B_SMaK_1 Struktura marketingových komunikací 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
1/1/0. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Karel Eliáš, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SMaK_1/cMKL: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 K312, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 K312, K. Eliáš
B_SMaK_1/cMMO: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 M24, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 M24, V. Kunz
B_SMaK_1/cM1PH: každou sudou středu 10:30–11:14 E125, každou sudou středu 11:15–12:00 E125, K. Eliáš
B_SMaK_1/cM2PH: každé liché úterý 12:15–12:59 E126, každé liché úterý 13:00–13:45 E126, K. Eliáš
B_SMaK_1/cM3PH: každou lichou středu 12:15–12:59 E225, každou lichou středu 13:00–13:45 E225, K. Eliáš
B_SMaK_1/cM4PH: každé liché úterý 8:45–9:29 E127, každé liché úterý 9:30–10:15 E127, K. Eliáš
B_SMaK_1/pMKL: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 K312, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 K312, K. Eliáš
B_SMaK_1/pMMO: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 M24, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 M24, V. Kunz
B_SMaK_1/pMPH: každou lichou středu 10:30–11:14 E007KC, každou lichou středu 11:15–12:00 E007KC, D. Pavlů
B_SMaK_1/sM1aPH: St 5. 11. 17:30–19:00 E129, St 12. 11. 19:15–20:45 E129, St 19. 11. 17:30–19:00 E129, K. Eliáš
B_SMaK_1/sM1bPH: St 1. 10. 15:45–17:15 E126, 17:30–19:00 E126, St 8. 10. 17:30–19:00 E126, K. Eliáš
B_SMaK_1/uMKL: Út 4. 11. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, Út 2. 12. 17:30–19:00 K205, K. Eliáš
B_SMaK_1/vMMO: Pá 3. 10. 13:45–15:15 M17, Pá 31. 10. 13:45–15:15 M17, Pá 14. 11. 13:45–15:15 M17, V. Kunz
B_SMaK_1/vM2PH: Pá 21. 11. 13:45–15:15 E223, Pá 5. 12. 15:30–17:00 E223, So 10. 1. 9:45–11:15 E223, K. Eliáš
B_SMaK_1/vM3PH: Pá 21. 11. 15:30–17:00 E224, Pá 5. 12. 17:15–18:45 E224, So 10. 1. 11:30–13:00 E224, K. Eliáš
Předpoklady
Předpoklady: Jde o vstupní předmět oboru, který podá základní představu o jeho struktuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Vyučující podává strukturovanou informaci o historickém vývoji oboru, jeho dějinných proměnách, současném stavu a struktuře. Soustředí se na výklad druhové rozmanitosti jednotlivých komunikačních kategorií - reklamy, PR, podpory prodeje, osobního prodeje a direct marketingu. Bude sledovat postupnou proměnu reklamy - jako nejstarší formy MK - v univerzální nástroj efektivní komunikace, který je díky univerzální metodice postupně využíván ve stále větší šíři v oblasti kultury, společenských hnutí, výchovných programů státu a jeho institucí, v politice. Zároveň v rámci cvičení budou studenti vedeni k analytickému posouzení marketingových komunikátů a komunikačních kampaní.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Dvousemestrální předmět je koncipován jako základní uvedení do problematiky pestrého světa marketingových komunikací, v němž se posluchač setkává s kombinací kreativity a manažerského managementu, jenž směřuje k jednoznačně definované cílové hodnotě. Ta může být plánována v ekonomických nebo sociálních parametrech – v komerční a nekomerční sféře aplikace marketingové komunikace. SMaK je ukončen v ZS zápočtem, který bude udělen za těchto předpokladů: 1. Zpracování písemné analýzy konkrétně určeného propagačního prostředku z komerční sféry podle zadání pedagoga – v průběhu výuky – rozsah do 3 stran textu + ukázka prostředku – prezentace v rámci semináře pro PS 2. Zpracování písemné analýzy konkrétně určeného propagačního prostředku z nekomerční sféry podle zadání pedagoga – v průběhu výuky – rozsah do 3 stran textu + ukázka prostředku prezentace v rámci semináře pro PS 3. Závěrečná analýza komplexní propagační akce podle vlastní volby podle zadání pedagoga v říjnu 2008 s termínem odevzdání do 3.prosince 2008 – rozsah min. 5 stran rukopisu. prezentace v rámci semináře pro PS 4. Všechny práce budou odevzdány písemně a prezentovány v rámci cvičení. 5. Získání nejméně 50 ze 70 možných bodů ze 2 průběžných a 1 závěrečného testu z přednesené a nastudované látky. Testy budou zadány na přednáškách v listopadu a prosinci a v posledním týdnu výuky ZS – do 19.12.2008 souhrnný test. V případě menšího bodového zisku než je 50, náhradní test. Literatura k předmětu: je ke každé tematice navržena tak, aby alespoň některé tituly byly studentům přístupné v knihovnách či v prodeji. Vyučující předpokládá, že studenti budou z daných titulů k charakterizované tématice studovat vždy relevantní partie, nikoliv publikace jako celek. Zároveň předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy: STRATEGIE, MARKETING MAGAZINE, MARKETING & MEDIA, MARKETING A KOMUNIKACE, EVENT PROMOTION, DIREKT. V průběhu výuky v ZS budou zkoumána tato základní témata: základní historické vývojové etapy marketingu a marketingové komunikace jako nutného předpokladu pochopení současných tendencí a jevů marketingové komunikace. Pojem integrovaná marketingová komunikace (IMK), její jednotlivé nástroje jako vnitřně logický a propojený systém Základní pojmy stavby efektivní marketingové komunikace – segmentace, targeting, positioning, Corporate Identity, propagační akce Spolupráce s komunikační agenturou Rámcová analýza jednotlivých nástrojů komunikačního mixu – reklama a její nástroje, podpora prodeje a její nástroje, Public relations a jeho nástroje, Direkt marketing a jeho nástroje, osobní prodej a jeho nástroje. Specifické jevy v marketingové komunikaci současnosti – virální marketing, gerila marketing, CSR, fundraising, politický marketing, lobbing, sociální marketing, event marketing atd.
Metody hodnocení
Vyučující metody: Přednášky s ukázkami. Metody hodnocení: 2 průběžné a jeden závěrečný test, kvalifikované analýzy a hodnocení marketingových komunikačních jevů v rámci cvičení a jejich kvalitní prezentace.
Navazující předměty
Informace učitele
Literatura: Povinná literatura: Doporučená literatura: • PAVLŮ, D.: Některé historické vývojové tendence médií marketingové komunikace,str. 8-37 in: PAVLŮ, D. et al: Marketingové komunikace a média – Malá edice FMK 2005 - č. 3, Zlín FMK UTB 2005, ISBN 80-7318-306-4, str. 168 • KOLEKTIV: Kronika 10 let očima STRATEGIE, Praha Sanoma Magazines 2003, ISSN 1210-3756, stran 146 • CAIRNCROSS, F.: Konec vzdáleností – jak komunikační revoluce změní naše životy, Brno Computer Press 1999, ISBN 80-7226-155-X, stran 291 • SOLOMON, M..R., MARSHALL, G.W., STUART, E.W: Marketing očima světových manažerů, Brno, Computer Press 2006, ISBN 80-251-1273 – X, stran 572, tematicky zaměřené kapitoly • SVĚTLÍK, J.: Marketing a reklama, Zlín, FMK UTB, ISBN 80-7318-140-1, stran 170 – vysokoškolská skripta • HRADISKÁ, E., LETOVANCOVÁ, E.: Psychologie marketingových komunikací, Zlín, FMK UTB, ISBN 80-214-1421-9, stran 140 - vysokoškolská skripta • SVOBODA, V.: Public relations – moderně a účinně, Praha Grada Publishing 2006, ISBN 80-247-0564-8, stran 240 • WARD, J.: Použitie a výber reklamnej agentúry, Bratislava Foote, Cone & Belding, 2003, ISBN 80 – 968967- 0-9, stran 136 • KOTLER, P.: Marketing management, Praha Grada Publishing 2001, ISBN 80-247-0016-6, stran 719. • WUDERMAN, L.: Direkt marketing – reklama, která se zaplatí, Praha Grada Publishing 2004, ISBN 80-247-0731-4, stran 250 • KLEINOVÁ, N.. Bez loga, Praha DOKOŘÁN 2005, ISBN 80-7363-010-9, stran 510 • GIBSON, R. editor: Nový obraz budoucnosti, Praha Management Press 2000, 80-7261-036-8, stran 261 • FARKAS,V.: Lži za války a míru – Tajná moc tvůrců veřejného mínění, Praha Mladá fronta 2006, ISBN 80-204-1357-X , stran 263 • PELSMACKER, P.D., GEUENS, M., BERGH, J.: Marketingová komunikace, Praha Grada Publishing 2003, ISBN 80-247-0254-1, stran 600
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012.