N_ER Euroregions

University of Finance and Administration
Winter 2010
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc. (seminar tutor)
PaedDr. Václav Netolický (seminar tutor)
Ing. Michaela Šlégrová (seminar tutor)
Mgr. Martin Mikuláš (assistant)
Mgr. Anna Nováková (assistant)
Ing. Vladimír Nulíček, CSc. (assistant)
Mgr. Lenka Omelková (assistant)
PhDr. Jan Rytina, CSc. (assistant)
Guaranteed by
PaedDr. Václav Netolický
Department of Regional Development and Public Administration – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Pavlína Ondrová
Timetable of Seminar Groups
N_ER/pVPH: Wed 14:00–14:44 S21, Wed 14:45–15:30 S21, K. Lacina
N_ER/uV1aPH_EQUIP: Tue 19. 10. 19:15–20:45 S21, Tue 23. 11. 17:30–19:00 S21, Tue 7. 12. 19:15–20:45 S21, M. Šlégrová
N_ER/uV1bPH_EQUIP: Tue 26. 10. 17:30–19:00 S21, Tue 23. 11. 17:30–19:00 S21, Tue 4. 1. 17:30–19:00 S21, M. Šlégrová
N_ER/vV1MO_EQUIP: Sat 9. 10. 15:45–17:15 M15, Fri 12. 11. 13:45–15:15 M15, Fri 10. 12. 15:30–17:00 M15, V. Netolický
N_ER/vV2aPH_EQUIP: Fri 22. 10. 15:30–17:00 S35, Fri 26. 11. 17:15–18:45 S35, Fri 7. 1. 17:15–18:45 S35, M. Šlégrová
N_ER/vV2bPH_EQUIP: Sat 9. 10. 14:00–15:30 S35, Sat 13. 11. 14:00–15:30 S35, Sat 11. 12. 9:45–11:15 S35, M. Šlégrová
N_ER/vV2MO_EQUIP: Fri 8. 10. 17:15–18:45 M15, Fri 12. 11. 17:15–18:45 M15, Fri 7. 1. 19:00–20:30 M15, V. Netolický
N_ER/vV3aPH_EQUIP: Fri 22. 10. 17:15–18:45 S36, Fri 26. 11. 15:30–17:00 S36, Fri 7. 1. 15:30–17:00 S36, M. Šlégrová
N_ER/vV3bPH_EQUIP: Sat 9. 10. 11:30–13:00 S36, Sat 13. 11. 11:30–13:00 S36, Sat 11. 12. 8:00–9:30 S36, M. Šlégrová
Prerequisites (in Czech)
Studium předmětu předpokládá úspěšné absolvování oborového předmětu Veřejná správa a regionální rozvoj.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl kurzu: V rámci kurzu se studenti seznámí s disparitami příhraničních (periferních) regionů vzniklých na základě historických, geografických či politických specifik. I když nejsou euroregiony jedinou formu institucionálního zajištění přeshraniční spolupráce, i na příkladu z polistopadového vývoje v ČR je možno demonstrovat, že je tato cesta zřejmě nejefektivnější. Cílem tohoto předmětu je mimo jiné ukázat na platnost obecných aspektů regionalistiky (bottom up regionalismus) i vazby na některé principy demokratické veřejné správy. Prezentace některých konkrétních projektů přeshraniční spolupráce přiblíží podstatu grantové politiky prostřednictvím strukturálních fondů Výuka tohoto předmětu je zaměřena na specifickou oblast regionální politiky, jejíž základním charakteristickým znakem je její přeshraniční dopad. Euroregiony se podílejí na vyrovnávání rozdílů v životě obyvatel na obou stranách hranice, jsou institucionálním zabezpečením aktivit v oblastech jako je např. životní prostředí, krizový management, cestovní ruch, kultura apod. V České republice vznikají euroregiony až po roce 1989, přičemž se opírají o bohaté zkušenosti obdobných subjektů zemí západní a jižní Evropy.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1.Příhraniční regiony a přeshraniční spolupráce 2.Typologie pohraničních a přeshraničních regionů v Evropě 3.Euroregiony a jejich spolupráce 4.Specifika českého pohraničí 5.Euroregiony a Česká republika 6.Granty zaměřené na podporu přeshraniční spolupráce a jejich využívání v ČR
Literature
  • PEKOVÁ, J.(ed.)-ZAPLETALOVÁ, J. Euroregiony, státní správa a samospráva. Praha:Ústav geoniky AV ČR, 2006 ;
  • ZICH, F. Člověk v pohraničí. Ústí n. L.: UJEP, 2006
  • ZICH,F. Přeshraniční vlivy působící na místní společenství pohraničí České republiky I, II. Ústí n. Labem: UJEP, 2005
  • euroregiony. Ústí n. L.: UJEP, 2002
  • GABBE,J. (et al.) White Paper on European Border Regions. Gronau : AEBR, 2006
  • ZICH,F. Nositelé přeshraniční spolupráce. Ústí n. L. Sociologický ústav AV ČR, 1999
  • GABE, J.-MALCHUS,V. Praktický průvodce pro přeshraniční spolupráci. Brusel/Gronau:EK, AEBR, 2000
  • NETOLICKÝ,V. Euroregiony. Praha:VŠFS, 2007 ;
  • BALEJ, M.-JEŘÁBEK,M. Pohraničí, přeshraniční spolupráce a euroregiony. Ústí n. L.: UJEP, 2002
  • ZICH, F (et al.). Kdo žije v pohraničí.Ústí n. L.: Sociologický ústav AV ČR, 1996
Teaching methods (in Czech)
Rozsah povinné účasti ve výuce na seminářích nebo cvičeních v prezenčním studiu je stanoven minimálně na 80%, na řízených skupinových konzultacích na 50%. Rozsah se uvádí v každém sylabu ve standardním textu vč. níže uvedené dodatečné studijní povinnosti: Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
vyučující metody: metody hodnocení: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2010/N_ER