N_FKIK Corporate culture and internal communication

University of Finance and Administration
Winter 2010
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Luděk Vajner (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_FKIK/cMMO: each odd Monday 8:45–9:29 M26, each odd Monday 9:30–10:15 M26, V. Kunz
N_FKIK/cM1PH: each even Thursday 12:15–12:59 E228, each even Thursday 13:00–13:45 E228, Z. Cecava
N_FKIK/cM2PH: each odd Thursday 12:15–12:59 E227, each odd Thursday 13:00–13:45 E227, Z. Cecava
N_FKIK/cM3PH: each odd Thursday 10:30–11:14 E228, each odd Thursday 11:15–12:00 E228, Z. Cecava
N_FKIK/pMMO: each even Monday 8:45–9:29 M26, each even Monday 9:30–10:15 M26, V. Kunz
N_FKIK/pMPH: each even Thursday 10:30–11:14 E306, each even Thursday 11:15–12:00 E306, Z. Cecava
N_FKIK/uM1aPH: Tue 9. 11. 15:45–17:15 E129, Tue 16. 11. 19:15–20:45 S11, Tue 23. 11. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, Z. Cecava
N_FKIK/uM1bPH: Tue 9. 11. 14:00–15:30 E128, Tue 16. 11. 17:30–19:00 S13, Tue 30. 11. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, Z. Cecava
N_FKIK/vMKL: Fri 22. 10. 13:45–15:15 K212, 15:30–17:00 K212, Fri 12. 11. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Z. Cecava
N_FKIK/vMMO: Fri 12. 11. 13:45–15:15 M24, Fri 26. 11. 13:45–15:15 M24, Fri 10. 12. 13:45–15:15 M24, Fri 7. 1. 13:45–15:15 M24, V. Kunz
N_FKIK/vM2PH: Fri 26. 11. 12:00–13:30 S13, 13:45–15:15 S13, Sat 11. 12. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, Z. Cecava
N_FKIK/vM3PH: Sat 23. 10. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Sat 13. 11. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, L. Vajner
Prerequisites (in Czech)
Znalosti odpovídající státní zkoušce ze Sociologie, Psychologie a Marketingu v bakalářském studiu;
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Na konci kurzu bude student schopen: Charakterizovat firemní kulturu jako sociální a kulturní systém; Ozřejmit podíl manažerů na vytváření firemní kultury, řídící procesy a formování sociálních pozic s důrazem na komunikaci s pracovníky; Aktivně vymezit motivační prvky v pracovním procesu, sociální program firmy; Naučí se základy sociálního výzkumu ve firmě a přípravu sociálního auditu; Orientuje se v problematice firemní kultury mezinárodních společností;
Syllabus (in Czech)
  • Obsah přednášek: Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1. Sociologie práce, pracovní proces a pracovní skupina. Objasnění podstaty firemní kultury a úlohy interní komunikace ve firmě. Sociologie práce, industriální pojetí pracovního procesu (Taylor, Ford), teorie humen realtions (Mayo) a současnost. Sociální skupina, pracovní skupina, tým a týmová práce.Teorie sítí, individualizovaná společnost, tekutá modernita (Z.Bauman), globalizace.
  • 2. Firemní kultura a identita, interakce a komunikace ve firmě. Koncepce firmy jako sociálního a kulturního systému. Objektivistické a interpretativní pojetí firemní kultury. Základní elementy, typologie a prostředky podnikové kultury. Individuální chování a osobnost ve firmě. Postoje a hodnoty, sociální percepce, komunikace, zásady efektivní komunikace. Komunikace, konflikt, vyjednávání.
  • 3. Manažer - sociální pozice, komunikace s pracovníky, podíl na vytváření firemní kultury. Objektivní a subjektivní podmínky řízení. Osobnost manažera, sociální pozice a role řídícího pracovníka. Specifika komunikace v horizontálních a vertikálních vztazích na pracovišti.
  • 4. Motivace, výkonnost a ovlivňování v pracovním procesu. Sociální výzkum a sociální audit. Motivace na pracovišti, model očekávání a teorie potřeb, motivace a struktura práce. Formální a neformální skupiny a týmy, firemní filozofie, desing (manuál corporate identity).
  • 5. Sociální výzkum a sociální audit. Základní koncepce sociálního výzkumu, etické aspekty. Sociální audit v organizacích, uplatňování státních norem pro chod organizací (firem).
  • 6. Pracovní proces v postmoderním prostředí. Národní a a firemní kultura mezinárodních společností, globalizace. Vnitřní kontrakt a formování velkých organizací. Teorie sítí, individualizovaná společnost. 7. Některé teorie a autoři (Beck, Baumann, Keller). Národní kultura, globalizace a mezinárodní společnosti. Důsledky kulturních rozdílů a podobností. Globalizace a její vliv na firemní kulturu.
Literature
    required literature
  • Bedrnová, E., Nový, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení, Praha, Management Press, 2004
  • Brooks,I.: Firemní kultura, Brno, Computer Press, 2003
  • Stýblo, J.: Řízení týmové a firemní kultury, Praha, Eupress, 2010
    recommended literature
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie, Praha, Slon, 2007
  • Pavlica, K.: Sociální výzkum, podnik a management, Praha, Ekonomia, 2006
  • Souček, Z.: Zvitězíme i v globální ekonomice, Professional Publishing, 2008
  • Petříková, R. a kol.: Společenská odpovědnost organizací, Ostrava, DTOCZ, 2008
  • Reichel, J.: Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Praha, Grada, 2009
Teaching methods (in Czech)
Základní formou výuky je přednáška a navazující cvičení.
Assessment methods (in Czech)
Základním požadavkem je nejméně 50% účast na přednáškách (6 hod)a 70 % aktivní účast (8 hod.) na cvičeních. Absolvování kurzu je podmíněno zpracováním semestrální práce , jejíž téma připraví student a schválí vyučující pedagog. Základní okruhy semestrální práce jsou: - uplatňování firemní kultury ve své firmě, případně ve firmě, jejíž součástí by chtěl být; - zpracování návrhu projektu sociálního auditu ve firmě; - příklady společenské oddpovědnosti firem; - případová studie firemní kultury; Semestrální práce v rozsahu 6-8 stran se předává vyučujícímu pedagogovi tímto způsobem: prezenční studium - prezentace na cvičení; kombinované studium: - v písemné podobě předáním na oborové katedře; - v elektronické podobě na e-mailovou adresu, kterou stanoví vyučující pedagog; Vyučující pedagog stanoví způsob udělení zkoušky z předmětu. Pro prezenční studium je povinnost uzavřít předmět zkouškou ve zkouškovém období od 3.1. do 6.2.2010
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2010/N_FKIK