B_PAsJ Psychologické aspekty jednání

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Michal Blahout, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Michal Blahout, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PAsJ/poEKKV: každé sudé úterý 12:15–12:59 KV205, každé sudé úterý 13:00–13:45 KV205, každé sudé úterý 14:00–14:44 KV205, každé sudé úterý 14:45–15:30 KV205, M. Blahout
B_PAsJ/pxEKPPPH: každé sudé úterý 12:15–12:59 E007KC, každé sudé úterý 13:00–13:45 E007KC, každé sudé úterý 14:00–14:44 E007KC, každé sudé úterý 14:45–15:30 E007KC, M. Blahout
B_PAsJ/vEKPH: Pá 9. 2. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, So 24. 2. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, So 9. 3. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, M. Blahout
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit poznatky studentů o psychologické aspekty lidského jednání. Studenti v minulém semestru absolvovali předměty mikroekonomie a makroekonomie, kde byli seznámeni s předpokladem racionálního účastníka ekonomických procesů. Tento předpoklad je v tomto předmětu rozšířen o psychologické a sociální vlivy, které činí rozhodovací proces mnohem komplexnějším. V rámci předmětu je na rozhodovací proces účastníka aplikován normativní a pozitivní pohled. V první části předmětu je student seznámen se základními pojmy teorie her, která reprezentuje normativní pohled na lidské rozhodování a následně s poznatky behaviorální ekonomie, která reprezentuje pohled pozitivní.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - porozumět základů teorie her a behaviorální ekonomie. - určit optimální rozhodovací strategii. - identifikovat příčiny selhání v rozhodovacím procesu. - znát význam a vzájemnou interakci společenských, tržních a právních norem. - znát příčiny a důsledky tendenčních selhání racionality. - lépe se orientovat v rozhodovacích procesech.
Osnova
  • 1. Úvod do teorie her, vymezení, typologie a historie. 2. Hry bez opakování - Hry s konstantním součtem, Hry s nekonstantním součtem - Kooperativní hra dvou hráčů. 3. Hry s nekonstantním součtem - Kooperativní hra N hráčů - Volební hry, Teorie formování koalic. 4. Teorie Redistribučních systémů a teorie kontextuálních her. 5. Rozhodování při riziku a neurčitosti - Rozhodování při riziku, Rozhodování při neurčitosti, Hry s neúplnou informací 6. Úvod do behaviorální ekonomie, vymezení, koncept omezené racionality a historie. 7. Dunning krugerův efekt a prospektová teorie. 8. Behaviorální biasy, základní charakteristika, projevy a dopady. 9. Tržní, společenské a právní normy a jejich interakce. 10. Chyba zpětného pohledu. Efekt potvrzování. Vliv náhody, ne/predikovatelnost a expertní znalosti. 11. Principy strategického a kritického myšlení: myšlení ve variantách, permanentnost, systémové myšlení, logika a intuice. 12. Prezentace a vyhodnocení seminárních prací
Literatura
    povinná literatura
  • THALER, R. H. 2017. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. Praha: Argo.
  • SUNSTEIN, C.; THALER, R. H. 2010. Nudge (Šťouch), Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí. Zlín: Kniha Zlín.
  • DLOUHÝ, M., FIALA, P. 2011. Úvod do teorie her. Praha: VŠE
    doporučená literatura
  • KAHNEMAN, D. 2012. Myšlení, rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil Publishing.
  • BADDELEY M. 2019. Behavioral economics and finance. London: Routledge.
  • ARIELY , D.2016.. Jak drahá je nepoctivost? Praha: Práh.
  • ARIELY, D. 2009. Jak drahé je zdarma: Iracionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh
Výukové metody
12 seminářů na prezenční formě studia, řízené konzultace na kombinované formě studia. Studenti se musí účastniat alespoň 80 % výuky, jinak obdrží náhradní domácí úkoly.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem, který student získá za podmínky minimálně 80 % docházky, aktivní práce v průběhu seminářů a následném zpracování a prezentování seminární práce na vybrané téma.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2025.