B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2013
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMMO: St 10:30–11:14 M25, St 11:15–12:00 M25, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: Čt 14:00–14:44 E007KC, Čt 14:45–15:30 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/uMKL: Út 8. 10. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, Út 5. 11. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, Z. Cecava
B_Soc_B1/uMPH: Út 22. 10. 14:00–15:30 E127, Út 29. 10. 15:45–17:15 E127, 17:30–19:00 E127, Út 19. 11. 14:00–15:30 E127, Z. Cecava
B_Soc_B1/vMMO: So 5. 10. 9:45–11:15 M17, 11:30–13:00 M17, Pá 1. 11. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMPH: Pá 25. 10. 13:45–15:15 E222, 15:30–17:00 E222, So 26. 10. 9:45–11:15 E222, 11:30–13:00 E222, Z. Cecava
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • Jandourek, J.: Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003.
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
  • ZICH, František. Úvod do sociologie. Praha: VŠFS. 105 s. ISBN 80-86754-06-5. 2003. info
    doporučená literatura
  • Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2002.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Machonin, P. : Česká společnost a sociologické poznání. Praha: ISV, 2005.
  • MATĚJŮ, Petr a K VLACHOVÁ. Nerovnost, spravedlnost, politika. Česká republika 1991-1998. Praha: Slon. 402 s. ISBN 80-85850-82-6. 2000. info
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Reichel, J.: Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • ROUBAL, Ondřej. Tekuté časy nejistoty a fetišismus značek. In Nové trendy v marketingu. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda. s. 183-195, 8 s. ISBN 978-80-8105-335-1. 2011. info
  • ROUBAL, Ondřej. Potíže s identitou – umění sebetvorby a problém uznání. Communication Today. Trnava: Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave, roč. 2, č. 1, s. 26-40, 14 s. ISSN 1338-130X. 2011. info
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.