníkových šetření. Praha: Profesional publishing, 2007.
- Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997.
- Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004.
- ZICH, František, Petra ANÝŽOVÁ, Petr MATĚJŮ, Ondřej ROUBAL, Helena KUBÁTOVÁ a František ZNEBEJÁNEK. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě: Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. 302 s. Edice
- Výukové metody
- Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je formou zápočtu a zkoušky: Zápočet: zpracování projektu sociologického výzkumu - části teoretické, metodické a organizační. Téma je výzkumného projektu je konzultováno s přednášejícím. Zkouška: z předmětu Sociologie B2 je formou písemného testu s ústním projednáním. Ke zkoušce budou připraveny tematické okruhy a zveřejněny na ISu. Zkouškové termíny budou vypsány v souladu se studijním řádem VŠFS. Podmínkou přihlášení na zkoušku je získání zápočtu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2018/B_Soc_B2