VSFS:N_AP Audiovizuální propedeutika - Informace o předmětu
N_AP Audiovizuální propedeutika
Vysoká škola finanční a správnízima 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Kristýna Barbora Brunclíková
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová - Předpoklady
- schopnost vytvořit a kriticky nahlížet audiovizualní tvorbu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit se se základními oblastmi a tématy audiovizuálnosti. Poskytne přehled teoretických a metodologických konceptů a přístupů k obrazům (uměleckým dílům, fotografiím nebo mediálním textům) a jejich vnímání a interpretaci. Předmět studentky a studenty provede úvodem do televizního zpravodajství, základními pojmy, pravidly střihové skladby, dozvědí se podrobnosti o výrobě televizního příspěvku. Na praktických případech si ukáží, jak se z prvotní informace rodí reportáž, jak funguje v televizi práce se zdroji, jak probíhá natáčení. Seznámí se s chodem redakcí v televizi, hierarchií zpravodajství.
- Výstupy z učení
- Kurz se zaměří na výrobu audiovizuálního příspěvku, bude zkoumat kontextuální souvislosti s novými médii. Teoretický základ kurzu bude doplněn vizuální a kritickou analýzou, včetně praktických příkladů a cvičení ve studiu.
- Osnova
- 1. Zdroje nápadů a metody audiovizuálního studia. 2. Základní charakteristiky vizuálně-antropologického diskurzu (teorie a témata). 3. Obraz, vize, paměť, archiv. 4. Divák, vnímání, interakce. 5. Diskurz, epistémé, znalosti. 6. Znak, simulakrum, reprezentace, performativita. 7. Film jako nástroj vizuálního výzkumu, výuky a prezentace dat. 8. Audiovizuální technologie. 10. Analýza obrazu I. 11. Analýza obrazu II. 12. Současná vizualita a vizuální gramotnost. • Televizní zpravodajství a jeho specifika, odlišnost od rozhlasové a novinové tvorby (jiná práce se zdroji, problematika stopáže, redakční systémy) • Hierarchie výroby v českých televizích (vedoucí vydání, editor, redaktor, šéfredaktor apod.) • Veřejnoprávní vs. soukromé televize • Publicistika vs. zpravodajství • Televizní formáty (čtená, čtená se synchronem, reportáž apod.) a hantýrka (kantna, xdéčko, asyn, konzervy, osa, kostra, stup apod.) • Specifika vystupování na obrazovce (oblečení, jazyk, výrazové prostředky) • Témata (aktuální zprávy a vlastní témata – jak vzniká celá relace) • Redaktor – práce v terénu, psaní a střih, editor a dramaturg – den v redakci, specifika živého vysílání, živé přenosy, sportovní zpravodajství • Etika a právo v televizním zpravodajství – ochrana zdroje, skrytá kamera • Základy střihové skladby, pravidla střihu • MoJo (mobilní žurnalistika a její úloha)
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, diskuse ve třídě, skupinové projekty, aktivní účast ve školním studiu - natáčení, exkurze
- Metody hodnocení
- Studenti budou hodnoceni na základě provedení projektu a jeho ústní obhajoby
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2025/N_AP