NA_NDA Netnography and Digital Anthropology

Vysoká škola finanční a správní
léto 2026
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
The course aims to acquaint students with the development of digital anthropology and use netnographic methodology to introduce them to this discipline. Netnographic methods represent one of the most modern forms of marketing and consumer research. Netnography and digital anthropology intersect with other traditional social science disciplines, such as sociology, anthropology, ethnography, economic geography, etc. Students who complete the course will be able to conduct professional qualitative research based on online data and will understand the methodology of creating a netnographic analysis for companies or research institutions.
Výstupy z učení
Upon completing the course, the student will be able to: - conduct netnographic research; - understand how to collect social media data; - discover and organize netnographic data; - present and publish their netnographic analysis
Osnova
1. Introduction to Netnography and Digital Anthropology 2. Digital Anthropology and traditional (off-line) Anthropology 3. Creating and using data in netnographic practice 4. Procedures, Updates and Rules 5. Five Steps to Social Media Data Collection 6. Turning Connection and Communication into Research Data 7. Journaling and Organizing Data 8. Integrating: Combining Telescopic and Microscopic Understandings 9. Analyzing: Elemental Data Transformation 10. The meaning of Netnographic and Digital Data 11. Presenting and Publishing Netnographic Data 12. Case studies, discussion
Literatura
    povinná literatura
  • GEISMAR, Haidy & Hannah KNOX. Digital Anthropology. 2nd edition, London: Routledge, 2021. ISBN 978 1350078840
  • KOZINETS, Robert. Netnography. 3. vyd., London-Thousand Oaks: SAGE, 2020. ISBN 978-1-5264-4470-7.
  • GEBNER, George. A Critical Introduction to Media and Communication Theory. New York: ‎ Peter Lang, 2011. ISBN 9781433109874.
    doporučená literatura
  • BARNES, Susan B. Visual Spirituality: Art, Mediums, and Cognitive Dissociation, New York: ‎ Peter Lang, 2022. ISBN 978-1-4331-7579-4
Výukové metody
lectures and exercises
Metody hodnocení
Fulfillment of the instructor's requirement - Examination in the form of an oral colloquium.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
If you want to contact Giuseppe Maiello, you can always call the number +420 603578587. E-mails are generally not answered.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2026/NA_NDA