B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
Winter 2024
Extent and Intensity
2/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Social Sciences – Department of Social Sciences – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Dita Egertová
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2023.

B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
Winter 2023
Extent and Intensity
2/1. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Dita Egertová
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cMMO: each odd Thursday 10:30–11:14 M17, each odd Thursday 11:15–12:00 M17, V. Kunz
B_PR/cM1PH: each even Wednesday 14:00–14:44 E309, each even Wednesday 14:45–15:30 E309, V. Kunz
B_PR/cM2PH: each even Wednesday 12:15–12:59 E309, each even Wednesday 13:00–13:45 E309, V. Kunz
B_PR/poMMO: each odd Wednesday 8:45–9:29 M26, each odd Wednesday 9:30–10:15 M26, each odd Wednesday 10:30–11:14 M26, each odd Wednesday 11:15–12:00 M26, V. Kunz
B_PR/pxMPH: each odd Wednesday 8:45–9:29 E004, each odd Wednesday 9:30–10:15 E004, each odd Wednesday 10:30–11:14 E004, each odd Wednesday 11:15–12:00 E004, V. Kunz
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2024.

B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
Winter 2022
Extent and Intensity
2/1. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Ivana Plačková
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cMMO: each odd Tuesday 14:00–14:44 M22, each odd Tuesday 14:45–15:30 M22, V. Kunz
B_PR/cMPH: each even Wednesday 12:15–12:59 E307, each even Wednesday 13:00–13:45 E307, except Wed 2. 11. ; and Wed 2. 11. 12:15–13:45 E230, V. Kunz
B_PR/poMMO: each even Wednesday 8:45–9:29 M17, each even Wednesday 9:30–10:15 M17, each even Wednesday 10:30–11:14 M17, each even Wednesday 11:15–12:00 M17, V. Kunz
B_PR/pxMPH: each even Wednesday 8:45–9:29 E230, each even Wednesday 9:30–10:15 E230, each even Wednesday 10:30–11:14 E230, each even Wednesday 11:15–12:00 E230, V. Kunz
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2023, Winter 2024.

B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
Summer 2015
Extent and Intensity
2/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cMMO: each even Monday 14:00–14:44 M27, each even Monday 14:45–15:30 M27, M. Kykalová
B_PR/cM1PH: each even Wednesday 12:15–12:59 E224, each even Wednesday 13:00–13:45 E224, M. Kykalová
B_PR/cM2PH: each even Wednesday 15:45–16:29 E225, each even Wednesday 16:30–17:15 E225, M. Kykalová
B_PR/cM3PH: each odd Wednesday 17:30–18:14 E223, each odd Wednesday 18:15–19:00 E223, M. Kykalová
B_PR/cM4PH: each odd Wednesday 15:45–16:29 E223, each odd Wednesday 16:30–17:15 E223, M. Kykalová
B_PR/pMMO: Mon 12:15–12:59 M26, Mon 13:00–13:45 M26, M. Kykalová
B_PR/pMPH: Wed 14:00–14:44 E004, Wed 14:45–15:30 E004, M. Kašík
B_PR/uMKL: Tue 7. 4. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, Tue 14. 4. 17:30–19:00 K205, Tue 28. 4. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, M. Kykalová
B_PR/uMPH: Tue 24. 2. 15:45–17:15 E126, 17:30–19:00 E126, Tue 3. 3. 17:30–19:00 E126, Tue 17. 3. 15:45–17:15 E126, 17:30–19:00 E126, M. Kykalová
B_PR/vMMO: Sat 21. 2. 9:45–11:15 M14, Sat 21. 3. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, Sat 18. 4. 9:45–11:15 M14, 11:30–13:00 M14, V. Kunz
B_PR/vMPH: Sat 7. 3. 9:45–11:15 E124, 11:30–13:00 E124, Sat 21. 3. 14:00–15:30 E125, Fri 17. 4. 13:45–15:15 E125, 15:30–17:00 E125, M. Kykalová
Prerequisites
B_Mar Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Syllabus
  • Syllabus 1. History of public relations (PR), development of the term public relations and its functions in society, historical excursion, roots of public relations, PR as a socio-political tool, PR as a function of management in firms and organizations, PR as a tool of media relations, PR as a tool of marketing communication and a part of marketing mix, PR as a part of commercial activities of media, PR until the World War II:, PR in the Czech Republic until 1989
  • 2. PR in the present days, theory and methodology, methodological definition of PR, PR today – basis of PR, definition of PR, principles of functioning of PR, importance of PR in modern society, character of PR in the present days (agenda setting), role of PR in the system of brand building, controlled reputation in unbranded branches
  • 3. PR as a part of communication, definition and importance of communication, communication process, communication of organizations, forms of communication, communication channels, communication in international environment, information technology and its influence on communication, proactive and reactive PR, integrated marketing communication and PR
  • 4. Identity of an organization – the base for PR functioning, definition of corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communication, corporate product
  • 5. Organization of PR in firms, current development of PR in firms, new environment and its influence on firms, arrival of integrated marketing communication, PR as a part of procedural firm management, integration of relationships in an organization, external PR, internal PR, specialization in PR (community relations, investor relations, media relations)
  • 6. Crisis communication in PR, basis of crisis management, objectives of crisis management, symmetry of crisis communication, crisis communication in PR, pressure groups, crisis plan, preparation of crisis plan, creation and structure of crisis plan, causes of crisis, types of crisis, methods of risk analysis, reaction to a crisis situation
  • 7. Corporate social responsibility, definition and development of CSR, important personalities in the field of PR and corporate philanthropy in the Czech Republic and in the world (e.g. J.Hlávka, H.Ford, T.Baťa), basic characteristics of CSR, basic areas of CSR (environmental, economic and social pillar), related concepts (corporate philanthropy, corporate citizenship, business ethics), pros and cons of CSR (M.Friedman’s critics, R.Reich’s critics), benefits of CSR for firms, theory and division of stakeholders, CSR as a tool of marketing communication, corporate information about CSR, CSR in the Czech Republic and in the world, case studies (e.g. ČSOB, T-mobile, AGC group, Czech Coal group, Severočeské Doly), institutions supporting CSR in the Czech Republic and their roles (BLF, Fórum Dárců)
  • 8. The general public and working with the public, inner and outer public, conscious and unconscious public, leaders of public opinion, system relations, interest relations, public opinion, target group, stakeholders, how to lead a dialogue with the public, publicizing of a problem, trend life cycle, trend analysis, issues life cycle, procedures in issue management, content analysis as a tool of strategic management of communication with the public
  • 9. Tools of public relations, relations integration in an organization, human relations, media relations, tools of media relations, public affairs, astroturfing, audiovisual and spatial forms of PR, online PR, mapping and monitoring of activities in cyberspace, addressing the public and internal users via web sites, content of a web site from the point of view of PR, discussion groups and how to penetrate them, the range of internet news, corporate publishing, annual reports as a tool of investor relations, magazines for customers, magazines for empoyees
  • 10. PR, lobbying and sponsoring, lobbying, lobbyists, lobbying in the Czech Republic and in the world, definition of sponsoring, sponsoring x donation, advantages of sponsoring, social sponsoring, professional approach to sponsoring, sponsor’s plan, sponsoring in sports, other sponsored branches
  • 11. Planning and strategy of PR campaigns, measuring of effectiveness of PR, situational analysis, target fixing, determining of strategic ways, identification of target groups, measures proposal, financial and personnel protection, creating of time schedules, realisation, evaluation, feedback, effectiveness measuring of PR and its limits, case studies of PR actions in practice of Czech and international organizations
  • 12. Professional associations in PR and their roles, PR and ethics, organizations – Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), ethics, ethical principles and how PR organizations are in complience with them, ethical codes of PR associations, ethical code of APRA, Stockholm charter, ethical code of IPRA, ethical codes of contract owners, PR agencies and contract owners, internal functioning of agencies, cooperation with PR agencies, ways of rewarding of PR agencies
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
    recommended literature
  • • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • • CHALUPA, R. Efektivní krizová komunikace - pro všechny manažery a PR specialisty. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4234-2
  • Ftorek, J.: Public relations a politika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-33-760
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9.
  • • PHILIPS, D. Online public relations. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN-80-247-0368-8.
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1.
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
The subject will be completed after obtaining the credit or passing the examination. The contents and scope of requirements for awarding credit will be specified by the tutor – the seminar leader. There is a comprehensive oral or written examination – focusing on the extent of the learning content (decided by the examiner) within the range of 12 main thematic blocks.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
Summer 2014
Extent and Intensity
2/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cMMO: each odd Thursday 8:45–9:29 M26, each odd Thursday 9:30–10:15 M26, V. Kunz
B_PR/cM1PH: each odd Tuesday 17:30–18:14 E126, each odd Tuesday 18:15–19:00 E126, M. Kykalová
B_PR/cM2PH: each even Wednesday 19:15–19:59 E128, each even Wednesday 20:00–20:45 E128, M. Kykalová
B_PR/cM3PH: each odd Wednesday 19:15–19:59 E128, each odd Wednesday 20:00–20:45 E128, M. Kykalová
B_PR/pMMO: Mon 10:30–11:14 M26, Mon 11:15–12:00 M26, V. Kunz
B_PR/pMPH: Wed 17:30–18:14 E007KC, Wed 18:15–19:00 E007KC, M. Kykalová
B_PR/uMKL: Tue 18. 3. 19:15–20:45 K311, Tue 1. 4. 17:30–19:00 K311, 19:15–20:45 K311, Tue 15. 4. 17:30–19:00 K311, 19:15–20:45 K311, M. Kykalová
B_PR/uMPH: Tue 18. 2. 17:30–19:00 E129, 19:15–20:45 E129, Tue 25. 2. 19:15–20:45 E129, Tue 4. 3. 17:30–19:00 E129, 19:15–20:45 E129, M. Kykalová
B_PR/vMMO: Fri 14. 3. 13:45–15:15 M15, 15:30–17:00 M15, Fri 11. 4. 13:45–15:15 M27, 15:30–17:00 M27, Fri 25. 4. 12:00–13:30 M27, V. Kunz
B_PR/vMPH: Fri 14. 2. 17:15–18:45 E128, Fri 28. 2. 17:15–18:45 E227, Fri 14. 3. 17:15–18:45 E227, Fri 28. 3. 17:15–18:45 E227, Fri 11. 4. 17:15–18:45 E227, M. Kykalová
Prerequisites
Successful finishing of prerequisites to subject B_PR_1. Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Syllabus
  • Syllabus 1. History of public relations (PR), development of the term public relations and its functions in society, historical excursion, roots of public relations, PR as a socio-political tool, PR as a function of management in firms and organizations, PR as a tool of media relations, PR as a tool of marketing communication and a part of marketing mix, PR as a part of commercial activities of media, PR until the World War II:, PR in the Czech Republic until 1989 2. PR in the present days, theory and methodology, methodological definition of PR, PR today – basis of PR, definition of PR, principles of functioning of PR, importance of PR in modern society, character of PR in the present days (agenda setting), role of PR in the system of brand building, controlled reputation in unbranded branches 3. PR as a part of communication, definition and importance of communication, communication process, communication of organizations, forms of communication, communication channels, communication in international environment, information technology and its influence on communication, proactive and reactive PR, integrated marketing communication and PR 4. Identity of an organization – the base for PR functioning, definition of corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communication, corporate product 5. Organization of PR in firms, current development of PR in firms, new environment and its influence on firms, arrival of integrated marketing communication, PR as a part of procedural firm management, integration of relationships in an organization, external PR, internal PR, specialization in PR (community relations, investor relations, media relations) 6. Crisis communication in PR, basis of crisis management, objectives of crisis management, symmetry of crisis communication, crisis communication in PR, pressure groups, crisis plan, preparation of crisis plan, creation and structure of crisis plan, causes of crisis, types of crisis, methods of risk analysis, reaction to a crisis situation 7. Corporate social responsibility, definition and development of CSR, important personalities in the field of PR and corporate philanthropy in the Czech Republic and in the world (e.g. J.Hlávka, H.Ford, T.Baťa), basic characteristics of CSR, basic areas of CSR (environmental, economic and social pillar), related concepts (corporate philanthropy, corporate citizenship, business ethics), pros and cons of CSR (M.Friedman’s critics, R.Reich’s critics), benefits of CSR for firms, theory and division of stakeholders, CSR as a tool of marketing communication, corporate information about CSR, CSR in the Czech Republic and in the world, case studies (e.g. ČSOB, T-mobile, AGC group, Czech Coal group, Severočeské Doly), institutions supporting CSR in the Czech Republic and their roles (BLF, Fórum Dárců) 8. The general public and working with the public, inner and outer public, conscious and unconscious public, leaders of public opinion, system relations, interest relations, public opinion, target group, stakeholders, how to lead a dialogue with the public, publicizing of a problem, trend life cycle, trend analysis, issues life cycle, procedures in issue management, content analysis as a tool of strategic management of communication with the public 9. Tools of public relations, relations integration in an organization, human relations, media relations, tools of media relations, public affairs, astroturfing, audiovisual and spatial forms of PR, online PR, mapping and monitoring of activities in cyberspace, addressing the public and internal users via web sites, content of a web site from the point of view of PR, discussion groups and how to penetrate them, the range of internet news, corporate publishing, annual reports as a tool of investor relations, magazines for customers, magazines for empoyees 10. PR, lobbying and sponsoring, lobbying, lobbyists, lobbying in the Czech Republic and in the world, definition of sponsoring, sponsoring x donation, advantages of sponsoring, social sponsoring, professional approach to sponsoring, sponsor’s plan, sponsoring in sports, other sponsored branches 11. Planning and strategy of PR campaigns, measuring of effectiveness of PR, situational analysis, target fixing, determining of strategic ways, identification of target groups, measures proposal, financial and personnel protection, creating of time schedules, realisation, evaluation, feedback, effectiveness measuring of PR and its limits, case studies of PR actions in practice of Czech and international organizations 12. Professional associations in PR and their roles, PR and ethics, organizations – Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), ethics, ethical principles and how PR organizations are in complience with them, ethical codes of PR associations, ethical code of APRA, Stockholm charter, ethical code of IPRA, ethical codes of contract owners, PR agencies and contract owners, internal functioning of agencies, cooperation with PR agencies, ways of rewarding of PR agencies
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
    recommended literature
  • • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • • CHALUPA, R. Efektivní krizová komunikace - pro všechny manažery a PR specialisty. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4234-2
  • Ftorek, J.: Public relations a politika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-33-760
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9.
  • • PHILIPS, D. Online public relations. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN-80-247-0368-8.
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1.
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
Teaching methods
Lectures and seminars in full time study, tutorials in part time study. Compulsory seminar participation is 75% in full time study, compulsory tutorial participation is 50% in part time study. Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Assessment methods
6 lectures and 6 seminars.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
General note: Aa1.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
Summer 2013
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Tereza Dvořáková (seminar tutor)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (seminar tutor)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cMMO: each odd Monday 10:30–11:14 M01, each odd Monday 11:15–12:00 M01, V. Kunz
B_PR/cM1PH: each even Wednesday 10:30–11:14 E223, each even Wednesday 11:15–12:00 E223, T. Dvořáková
B_PR/cM2PH: each odd Wednesday 8:45–9:29 E228, each odd Wednesday 9:30–10:15 E228, T. Dvořáková
B_PR/cM3PH: each odd Thursday 12:15–12:59 E223, each odd Thursday 13:00–13:45 E223, T. Dvořáková
B_PR/cM4PH: each even Tuesday 17:30–18:14 E223, each even Tuesday 18:15–19:00 E223, M. Kykalová
B_PR/pMMO: each even Monday 10:30–11:14 M01, each even Monday 11:15–12:00 M01, V. Kunz
B_PR/pMPH: each even Monday 10:30–11:14 E007KC, each even Monday 11:15–12:00 E007KC, T. Dvořáková
B_PR/sMKL: Wed 20. 2. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, Wed 20. 3. 19:15–20:45 K203, Wed 3. 4. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, P. Klička
B_PR/sMPH: Wed 20. 2. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Wed 13. 3. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Wed 20. 3. 15:45–17:15 E228, M. Kašík
B_PR/vMMO: Sat 6. 4. 8:00–9:30 M27, Sat 20. 4. 8:00–9:30 M27, 9:45–11:15 M27, Fri 3. 5. 15:30–17:00 M27, 17:15–18:45 M27, V. Kunz
B_PR/vM2PH: Fri 22. 3. 15:30–17:00 E223, Fri 12. 4. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, Fri 26. 4. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, T. Dvořáková
B_PR/vM3PH: Fri 8. 2. 15:30–17:00 E224, Fri 22. 2. 15:30–17:00 E224, Fri 22. 3. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Fri 12. 4. 15:30–17:00 E224, T. Dvořáková
Prerequisites
Successful finishing of prerequisites to subject B_PR_1. Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Syllabus
  • Syllabus 1. History of public relations (PR), development of the term public relations and its functions in society, historical excursion, roots of public relations, PR as a socio-political tool, PR as a function of management in firms and organizations, PR as a tool of media relations, PR as a tool of marketing communication and a part of marketing mix, PR as a part of commercial activities of media, PR until the World War II:, PR in the Czech Republic until 1989 2. PR in the present days, theory and methodology, methodological definition of PR, PR today – basis of PR, definition of PR, principles of functioning of PR, importance of PR in modern society, character of PR in the present days (agenda setting), role of PR in the system of brand building, controlled reputation in unbranded branches 3. PR as a part of communication, definition and importance of communication, communication process, communication of organizations, forms of communication, communication channels, communication in international environment, information technology and its influence on communication, proactive and reactive PR, integrated marketing communication and PR 4. Identity of an organization – the base for PR functioning, definition of corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communication, corporate product 5. Organization of PR in firms, current development of PR in firms, new environment and its influence on firms, arrival of integrated marketing communication, PR as a part of procedural firm management, integration of relationships in an organization, external PR, internal PR, specialization in PR (community relations, investor relations, media relations) 6. Crisis communication in PR, basis of crisis management, objectives of crisis management, symmetry of crisis communication, crisis communication in PR, pressure groups, crisis plan, preparation of crisis plan, creation and structure of crisis plan, causes of crisis, types of crisis, methods of risk analysis, reaction to a crisis situation 7. Corporate social responsibility, definition and development of CSR, important personalities in the field of PR and corporate philanthropy in the Czech Republic and in the world (e.g. J.Hlávka, H.Ford, T.Baťa), basic characteristics of CSR, basic areas of CSR (environmental, economic and social pillar), related concepts (corporate philanthropy, corporate citizenship, business ethics), pros and cons of CSR (M.Friedman’s critics, R.Reich’s critics), benefits of CSR for firms, theory and division of stakeholders, CSR as a tool of marketing communication, corporate information about CSR, CSR in the Czech Republic and in the world, case studies (e.g. ČSOB, T-mobile, AGC group, Czech Coal group, Severočeské Doly), institutions supporting CSR in the Czech Republic and their roles (BLF, Fórum Dárců) 8. The general public and working with the public, inner and outer public, conscious and unconscious public, leaders of public opinion, system relations, interest relations, public opinion, target group, stakeholders, how to lead a dialogue with the public, publicizing of a problem, trend life cycle, trend analysis, issues life cycle, procedures in issue management, content analysis as a tool of strategic management of communication with the public 9. Tools of public relations, relations integration in an organization, human relations, media relations, tools of media relations, public affairs, astroturfing, audiovisual and spatial forms of PR, online PR, mapping and monitoring of activities in cyberspace, addressing the public and internal users via web sites, content of a web site from the point of view of PR, discussion groups and how to penetrate them, the range of internet news, corporate publishing, annual reports as a tool of investor relations, magazines for customers, magazines for empoyees 10. PR, lobbying and sponsoring, lobbying, lobbyists, lobbying in the Czech Republic and in the world, definition of sponsoring, sponsoring x donation, advantages of sponsoring, social sponsoring, professional approach to sponsoring, sponsor’s plan, sponsoring in sports, other sponsored branches 11. Planning and strategy of PR campaigns, measuring of effectiveness of PR, situational analysis, target fixing, determining of strategic ways, identification of target groups, measures proposal, financial and personnel protection, creating of time schedules, realisation, evaluation, feedback, effectiveness measuring of PR and its limits, case studies of PR actions in practice of Czech and international organizations 12. Professional associations in PR and their roles, PR and ethics, organizations – Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), ethics, ethical principles and how PR organizations are in complience with them, ethical codes of PR associations, ethical code of APRA, Stockholm charter, ethical code of IPRA, ethical codes of contract owners, PR agencies and contract owners, internal functioning of agencies, cooperation with PR agencies, ways of rewarding of PR agencies
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
    recommended literature
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Ftorek, J.: Public relations a politika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-33-760
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9.
  • KLEINOVÁ, Naomi. Bez loga. První vydání. Praha: Argo, 2005. ISBN-80-7203-671-8.
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1.
  • SCOTT, DAVID MEERMAN. Nová pravidla marketingu a PR. Zoner Press, 2008. ISBN 978 -80-86815-93-0
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
Teaching methods
Lectures and seminars in full time study, tutorials in part time study. Compulsory seminar participation is 75% in full time study, compulsory tutorial participation is 50% in part time study. Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Assessment methods
6 lectures and 6 seminars. The course is completed with an overal written exam. The final written test will consist of 10 questions (5 points for each question). It will be possible to get 50 points, 30 points are required to pass the exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
General note: Aa1.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

B_PR Personnel Management

University of Finance and Administration
Winter 2012
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Otakar Němec, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Ing. Mgr. Dina Riegerová
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování prerekvizitů k předmětu B_PR_1. Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Po absolvování předmětu Public relations by se studenti měli orientovat v problematice PR , v možnostech využívání široké škály nástrojů public relaitons, včetně těch nejmodernějších (agenda setting, astroturfing, atd). Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti (včetně využití moderních komunikčních a informačních technologií v PR), ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích. Studenti pochopí roli PR v systému budování značky, stejně jako význam řízené reputace v nebrandovaných oborech.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations, vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti Historický exkurz, kořeny public relations, PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations., PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu, PR jako součást komerčních aktivit médií, PR do 2.světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989. PŘEDNÁŠKA 2: Public relations v současnosti, teorie a metodologie Metodologická vymezení public relations, PR v současnosti - východiska PR, vymezení PR, zásady fungování PR, význam PR v současné společnosti, charakter PR v současnosti (agenda setting), role PR v systému budování značky, řízená reputace v nebrandovaných oborech PŘEDNÁŠKA 3: PR jako součást komunikace Vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci, prostředí PR proaktivní a reaktivní PR, integrovaná marketingová komunikace a PR PŘEDNÁŠKA 4: Identita organizace – rámec pro fungování PR. Definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product. PŘEDNÁŠKA 5: Organizace public relations v podnicích Současný vývoj PR v podnicích, nové prostředí a jeho vliv na podniky, nástup integrované marketingové komunikace, PR jako součást procesního podnikového řízení, integrace vztahů v organizaci interní public relations, externí public relations, specializace v rámci podnikových PR (community relations, investor relations, media relations. PŘEDNÁŠKA 6: Krizová komunikace v public relations Podstata krizového managementu, o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, krizová komunikace v PR, nátlakové skupiny, krizový plán, příprava krizového plánu, tvorba a struktura krizového plánu, příčiny krizí, typy krizí, metody analýzy rizik, reakce na krizovou situaci. PŘEDNÁŠKA 7: Společenská odpovědnost podniků Vymezení a vývoj CSR, významné osobnosti na poli CSR a firemní filantropie v České republice a ve světě ( např. H. Ford, Josef Hlávka, T. Baťa), hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR ( environmnetílní, ekonomický a sociální pilíř CSR), příbuzné koncepty (firemní filantropie, firemní občanství, podnikatelská etika), argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti (M. Friedmanova či R. Reichova kritika CSR), co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů a členění stakeholderů, CSR jako nástroj marketingové komunikace, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR a ve světě ( případové studie (např. ČSOB, T- Mobile, skupina AGC skupina Czech Coal, Severočeské doly a.s., atd ), instituce podporující CSR v ČR a jejich role ( BLF, Fórum Dárců, atd) PŘEDNÁŠKA 8: Veřejnost a práce s veřejností Vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři. Způsoby vedení dialogu s veřejností, medializace problému, životní cyklus novinek resp. trendů, analýza trendů, životní cyklus issues, postup v issue managementu, obsahová analýza jako nástroj strategického řízení komunikace s veřejností PŘEDNÁŠKA 9: Nástroje public relations Integrace vztahů v organizaci, human relations, media relations, nástroje media relations, public affairs, astroturfing, audiovizuální a prostorové formy PR, online public relations , mapování a monitorování vlastních aktivit v kyberprostoru, oslovování veřejnosti i interních uživatelů prostřednictvím webů, obsah webu z pohledu PR, diskusní skupiny a pronikání do nich,dosah internetového zpravodajství, corporate publishing, výroční zprávy - nástroj investor relations, časopisy pro zákazníky, časopisy pro zaměstnance PŘEDNÁŠKA10: PR, lobbying a sponzoring. Problematika lobbování, lobbyisté, lobování v české a světové praxi, vymezení sponzoringu, sponzoring x dárcovství, výhody sponzoringu, sociální sponzoring, profesionální přístup ke sponzoringu, sponzorský plán, sponzoring ve sportu, ostatní sponzorované oblasti. PŘEDNÁŠKA 11: Plánování a strategie PR kampaní, měření účinnosti PR Situační analýza, stanovení cílů, určení strategických cest, identifikace cílových skupin, návrh opatření, finanční a personální zabezpečení, tvorba harmonogramu, realizace, vyhodnocení, zpětná vazba, měření účinnosti PR a jeho limity, případové studie PR akcí v praxi českých i světových organizací PŘEDNÁŠKA 12: Profesní asociace v oblasti PR a jejich role, public relations a etika Organizace v oblasti PR, Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), Etika, etické principy a jejich dodržování PR agenturami, etické kodexy PR asociací, etický kodex APRA, Stockholmská charta, Etický kodex IPRA, kodexy pro zadavatele zakázek., PR agentury a zadavatelé, interní chod agentury, spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur.
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
    recommended literature
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Ftorek, J.: Public relations a politika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-33-760
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9.
  • KLEINOVÁ, Naomi. Bez loga. První vydání. Praha: Argo, 2005. ISBN-80-7203-671-8.
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1.
  • SCOTT, DAVID MEERMAN. Nová pravidla marketingu a PR. Zoner Press, 2008. ISBN 978 -80-86815-93-0
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
Teaching methods (in Czech)
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášky/cvičenív PS a řízených skupinových konzultací v KS. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: 6 přednášek a 6 cvičení. Metody hodnocení: předmět bude zakončen zkouškou. Souhrnná zkouška bude probíhat písemnou formou.Závěrečná písemná práce bude obsahovat celkem 10 otázek ( každá otázka bude hodnocena za 5 bodů. Studenti budou moci získat celkem 50 bodů, k minimu, tj.hodnocení "dobře" je potřebné získat 30 bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: ISP
The course can also be completed outside the examination period.
General note: 0.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

B_PR Public Relations

University of Finance and Administration
summer 2012
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Tereza Dvořáková (seminar tutor)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (seminar tutor)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cMMO: each odd Tuesday 8:00–8:44 M27, each odd Tuesday 8:45–9:29 M27, V. Kunz
B_PR/cM1PH: each odd Wednesday 8:45–9:29 E129, each odd Wednesday 9:30–10:15 E129, M. Kašík
B_PR/cM2PH: each odd Thursday 17:30–18:14 E223, each odd Thursday 18:15–19:00 E223, T. Dvořáková
B_PR/cM3PH: each odd Thursday 15:45–16:29 E129, each odd Thursday 16:30–17:15 E129, T. Dvořáková
B_PR/cM4PH: each odd Monday 9:30–10:14 E126, each odd Monday 10:15–11:00 E126, P. Klička
B_PR/pMMO: each even Tuesday 8:00–8:44 M27, each even Tuesday 8:45–9:29 M27, V. Kunz
B_PR/pMPH: each even Wednesday 8:45–9:29 E007KC, each even Wednesday 9:30–10:15 E007KC, M. Kašík
B_PR/uMKL: Tue 14. 2. 17:30–19:00 K212, 19:15–20:45 K212, Tue 28. 2. 19:15–20:45 K212, Tue 6. 3. 14:00–15:30 K312, Tue 20. 3. 15:45–17:15 K212, P. Klička
B_PR/uMPH: Tue 20. 3. 14:00–15:30 E124, 15:45–17:15 E124, Tue 3. 4. 14:00–15:30 E124, 15:45–17:15 E124, Tue 10. 4. 14:00–15:30 E124, M. Kašík
B_PR/vMMO: Fri 9. 3. 13:45–15:15 M14, 15:30–17:00 M14, Sat 10. 3. 9:45–11:15 M14, Fri 23. 3. 13:45–15:15 M14, 15:30–17:00 M14, V. Kunz
B_PR/vM2PH: Sat 24. 3. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, Fri 13. 4. 17:15–18:45 E225, Sat 28. 4. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, M. Kykalová
B_PR/vM3PH: Sat 11. 2. 9:45–11:15 E227, 11:30–13:00 E227, Sat 25. 2. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, Fri 23. 3. 17:15–18:45 E227, M. Kykalová
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování prerekvizitů k předmětu B_PR_1. Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Po absolvování předmětu Public relations by se studenti měli orientovat v problematice PR , v možnostech využívání široké škály nástrojů public relaitons, včetně těch nejmodernějších (agenda setting, astroturfing, atd). Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti (včetně využití moderních komunikčních a informačních technologií v PR), ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích. Studenti pochopí roli PR v systému budování značky, stejně jako význam řízené reputace v nebrandovaných oborech.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations, vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti Historický exkurz, kořeny public relations, PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations., PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu, PR jako součást komerčních aktivit médií, PR do 2.světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989. PŘEDNÁŠKA 2: Public relations v současnosti, teorie a metodologie Metodologická vymezení public relations, PR v současnosti - východiska PR, vymezení PR, zásady fungování PR, význam PR v současné společnosti, charakter PR v současnosti (agenda setting), role PR v systému budování značky, řízená reputace v nebrandovaných oborech PŘEDNÁŠKA 3: PR jako součást komunikace Vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci, prostředí PR proaktivní a reaktivní PR, integrovaná marketingová komunikace a PR PŘEDNÁŠKA 4: Identita organizace – rámec pro fungování PR. Definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product. PŘEDNÁŠKA 5: Organizace public relations v podnicích Současný vývoj PR v podnicích, nové prostředí a jeho vliv na podniky, nástup integrované marketingové komunikace, PR jako součást procesního podnikového řízení, integrace vztahů v organizaci interní public relations, externí public relations, specializace v rámci podnikových PR (community relations, investor relations, media relations. PŘEDNÁŠKA 6: Krizová komunikace v public relations Podstata krizového managementu, o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, krizová komunikace v PR, nátlakové skupiny, krizový plán, příprava krizového plánu, tvorba a struktura krizového plánu, příčiny krizí, typy krizí, metody analýzy rizik, reakce na krizovou situaci. PŘEDNÁŠKA 7: Společenská odpovědnost podniků Vymezení a vývoj CSR, významné osobnosti na poli CSR a firemní filantropie v České republice a ve světě ( např. H. Ford, Josef Hlávka, T. Baťa), hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR ( environmnetílní, ekonomický a sociální pilíř CSR), příbuzné koncepty (firemní filantropie, firemní občanství, podnikatelská etika), argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti (M. Friedmanova či R. Reichova kritika CSR), co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů a členění stakeholderů, CSR jako nástroj marketingové komunikace, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR a ve světě ( případové studie (např. ČSOB, T- Mobile, skupina AGC skupina Czech Coal, Severočeské doly a.s., atd ), instituce podporující CSR v ČR a jejich role ( BLF, Fórum Dárců, atd) PŘEDNÁŠKA 8: Veřejnost a práce s veřejností Vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři. Způsoby vedení dialogu s veřejností, medializace problému, životní cyklus novinek resp. trendů, analýza trendů, životní cyklus issues, postup v issue managementu, obsahová analýza jako nástroj strategického řízení komunikace s veřejností PŘEDNÁŠKA 9: Nástroje public relations Integrace vztahů v organizaci, human relations, media relations, nástroje media relations, public affairs, astroturfing, audiovizuální a prostorové formy PR, online public relations , mapování a monitorování vlastních aktivit v kyberprostoru, oslovování veřejnosti i interních uživatelů prostřednictvím webů, obsah webu z pohledu PR, diskusní skupiny a pronikání do nich,dosah internetového zpravodajství, corporate publishing, výroční zprávy - nástroj investor relations, časopisy pro zákazníky, časopisy pro zaměstnance PŘEDNÁŠKA10: PR, lobbying a sponzoring. Problematika lobbování, lobbyisté, lobování v české a světové praxi, vymezení sponzoringu, sponzoring x dárcovství, výhody sponzoringu, sociální sponzoring, profesionální přístup ke sponzoringu, sponzorský plán, sponzoring ve sportu, ostatní sponzorované oblasti. PŘEDNÁŠKA 11: Plánování a strategie PR kampaní, měření účinnosti PR Situační analýza, stanovení cílů, určení strategických cest, identifikace cílových skupin, návrh opatření, finanční a personální zabezpečení, tvorba harmonogramu, realizace, vyhodnocení, zpětná vazba, měření účinnosti PR a jeho limity, případové studie PR akcí v praxi českých i světových organizací PŘEDNÁŠKA 12: Profesní asociace v oblasti PR a jejich role, public relations a etika Organizace v oblasti PR, Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), Etika, etické principy a jejich dodržování PR agenturami, etické kodexy PR asociací, etický kodex APRA, Stockholmská charta, Etický kodex IPRA, kodexy pro zadavatele zakázek., PR agentury a zadavatelé, interní chod agentury, spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur.
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
    recommended literature
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Ftorek, J.: Public relations a politika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-33-760
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9.
  • KLEINOVÁ, Naomi. Bez loga. První vydání. Praha: Argo, 2005. ISBN-80-7203-671-8.
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1.
  • SCOTT, DAVID MEERMAN. Nová pravidla marketingu a PR. Zoner Press, 2008. ISBN 978 -80-86815-93-0
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
Teaching methods (in Czech)
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášky/cvičenív PS a řízených skupinových konzultací v KS. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: 6 přednášek a 6 cvičení. Metody hodnocení: předmět bude zakončen zkouškou. Souhrnná zkouška bude probíhat písemnou formou.Závěrečná písemná práce bude obsahovat celkem 10 otázek ( každá otázka bude hodnocena za 5 bodů. Studenti budou moci získat celkem 50 bodů, k minimu, tj.hodnocení "dobře" je potřebné získat 30 bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.

B_PR Personnel Management

University of Finance and Administration
Winter 2011
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Stanislava Borejová (seminar tutor)
doc. Ing. Otakar Němec, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Mgr. Kateřina Pittnerová
Timetable of Seminar Groups
B_PR/cRMO: each odd Monday 8:45–9:29 M27, each odd Monday 9:30–10:15 M27, S. Borejová
B_PR/cRPH: each odd Tuesday 12:15–12:59 E128, each odd Tuesday 13:00–13:45 E128, O. Němec
B_PR/pRMO: each even Monday 8:45–9:29 M27, each even Monday 9:30–10:15 M27, S. Borejová
B_PR/pRPH: each even Tuesday 12:15–12:59 E128, each even Tuesday 13:00–13:45 E128, O. Němec
B_PR/sRmKL: Wed 26. 10. 17:30–19:00 K212, Wed 23. 11. 17:30–19:00 K212, Wed 14. 12. 17:30–19:00 K211, J. Blaha
B_PR/sRPH: Wed 23. 11. 17:30–19:00 E223, Wed 7. 12. 17:30–19:00 E223, Wed 14. 12. 17:30–19:00 E223, O. Němec
B_PR/vRPH: Fri 7. 10. 15:30–17:00 E024, Sat 22. 10. 9:45–11:15 E024, 11:30–13:00 E024, O. Němec
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem úspěšného studia je předchozí elementární znalost problematiky řízení podniku, psychologie a sociologie práce, základů manažerské kultury a etiky. Na základě osvojené problematiky student bude znát odbornou terminologii personálního řízení, umí vysvětlit obsah oboru, zvládá procesy personálního řízení. Rozhodující krok k naplnění cílů studia tohoto předmětu musí studující udělat tím, že bude chtít samostatně pracovat po celou dobu studia. Je nezbytná rozsáhlá individuální příprava.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Základním cílem studie předmětu je : a) seznámit studenty se zásadami pesonálního řízení v podniku, rozvojem pesonální práce ve vztahu ke změnám ve společnosti; b) zvýraznit poslání, cíle a úkoly personálního řízení, odpovědnost vedoucích zaměstnanců a personalistů v systému řízení a realizace klíčových personálních činností;- c) podtrhnout význam hodnocení pracovního výkonu, odměňování, vzdělávání a komplexní péče o zaměstnance;-
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět personálního řízení. Pojetí a význam personální práce v podniku. Vývojové trendy, poslání, cíle a úkoly personálního řízení. Administrativní a informační zabezpečení.- 2. Plánování a optimalizace potřeby pracovních sil v podniku. Plánování a optimalizace stavu zaměstnanců. Analýza, projektování, specifikace pracovního místa, popis pracovní náplně. 3. Získávání, výběr, orientace a adaptace a uvolňování zaměstnanců. Metody získávání (náboru) a výběru zaměstnanců. Rovné a etické zacházení s účastníky výběrového řízení. Adaptační proces. Přeřazování, uvolňování a propouštění zaměstnanců.- 4. Hodnocení firemního a osobního pracovního výkonu, odměňování.Základní přístupy, smysl a účel. Zásady, metody a techniky. Problém subjektivity hodnocení. Personální důsledky. Systém a formy odměňování. 5. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Stanovení potřeb, formy zvyšování kvalifikace. Systém podnikového vzdělávání, vyhodnocování jeho účinnosti. Pracovní postup a pojetí kariérního růstu.- 6. Péče o zaměstnance a zaměstnanecké vztahy. Pracovní poměr, pracovní smlouva , kolektivní smlouva, formy vyjednávání, sociální smír. Předcházení krizovým situacím a pracovním konfliktům. Pracovní doba, pracovní prostředí, bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Literature
    required literature
  • ANTHONY, W. 2006. Human Resources Management. Mason : Thomsonlearning, 2006. ISBN 978-0.324-38942
  • ARMSTRONG, Michael. 2006. A handbook of human resource management practice. London : Kogan Page, 2006. 982 p. 0-7494-4631-5
  • HRONÍK, František. 2006. Hodnocení pracovníků, Praha: Grada Publishing, 2006, 126s. ISBN: 80-2471-458-2
  • KOCIÁNOVÁ Renata. 2010. Personální činnosti a metody personální práce, 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 224 s. ISBN 978-80-247-2497-3
  • KOUBEK, Josef. 2007 Personální práce v malých a středních firmách, Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. 264 s. ISBN 978-80-247-2202-3.
  • PILAŘOVÁ Irena: 2008 Jak efektivně hodnotit zaměstnance, Havlíčkův Brod : Grada Publishing a.s. 2008. 120s. ISBN 978-80-247-2042-5
  • STÝBLO, Jiří. 2008. Management současný a budoucí, 1. vyd.Praha : Professional Publishing, 2008, 186 s. ISBN: 978-80-86946-67-2
  • VEBER, Jaromír a kol. 2009. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, 2009, 736 s.
    recommended literature
  • BLÁHA, J. a spol. 2005. Personalistika pro malé a střední firmy. Praha : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0374-9
  • HRONÍK, František. 2007. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8
  • LAUFER, Helmut. 2008. 99 tipů pro úspěšné vedení lidí. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 168 s. ISBN 978-80-247-2445-4
  • PETŘÍKOVÁ Růžena a kol. 2007. Lidé v procesech řízení. Praha: Professional Publishing 2007. 216 s. ISBN 978-80-86946-58-3
  • ZIELKE, Christian. 2006. Nejčastější chyby manažerů a jak se jim vyhnout. Přeložila: Iva MICHŇOVÁ. Praha: Grada Publishing, a. s., 2006. 128 s.
  • Stýblo, Jiří. Management a lidé ve firmě. Praha : EUPERESS VŠFS, 2008. 99 s. ISBN 978-80-86754-98-7.
  • URBAN, Jan. 2008. Jak zvládnout 10 nejobtížnějších situací manažera: Praha: Grada Publishing, a. s. 2008. 208 s. ISBN 978-80-247-2465-2
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení v preeznční formě studia a řízených skupinových konzultacíé v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované fromě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen zápočtem. V návaznosti na znalosti získané v oblasti řízení podniku, řízení projektů, sociologie student zpracuje studii na vybrané téma jako podmínku k udělení zápočtu. Zápočet osvědčuje splnění stanovených studijních povinností.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)