B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2018
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: St 12:15–12:59 M26, St 13:00–13:45 M26, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: St 10:30–11:14 E007KC, St 11:15–12:00 E007KC, kromě St 24. 10., kromě St 7. 11., kromě St 21. 11. ; a St 10. 10. 8:45–10:15 E230, Út 13. 11. 12:15–13:45 E007KC, St 21. 11. 10:30–12:00 E125, O. Roubal
B_Soc_B1/vMPH: Pá 9. 11. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Pá 7. 12. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, J. Cirklová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii. 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby. 3. Základy lidské společnosti I. Člověk, společnost a příroda. Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus. 4. Základy lidské společnosti II. Člověk, společnost a kultura. Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. 5. Sociologie nerovností - sociální struktura společnosti, stratifikace, třídy, sociální a kulturní kapitál. 6. Proměny sociální struktury pozdně moderních společností – růst nerovností, bohatství a chudoba. 7. Sociologie organizace - organizovaná modernita a paradoxy byrokracie. 8. Proměny světa organizací. Nástup světa sítí, mezi svobodou a nejistotou. 9. Sociologie politiky. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. 10. Globalizace a společnost – univerzalizace, partikularizace a hybridizace. 11. Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana. 12. Sociologie a marketingová komunikace – spotřební kultura, hédonismus a lidské štěstí.
Literatura
    povinná literatura
  • Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013
  • ROUBAL, O., F. ZICH. Marketingová sociologie. Marketingová komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 98. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-102-6
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
  • ROUBAL, O., F. ZNEBEJÁNEK. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
    doporučená literatura
  • STILLERMAN, J. The Sociology of Consumption: A Global Approach. Cambridge: Polity Press, 2015. ISBN 978-07-456-6127-8
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Roubal, Ondřej. Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2015, Vol. 51, No.1, s. 181-185. ISSN 0038-0288.
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
  • ROUBAL, O., P. MATĚJŮ. Pracovitost a požitkářství – spolu, nebo proti sobě? In. ZICH, F., P. ANÝŽOVÁ a kol. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě. Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Praha: SLON, 2016, s. 205-227. ISBN 978-80-7419- 241-8 (50 %)
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2017
Rozsah
2/0/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMPH: Út 8:45–9:29 E007KC, Út 9:30–10:15 E007KC, kromě Út 7. 11. ; a Čt 9. 11. 12:15–13:45 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/vMKV: So 14. 10. 14:00–15:30 KV202, 15:45–17:15 KV202, So 2. 12. 14:00–15:30 KV202, 15:45–17:15 KV202, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMMO: Pá 6. 10. 17:30–19:00 M17, Pá 20. 10. 17:30–19:00 M27, Pá 15. 12. 14:00–15:30 M27, 15:45–17:15 M27, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMPH: Pá 13. 10. 14:00–15:30 E227, So 11. 11. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, Pá 5. 1. 14:00–15:30 E128, F. Zich
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • ROUBAL, O., F. ZICH. Marketingová sociologie. Marketingová komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 98. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-102-6
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
  • Zich, F. Úvod do sociologie. Praha: EUPRESS, 2010.
    doporučená literatura
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Roubal, Ondřej. Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2015, Vol. 51, No.1, s. 181-185. ISSN 0038-0288.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
  • Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2016
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMPH: St 8:45–9:29 E007KC, St 9:30–10:15 E007KC, kromě St 26. 10., kromě St 9. 11. ; a Po 17. 10. 15:45–17:15 E007KC, Po 21. 11. 15:45–17:15 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/vMMO: Pá 7. 10. 17:30–19:00 M21, Pá 18. 11. 17:30–19:00 M16, Pá 2. 12. 15:45–17:15 M16, 17:30–19:00 M16, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMPH: Pá 18. 11. 17:30–19:00 E123, 19:15–20:45 E123, Pá 2. 12. 14:00–15:30 E123, 15:45–17:15 E123, P. Raudenská
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
  • ROUBAL, O., F. ZICH. Marketingová sociologie. Marketingová komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 98. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-102-6
  • Zich, F. Úvod do sociologie. Praha: EUPRESS, 2010.
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
  • Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
  • ROUBAL, O. Sociology of a Brand – "Just Do It" in the "No Limits" world. Communication Today, 2017, Vol. 8, No. 1, p. 40-52. ISSN 1338-130X
    doporučená literatura
  • Roubal, Ondřej. Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2015, Vol. 51, No.1, s. 181-185. ISSN 0038-0288.
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Koukolík, F.: Nejspanilější ze všech bohů. Praha: Karolinum, 2012.
  • Pecka, E. Sociologie politiky. Praha: Grada, 2010.
  • Müller, K. Politická sociologie: politika a identita v proměnách modernity. Plzeň: Aleš Čeněk, 2012.
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2015
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: Po 14:00–14:44 M26, Po 14:45–15:30 M26, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: St 8:45–9:29 E007KC, St 9:30–10:15 E007KC, kromě St 11. 11., kromě St 9. 12. ; a Út 20. 10. 14:00–15:30 E007KC, St 9. 12. 8:45–10:15 E004, O. Roubal
B_Soc_B1/vMMO: Pá 30. 10. 12:00–13:30 M27, 13:45–15:15 M27, Pá 13. 11. 13:45–15:15 M27, Pá 27. 11. 13:45–15:15 M25, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMPH: So 24. 10. 14:00–15:30 E126, 15:45–17:15 E126, So 21. 11. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, F. Zich
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • ROUBAL, O., F. ZICH. Marketingová sociologie. Marketingová komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 98. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-102-6
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
  • ZICH, F. Úvod do sociologie. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2003 (2011). Edice EUPRESS. ISBN 80-86754-06-5
  • Petrusek, M. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
    doporučená literatura
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2002.
  • Reichel, J.: Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • ROUBAL, Ondřej. Tekuté časy nejistoty a fetišismus značek. In Nové trendy v marketingu. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2011, s. 183-195, 8 s. ISBN 978-80-8105-335-1. info
  • ROUBAL, Ondřej. Potíže s identitou – umění sebetvorby a problém uznání. Communication Today. Trnava: Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave, 2011, roč. 2, č. 1, s. 26-40, 14 s. ISSN 1338-130X. info
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2014
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: Po 15:45–16:29 M16, Po 16:30–17:15 M16, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: St 10:30–11:14 E007KC, St 11:15–12:00 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/uMPH: Út 7. 10. 14:00–15:30 E024, Út 21. 10. 14:00–15:30 E224, Út 18. 11. 14:00–15:30 E224, Út 25. 11. 15:45–17:15 E224, O. Roubal
B_Soc_B1/vMPH: So 29. 11. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, So 13. 12. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, P. Raudenská
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
  • Jandourek, J.: Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003.
  • Petrusek, M. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • ZICH, František. Úvod do sociologie. Praha: VŠFS, 2003, 105 s. ISBN 80-86754-06-5. info
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
    doporučená literatura
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2002.
  • Reichel, J.: Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • ROUBAL, Ondřej. Tekuté časy nejistoty a fetišismus značek. In Nové trendy v marketingu. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2011, s. 183-195, 8 s. ISBN 978-80-8105-335-1. info
  • Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • ROUBAL, Ondřej. Potíže s identitou – umění sebetvorby a problém uznání. Communication Today. Trnava: Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave, 2011, roč. 2, č. 1, s. 26-40, 14 s. ISSN 1338-130X. info
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2013
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: St 10:30–11:14 M25, St 11:15–12:00 M25, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: Čt 14:00–14:44 E007KC, Čt 14:45–15:30 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/uMKL: Út 8. 10. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, Út 5. 11. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, Z. Cecava
B_Soc_B1/uMPH: Út 22. 10. 14:00–15:30 E127, Út 29. 10. 15:45–17:15 E127, 17:30–19:00 E127, Út 19. 11. 14:00–15:30 E127, Z. Cecava
B_Soc_B1/vMMO: So 5. 10. 9:45–11:15 M17, 11:30–13:00 M17, Pá 1. 11. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMPH: Pá 25. 10. 13:45–15:15 E222, 15:30–17:00 E222, So 26. 10. 9:45–11:15 E222, 11:30–13:00 E222, Z. Cecava
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • Jandourek, J.: Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003.
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
  • ZICH, František. Úvod do sociologie. Praha: VŠFS, 2003, 105 s. ISBN 80-86754-06-5. info
    doporučená literatura
  • Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2002.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Machonin, P. : Česká společnost a sociologické poznání. Praha: ISV, 2005.
  • MATĚJŮ, Petr a K VLACHOVÁ. Nerovnost, spravedlnost, politika. Česká republika 1991-1998. Praha: Slon, 2000, 402 s. ISBN 80-85850-82-6. info
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Reichel, J.: Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • ROUBAL, Ondřej. Tekuté časy nejistoty a fetišismus značek. In Nové trendy v marketingu. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2011, s. 183-195, 8 s. ISBN 978-80-8105-335-1. info
  • ROUBAL, Ondřej. Potíže s identitou – umění sebetvorby a problém uznání. Communication Today. Trnava: Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave, 2011, roč. 2, č. 1, s. 26-40, 14 s. ISSN 1338-130X. info
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: Po 10:30–11:14 M17, Po 11:15–12:00 M17, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: Čt 8:45–9:29 E007KC, Čt 9:30–10:15 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/uMKL: Út 2. 10. 17:30–19:00 K211, Út 16. 10. 15:45–17:15 K211, Út 13. 11. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, Z. Cecava
B_Soc_B1/uMPH: Út 9. 10. 15:45–17:15 E129, Út 23. 10. 15:45–17:15 E129, Út 30. 10. 15:45–17:15 E129, Út 6. 11. 15:45–17:15 E129, Z. Cecava
B_Soc_B1/vMMO: Pá 14. 12. 12:00–13:30 M26, 13:45–15:15 M26, So 15. 12. 8:00–9:30 M27, 9:45–11:15 M27, M. Tomčík
B_Soc_B1/vM2PH: So 13. 10. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, So 10. 11. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, Z. Cecava
B_Soc_B1/vM3PH: Pá 9. 11. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Pá 14. 12. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Z. Cecava
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • Jandourek, J.: Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003.
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
  • ZICH, František. Úvod do sociologie. Praha: VŠFS, 2003, 105 s. ISBN 80-86754-06-5. info
    doporučená literatura
  • Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2002.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Machonin, P. : Česká společnost a sociologické poznání. Praha: ISV, 2005.
  • MATĚJŮ, Petr a K VLACHOVÁ. Nerovnost, spravedlnost, politika. Česká republika 1991-1998. Praha: Slon, 2000, 402 s. ISBN 80-85850-82-6. info
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Reichel, J.: Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • ROUBAL, Ondřej. Tekuté časy nejistoty a fetišismus značek. In Nové trendy v marketingu. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2011, s. 183-195, 8 s. ISBN 978-80-8105-335-1. info
  • ROUBAL, Ondřej. Potíže s identitou – umění sebetvorby a problém uznání. Communication Today. Trnava: Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave, 2011, roč. 2, č. 1, s. 26-40, 14 s. ISSN 1338-130X. info
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: St 10:30–11:14 M22, St 11:15–12:00 M22, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: Čt 12:15–12:59 E007KC, Čt 13:00–13:45 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/sMKL: St 26. 10. 15:45–17:15 K311, 17:30–19:00 K311, St 9. 11. 15:45–17:15 K311, 17:30–19:00 K311, Z. Cecava
B_Soc_B1/sMPH: St 23. 11. 17:30–19:00 E228, St 30. 11. 15:45–17:15 E228, St 7. 12. 15:45–17:15 E228, St 14. 12. 14:00–15:30 E227, O. Roubal
B_Soc_B1/vMMO: Pá 14. 10. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, Pá 4. 11. 12:00–13:30 M26, 13:45–15:15 M26, M. Tomčík
B_Soc_B1/vM2PH: So 19. 11. 14:00–15:30 E223, Pá 2. 12. 17:15–18:45 E223, Pá 16. 12. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, Z. Cecava
B_Soc_B1/vM3PH: Pá 4. 11. 12:00–13:30 E224, So 19. 11. 15:45–17:15 E224, So 3. 12. 14:00–15:30 E224, 15:45–17:15 E224, Z. Cecava
Předpoklady
Základní orientace v oblasti společenských věd na středoškolské úrovni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Seznámit posluchače s předmětem, metodami , společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie. Dále s dějinami sociologického myšlení od klasické sociologie do současnosti. Současně seznámit se základy lidské společnosti jako výsledku přírodně –historického vývoje. Společnost přiblížit optikou biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek pojetí sociální reality. Objasnit v této souvislosti základní přístupy biologismu a sociobiologie, dále význam kultury, společenských institucí, učení a socializace. Posluchači budou seznámeni s problematikou sociální struktury společnosti a jednotlivými stratifikačním přístupy. Dále sociologickou teorií organizací, významem organizované modernity, její krizí a současným nástupem sítí. Seznámit se základy sociologie politiky, vztahem politiky a sociální struktury společnosti. Přiblížit soudobou postmoderní sociologii a upozornit na aktuální témata a problémy sociologického myšlení v teorii a empirickém výzkumu.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii. 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby. 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus. Význam demografického faktoru vývoje a stavu společnosti – základní demografické ukazatele české společnosti, problém stárnutí populací vyspělých zemí a populační exploze zemí „třetího světa“. Geografický faktor a význam přírodního prostředí v životě člověka a vývoji společnosti. Výrobní faktor a význam pracovní činnosti. Efekty pracovní činnosti. 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy. 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990. 7. Sociologie organizace – pojem organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí. 8. Sociologie organizace II. – pokračování – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci 9. Od organizace k sítím, proces dezinstitucionalizace, problém důvěry a krize identity. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci. 10. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění . Občanské iniciativy a sociální hnutí. 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie, individualizace a tekuté časy společnosti v práci Zygmunta Baumana. 12. Individualizace, růst nejistoty, krize důvěry a sociální kapitál v sociologické teorii a empirickém výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004
  • Zich, F.: Úvod do sociologie. Praha: Eupress, 2009
    doporučená literatura
  • Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2002
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: Slon, 2004
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007
  • Bauman, Z. (2010): Umění života. Praha: Academia
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999
  • Harrington, A. (2006): Moderní sociální teorie. Praha: Portál
  • Jandourek, J.: Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003
Výukové metody
Přednášky - teoretická příprava
Metody hodnocení
Závěrečný zkouškový test v rozsahu povinné literatury a přednášek. Test je zpracován formou uzavřených a polootevřených otázek, posluchač může chybovat maximálně v 25 % testových otázek, aby zkoušku úspěšně složil.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
léto 2011
Rozsah
2/0. 8 hodin/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jan Rytina, CSc. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.

B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
2/0. 8 hodin/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jan Rytina, CSc. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: Čt 8:45–9:29 M27, Čt 9:30–10:15 M27, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: St 12:15–12:59 E007KC, St 13:00–13:45 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/uMKL: Út 5. 10. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, Út 2. 11. 15:45–17:15 K205, 17:30–19:00 K205, Z. Cecava
B_Soc_B1/uMPH: Út 12. 10. 17:30–19:00 E124, Út 26. 10. 19:15–20:45 E124, Út 23. 11. 17:30–19:00 E124, 19:15–20:45 E124, O. Roubal
B_Soc_B1/vMMO: Pá 15. 10. 15:30–17:00 M17, Pá 5. 11. 15:30–17:00 M17, Pá 19. 11. 15:30–17:00 M17, Pá 3. 12. 15:30–17:00 M17, J. Rytina
B_Soc_B1/vM2PH: Pá 15. 10. 13:45–15:15 E225, Pá 5. 11. 17:15–18:45 E225, Pá 19. 11. 13:45–15:15 E225, Pá 3. 12. 13:45–15:15 E225, Z. Cecava
B_Soc_B1/vM3PH: Pá 5. 11. 15:30–17:00 E227, Pá 19. 11. 15:30–17:00 E227, Pá 3. 12. 15:30–17:00 E227, Pá 17. 12. 17:15–18:45 E227, Z. Cecava
Předpoklady
Znalosti odpovídající středoškolskému předmětu "Základy společenských věd".
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie, sociologickými paradigmaty, dějinami sociologického myšlení a soudobými sociologickými teoriemi. Dále s přístupy sociologie při řešení aktuálních témat a otázek pozdně moderní společnosti. Výuka bude rovněž zaměřena na tradiční sociologická témata vztahu přírody - kultury a života společnosti. Diskutovány budou otázky sociálních vztahů ve světle politiky multikulturalismu, postavení a role minorit ve společnosti a utváření kolektivních identit. Pozornost se zaměří i na úlohu informací, sdělovacích prostředků a masové komunikace a obecně role a významu médií ve společnosti. Cílem je současně přiblížit problematiku sociální struktury společnosti a objasnit hlavní přístupy diferenciace společnosti s důrazem na podrobnější vysvětlení stratifikace české společnosti. Posluchači se seznámí s aktuálními poznatky z oblasti sociologie organizací a sociologie politiky.
Osnova
  • Obsah přednášek: Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii. 2. Dějiny sociologického myšlení do současnosti – společensko historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Vývojové typy společností. Od klasické sociologie k pojetím společnosti pozdní doby. 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus. Význam demografického faktoru vývoje a stavu společnosti – základní demografické ukazatele české společnosti, problém stárnutí populací vyspělých zemí a populační exploze zemí „třetího světa“. Geografický faktor a význam přírodního prostředí v životě člověka a vývoji společnosti. Výrobní faktor a význam pracovní činnosti. Efekty pracovní činnosti. 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy. 5. Sociální vztahy a pospolitosti ve světle globalizace kultury. Problematika multikulturalismu, role minorit ve společnosti, politika kolektivních identit. 6. Kultura, komunikace a média. Sociální podmíněnost komunikace. Masová kultura, masová komunikace a problematika vlivu masových médií. 7. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti . 8. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990. 9. Sociologie organizace – pojem organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí. 10. Sociologie organizace II. – pokračování – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci. 11. Politika, autorita, moc – pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí. 12. Zkouškový test s ústním projednáním.
Literatura
    povinná literatura
  • Zich.F.: Úvod do sociologie, Eupress,Praha, 2009
  • Jandourek, J.: Úvod do sociologie, Portál, Praha , 2003
  • Keller,J.: Sociologie organizace a byrokracie, Slon, Praha, 2007
    doporučená literatura
  • Giddens,A.: Socviologie, Argo, Praha, 1999
  • Machonin, P.:Česká společnost a sociologické poznání, ISV, Praha, 2005
  • Keller,J.: Dějiny klasické sociologie, Slon, Praha, 2004
Výukové metody
Úspěšné zvládnutí zápočtového testu v rozsahu 75% správných odpovědí.
Metody hodnocení
Zkouška (6 kreditů) Zkouškový test s ústním projednáním (15 otázek) s využitím tematických okruhů ke státnicové zkoušce Sociologie - psychologie.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.