NA_MC Media and Culture

Vysoká škola finanční a správní
zima 2020
Rozsah
2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (cvičící)
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NA_MC/cMCPH: každé sudé pondělí 10:30–11:14 E227, každé sudé pondělí 11:15–12:00 E227, kromě Po 23. 11. ; a Po 14. 12. 10:30–12:00 E230, I. Baslarová
NA_MC/pMCPH: Út 15:45–16:29 E225, Út 16:30–17:15 E225, kromě Út 8. 12. ; a Út 8. 12. 12:15–13:45 E127, G. Maiello
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • The first part of the course acquaints students with a historical overview of the more general development of communication media, their roles and the cultural significance of the civilization process. It monitors the genesis of forms of communication in the environment of oral tribal cultures, as well as the cultural and social context of the origin and spread of writing and new forms of media in the form of plates, tables, silk or papyrus. It is followed by a reminder of the era of the press with the hitherto unsurpassed development of culture and education. This is followed by the description of the advent of electronic media, when radio and television broadcasting shaped new directions of communication with anonymous recipients, including the birth of effective methods of manipulation. The conclusion of the course belongs to the reflections on the relationship between digital technologies and the society of late modernity.
Literatura
    povinná literatura
  • MCLUHAN, Marshall, The global village. Transformation on world life and media in the 21. century, New York, Oxford University Press, 1992. ISBN 0-19-507910-8
  • Ludwig Jäger, Erika Linz, Irmela Schneider, Media, Culture, and Mediality, Bielefield, Transcript Verlag, 2014. ISBN 9783839413760
    doporučená literatura
  • ONG, Walter J., Orality and literacy, New York, Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-53838-1
  • BURKE, Peter. Cultural hybridity. Cambridge, Polity Press, 2009. ISBN 978-0-7456-4697-8 ISBN
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.