VSFS:N_FKIK Corporate culture and int. com - Course Information
N_FKIK Corporate culture and internal communication
University of Finance and AdministrationWinter 2010
- Extent and Intensity
- 1/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Luděk Vajner (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová - Timetable of Seminar Groups
- N_FKIK/cMMO: each odd Monday 8:45–9:29 M26, each odd Monday 9:30–10:15 M26, V. Kunz
N_FKIK/cM1PH: each even Thursday 12:15–12:59 E228, each even Thursday 13:00–13:45 E228, Z. Cecava
N_FKIK/cM2PH: each odd Thursday 12:15–12:59 E227, each odd Thursday 13:00–13:45 E227, Z. Cecava
N_FKIK/cM3PH: each odd Thursday 10:30–11:14 E228, each odd Thursday 11:15–12:00 E228, Z. Cecava
N_FKIK/pMMO: each even Monday 8:45–9:29 M26, each even Monday 9:30–10:15 M26, V. Kunz
N_FKIK/pMPH: each even Thursday 10:30–11:14 E306, each even Thursday 11:15–12:00 E306, Z. Cecava
N_FKIK/uM1aPH: Tue 9. 11. 15:45–17:15 E129, Tue 16. 11. 19:15–20:45 S11, Tue 23. 11. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, Z. Cecava
N_FKIK/uM1bPH: Tue 9. 11. 14:00–15:30 E128, Tue 16. 11. 17:30–19:00 S13, Tue 30. 11. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, Z. Cecava
N_FKIK/vMKL: Fri 22. 10. 13:45–15:15 K212, 15:30–17:00 K212, Fri 12. 11. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Z. Cecava
N_FKIK/vMMO: Fri 12. 11. 13:45–15:15 M24, Fri 26. 11. 13:45–15:15 M24, Fri 10. 12. 13:45–15:15 M24, Fri 7. 1. 13:45–15:15 M24, V. Kunz
N_FKIK/vM2PH: Fri 26. 11. 12:00–13:30 S13, 13:45–15:15 S13, Sat 11. 12. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, Z. Cecava
N_FKIK/vM3PH: Sat 23. 10. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Sat 13. 11. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, L. Vajner - Prerequisites (in Czech)
- Znalosti odpovídající státní zkoušce ze Sociologie, Psychologie a Marketingu v bakalářském studiu;
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Na konci kurzu bude student schopen: Charakterizovat firemní kulturu jako sociální a kulturní systém; Ozřejmit podíl manažerů na vytváření firemní kultury, řídící procesy a formování sociálních pozic s důrazem na komunikaci s pracovníky; Aktivně vymezit motivační prvky v pracovním procesu, sociální program firmy; Naučí se základy sociálního výzkumu ve firmě a přípravu sociálního auditu; Orientuje se v problematice firemní kultury mezinárodních společností;
- Syllabus (in Czech)
- Obsah přednášek: Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1. Sociologie práce, pracovní proces a pracovní skupina. Objasnění podstaty firemní kultury a úlohy interní komunikace ve firmě. Sociologie práce, industriální pojetí pracovního procesu (Taylor, Ford), teorie humen realtions (Mayo) a současnost. Sociální skupina, pracovní skupina, tým a týmová práce.Teorie sítí, individualizovaná společnost, tekutá modernita (Z.Bauman), globalizace.
- 2. Firemní kultura a identita, interakce a komunikace ve firmě. Koncepce firmy jako sociálního a kulturního systému. Objektivistické a interpretativní pojetí firemní kultury. Základní elementy, typologie a prostředky podnikové kultury. Individuální chování a osobnost ve firmě. Postoje a hodnoty, sociální percepce, komunikace, zásady efektivní komunikace. Komunikace, konflikt, vyjednávání.
- 3. Manažer - sociální pozice, komunikace s pracovníky, podíl na vytváření firemní kultury. Objektivní a subjektivní podmínky řízení. Osobnost manažera, sociální pozice a role řídícího pracovníka. Specifika komunikace v horizontálních a vertikálních vztazích na pracovišti.
- 4. Motivace, výkonnost a ovlivňování v pracovním procesu. Sociální výzkum a sociální audit. Motivace na pracovišti, model očekávání a teorie potřeb, motivace a struktura práce. Formální a neformální skupiny a týmy, firemní filozofie, desing (manuál corporate identity).
- 5. Sociální výzkum a sociální audit. Základní koncepce sociálního výzkumu, etické aspekty. Sociální audit v organizacích, uplatňování státních norem pro chod organizací (firem).
- 6. Pracovní proces v postmoderním prostředí. Národní a a firemní kultura mezinárodních společností, globalizace. Vnitřní kontrakt a formování velkých organizací. Teorie sítí, individualizovaná společnost. 7. Některé teorie a autoři (Beck, Baumann, Keller). Národní kultura, globalizace a mezinárodní společnosti. Důsledky kulturních rozdílů a podobností. Globalizace a její vliv na firemní kulturu.
- Literature
- required literature
- Bedrnová, E., Nový, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení, Praha, Management Press, 2004
- Brooks,I.: Firemní kultura, Brno, Computer Press, 2003
- Stýblo, J.: Řízení týmové a firemní kultury, Praha, Eupress, 2010
- recommended literature
- Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie, Praha, Slon, 2007
- Pavlica, K.: Sociální výzkum, podnik a management, Praha, Ekonomia, 2006
- Souček, Z.: Zvitězíme i v globální ekonomice, Professional Publishing, 2008
- Petříková, R. a kol.: Společenská odpovědnost organizací, Ostrava, DTOCZ, 2008
- Reichel, J.: Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Praha, Grada, 2009
- Teaching methods (in Czech)
- Základní formou výuky je přednáška a navazující cvičení.
- Assessment methods (in Czech)
- Základním požadavkem je nejméně 50% účast na přednáškách (6 hod)a 70 % aktivní účast (8 hod.) na cvičeních. Absolvování kurzu je podmíněno zpracováním semestrální práce , jejíž téma připraví student a schválí vyučující pedagog. Základní okruhy semestrální práce jsou: - uplatňování firemní kultury ve své firmě, případně ve firmě, jejíž součástí by chtěl být; - zpracování návrhu projektu sociálního auditu ve firmě; - příklady společenské oddpovědnosti firem; - případová studie firemní kultury; Semestrální práce v rozsahu 6-8 stran se předává vyučujícímu pedagogovi tímto způsobem: prezenční studium - prezentace na cvičení; kombinované studium: - v písemné podobě předáním na oborové katedře; - v elektronické podobě na e-mailovou adresu, kterou stanoví vyučující pedagog; Vyučující pedagog stanoví způsob udělení zkoušky z předmětu. Pro prezenční studium je povinnost uzavřít předmět zkouškou ve zkouškovém období od 3.1. do 6.2.2010
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin/semestr.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2010/N_FKIK