B_RMPr Reklamní a marketingové právo

Vysoká škola finanční a správní
léto 2026
Rozsah
2/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Aneta Sobotková
Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předpoklady
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen objasnit vztah mezi právem a marketingem, zejména bude znát zdroje právní úpravy, které se týkají ochrany osobních údajů, autorského práva, regulace reklamy, ochrany spotřebitele. Student se také seznámí s dozorovými orgány a sankcemi, které sledují, hlídají a také sankcionují pochybení v oblasti propagace zboží a služeb. Student se seznámí s praktickými příklady i judikaturou českých a evropských soudů.
Výstupy z učení
Výstupem z předmětu jsou osvojené znalosti studenta prokázané u písemného testu a u ústní zkoušky.
Osnova
1) Úvod do reklamního a marketingového práva, zdroje právní úpravy. Autorské právo a ochrana osobnosti. 2) Regulace obchodních sdělení, spam, ochrana osobních údajů (GDPR), cookies a obchodní podmínky. Povinné informace zveřejněné na stránkách, e-shopech. 3) Regulace obsahu reklamy, reklamních praktik, omezení reklamy na některé zboží a služby. 4) Regulace reklamy v TV, rozhlasu a v online prostoru. Influencer marketing. 5) Specifika PPC reklamy, SEO, titulků online reklamních odkazů. Cybersquating. Ochranné známky, chráněná označení výrobků a služeb. 6) Nekalá soutěž a její skutkové podstaty. Sankcionování. 7) Soft law a činnost rady pro reklamu. Kodex reklamy a kodex influencera. 8) Ochrana spotřebitele v oblasti reklamy, specifika uzavírání smluv na dálku, práva spotřebitelů na odstoupení od smlouvy. Reklamace a práva z vadného plnění, záruka za jakost. Ceny a slevy. 9) Sdílení cizího obsahu, správné citace. Safe harbor (bezpečný přístav) v odpovědnosti za cizí obsah. Kontrolní mechanismy sociálních sítí, youtube a další. 10) Umělá inteligence, její regulace. Problematika AI a autorského práva a ochrany osobních údajů. Problematika ukládání osobních údajů mimo EU. Využívání cizího díla se souhlasem, za úplatu (fotobanky, OSA, a další). 11) Uzavírání smluv v oblasti reklamy a marketingu, jejich náležitosti, obsah, sankce, možnosti odstoupení. Specifika smluv uzavíraných se státními úřady. 12) Kontrolní orgány v oblasti reklamy, jejich činnost, sankce. Vymáhání práv (mimo)soudní cestou. ČOI. Užitečné zdroje informací, zveřejňovaná rozhodnutí. Časté scamy a podvody v oblasti autorských práv, falešné výzvy.
Literatura
    povinná literatura
  • LEŠKA, Rudolf a Eva ONDŘEJOVÁ. ZÁKLADY MARKETINGOVÉHO PRÁVA A PRÁVA DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ - FUNDAMENTALS OF MARKETING LAW AND INTELLECTUAL PROPERTY LAW. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2018, 138 s. EDUCOpress. ISBN 978-80-7408-173-6. URL
    doporučená literatura
  • DEVÁTÝ, S. -- TOMAN, P. Ochrana dobré pověsti a názvu právnických osob Praha Linde 1999 80-7201-169-3
  • HART, H. L. A. Pojem práva. Praha: Prostor, 2010. ISBN: 978-80-7260-239-1.
  • RADBRUCH, Gustav: Rechtsphilosophie. Heidelberg: C. F. Müller Verlag, 2003. ISBN 3-8252-2043-5.
  • MATES, Pavel, JANEČKOVÁ, Eva, BARTLÍK, Václav. Ochrana osobních údajů. Praha: Leges, 2012. ISBN 978-80-87576-12-0
Výukové metody
Výklad s praktickými příklady a možností dotazů v průběhu výuky, důraz na interaktivitu a zaměření předmětu do praxe. Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.“
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Informace učitele
Vybrané právní předpisy: Občanský zákoník č. 89/2012 Sb. (podoba a soukromí § 84 a násl., ochrana spotřebitele § 1810 a násl., nekalá soutěž § 2976 a násl, obecná ustanovení o právních jednáních – smlouvách) Nařízení (EU) 2016/679 – GDPR – ochrana osobních údajů Směrnice EP 2019/790 Směrnice EP a Rady 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací – zapracováno do z.č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích Z.č. 127/2005 Sb. o elektronické komunikaci – obchodní sdělení Z.č. 480/2004 Sb. o některých službách informačních společností Z. o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Z. o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. Z. o potravinách a tabákových výrobcích č. 110/1997 Sb. Trestní zákoník č. 40/2009 Sb. Z. o právu autorském č. 121/2000 Sb. Z. o ochranných známkách č. 441/2003 Sb. Z. o vymáhání práv z průmyslového vlastnictví č 221/2006 Sb. Z. č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání Z. č. 132/2010 Sb. o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání Z. č. 242/2022 Sb. o službách platforem pro sdílení videonahrávek č. 242/2022 Sb. Rozšířený seznam doporučené literatury, týkající se legislativy resp. profesních etických kodexů k evtl. hlubšímu studiu jednotlivých přednášených partií bude dán studentům k disposici v průběhu přednášky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2026/B_RMPr