B_Soc_B1 Sociologie B 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2017
Rozsah
2/0/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B1/pMPH: Út 8:45–9:29 E007KC, Út 9:30–10:15 E007KC, kromě Út 7. 11. ; a Čt 9. 11. 12:15–13:45 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/vMKV: So 14. 10. 14:00–15:30 KV202, 15:45–17:15 KV202, So 2. 12. 14:00–15:30 KV202, 15:45–17:15 KV202, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMMO: Pá 6. 10. 17:30–19:00 M17, Pá 20. 10. 17:30–19:00 M27, Pá 15. 12. 14:00–15:30 M27, 15:45–17:15 M27, M. Tomčík
B_Soc_B1/vMPH: Pá 13. 10. 14:00–15:30 E227, So 11. 11. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, Pá 5. 1. 14:00–15:30 E128, F. Zich
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
  • 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
  • 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
  • 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
  • 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
  • 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
  • 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
  • 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
  • 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
  • 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
  • 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
  • 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Literatura
    povinná literatura
  • ROUBAL, O., F. ZICH. Marketingová sociologie. Marketingová komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 98. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-102-6
  • ROUBAL, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014, s. 58. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-087-6
  • Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
  • Zich, F. Úvod do sociologie. Praha: EUPRESS, 2010.
    doporučená literatura
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
  • Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
  • Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
  • Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
  • Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
  • Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
  • Roubal, Ondřej. Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2015, Vol. 51, No.1, s. 181-185. ISSN 0038-0288.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
  • Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018.