N_PVM Publikum a veřejné mínění

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
2/0. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vladimír Kaucký, CSc. (pomocník)
Garance
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_PVM/pMPH: Út 10:30–11:14 S24, Út 11:15–12:00 S24, P. Raudenská
N_PVM/uMPH: Út 20. 11. 15:45–17:15 S26, Út 27. 11. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Út 11. 12. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, P. Raudenská
N_PVM/vMPH: Pá 19. 10. 13:45–15:15 S11, So 24. 11. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, So 8. 12. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, P. Raudenská
Předpoklady
Formování veřejného mínění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je doplnit převážně teoretické znalosti získané v předmětu Formování veřejného mínění o aktuální informace o povaze veřejného mínění v současnosti a jeho kritické hodnocení. Tentokráte bude stát v centru pozornosti fenomén publika a jeho historická proměna z obecenstva jednoho místa a času do disperzního, masového, mediálního a aktivního publika současnosti. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. budou schopni diskutovat o základní povaze mediálního publika, způsobech jeho zkoumání a účincích masových médií na jeho formování;
2. budou umět vysvětlit a popsat problematiku nastolování témat (agenda-setting), její vznik a výzkumnou tradici a interakci mediální, veřejné a politické agendy;
3. budou schopni argumentovat na téma politické socializace a její souvislosti se snižováním kompetentnosti občanů k odpovědnému volebnímu chování v demokratických systémech a poukázat na možné zdroje politických postojů, např. v médiích a názorových vůdcích;
4. budou schopni interaktivně diskutovat o budování genderových stereotypů v médiích a reklamách a o pohledu české veřejnosti na genderovou problematiku, o fenomén publika jako trhu a jeho segmentaci jako spotřebitelského publika pro potřeby prodeje;
5. budou znát aktuální pohled české veřejnosti na domácí a zahraniční politické události prostřednictvím komentování aktuálních tiskových zpráv z výzkumů veřejného mínění (CVVM).
Osnova
  • 1. Základní charakteristiky veřejného mínění na začátku 21. století. a) Povaha a funkce veřejného mínění. b) Veřejné mínění podle E. Neoll-Neumann. c) Hodnocení veřejného mímění.
  • 2. Formování mínění a osobnost z hlediska teoretických koncepcí. a) Fáze utváření a vyjádření veřejného mínění. b) Krystalizace veřejného mínění. c) Modely změny individuálního mínění.
  • 3. Dnešní chápání publika – veřejnosti, rozdílné podmínky minulého vývoje. a) Definice publika. b) Vznik a vývoj publika a jeho faktory. c) Vznik veřejnosti a masové publikum, formování veřejnosti.
  • 4. Mediální publikum a spotřebitelé. a) Masové publikum a disperzní publikum, masmédia. b) Charakteristika mediálního publika a jeho vývoj. c) Duální pojetí mediálního publika (McQuail). d) Zkoumání mediálního publika (v ČR). e) Mediální publikum a inzerenti. f) Publikum jako spotřebitelé.
  • 5. Vztah publika a médií (symbolismus, přesvědčování a formování publika). a) Koncepce pasivního a aktivního publika. b) Aktivita publika (vznik interaktivního publika v současnosti). c) Vliv médií na publikum. d) Periodizace teorií účinků masových médií (McQuail).
  • 6. Vztah publika k formování diskusních témat (Agenda-setting). a) Co je to „nastolování témat“? b) Vznik teorie agenda-setting (1972) a celá její výzkumná tradice. c) Kategorizace výzkumů Agendy-setting a důležité indikátory. d) Veřejná, politická a mediální agenda.
  • 7. Politická socializace a jednotlivec. a) Politická socializace a její role v primární socializaci, její specifika. b) Socializační činitelé. c) Teorie politické socializace. d) Psychologické teorie (Erikson). e) Stádia morálního usuzování (Kohlberg). f) Cíle politické socializace.
  • 8. Publikum z hlediska volebního chování. a) Volební chování a kompetence voličů. b) Zdroje politických postojů v současnosti. c) Vliv médií a názorových vůdců. d) Proč lidé chodí k volbám? Model racionálního voliče (Downs). e) Motivy volebního chování. f) Politická efektivita.
  • 9. Publikum z hlediska genderového pojetí. a) Genderové rozdíly u publika a mediální komunikace. b) Gender a média (noviny). c) Role genderu v obsahu zpráv. d) Global Media Monitoring Project. e) „Ženské“ a „mužské“ časopisy. f) Genderové stereotypy v médiích a reklamě. g) Veřejné mínění o genderové problematice.
  • 10. Publikum ve vazbách na sociální strukturu (publikum jako trh). a) Publikum jako trh. b) Koncept mediálního trhu. c) Strukturální tradice výzkumu publika. d) Struktura a typy spotřebitelského publika. e) Segmentace mediálního publika (příklad výzkumu Market & Media & Lifestyle).
  • 11. Publikum a domácí politické události. a) Centrum pro výzkum veřejného mínění a jeho tiskové zprávy k domácím politickým událostem. b) Spokojenost se stavem vybraných oblastí veřejného života. Důvěra politikům a ústavním institucím. Hodnocení činnosti politických stran a vybraných institucí. Morálka politiků a vliv na politické rozhodování. Politická kultura veřejně činných lidí.
  • 12. Publikum a zahraniční politické události. a) Centrum pro výzkum veřejného mínění a jeho tiskové zprávy k zahraničním politickým událostem. b) Názory obyvatel na integraci Evropské unie. Dopady členství v EU na ČR. Důvěra institucím EU a organizacím OSN a NATO. Obrana ČR. Občané o přijetí eura. Dluhová krize v eurozóně. Palestina a Izrael očima českého veřejného mínění.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
  • RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
  • MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
  • JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
  • JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. info
  • HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
  • ŠKODOVÁ, M a V NEČAS. Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza, tematizace veřejné sféry. Praha: Professional Publishing, 2009. ISBN 978-80-7431-009-6. info
  • KALVAS, F. Nastolování agendy. Role masové a interpersonální komunikace, osobní zkušenosti a genderu. Plzeň: ZČU, 2009. ISBN 978-80-7043-805-3. info
  • KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
  • ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
  • MCCOMBS, M. a D. L. SHAW. „The Evolution of Agenda-Setting Research : Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas.“. Journal of Communication. 1993, roč. 43, č. 2, s. 58 – 67. ISSN 0021-9916. URL info
  • SCHEUFELE, D. A. a D. TEWKSBURY. „Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models.“. Journal of Communication. 2007, roč. 57, s. 9 – 20. ISSN 0021-9916. URL info
  • HAVLÍK, R. a Jan KOTALA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9. info
  • KUNŠTÁT, Daniel. „Normativní a empirické předpoklady moderní demokracie.“. Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 2, s. 3 - 7. ISSN 1214-438X. URL info
  • LINEK, Lukáš. „Institucionální odcizení a individuální odcizení od politiky.“. Data a výzkum. 2011, roč. 5, č. 1, s. 7-34. ISSN 1802-8152. URL info
  • JEŘÁBEK, H. „Počátky Lazarsfeldovy politické sociologie – the People's Choice. Sociální determinanty voličova rozhodování.“. Sociologický časopis. 2000, roč. 36, č. 1, s. 67-81. ISSN 0038-0288. URL info
  • NOVÁK, M. „Je voličské chování racionální?“. Politologická revue. Praha: ČSPV, 1995, roč. 5, č. 2, s. 3 - 15. ISSN 1211-0353. info
  • KOUŘIL, Vít a kol. Rozhovor s Jaromírem Volkem : „Postmoderní publikum se učí o tom, co je reálné, od mistrů iluze.“. Revue pro média, 2004. 10. URL info
    doporučená literatura
  • COVER, R. „Inter/aktivní publikum: Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika.“. Mediální studia. 2007, roč. 2. ISSN 1801-9978. URL info
  • NOELLE-NEUMANN, E. Výzkum veřejného mínění. Praha: Svoboda, 1968. info
  • MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
  • DEARING, J. W. a E. M. ROGERS. Agenda-setting. Thousand Oaks: SAGE, 1996. ISBN 0-7619-0563-4. info
  • HAVLÍK, R. a KOL. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-781-8. info
  • HAVLÍK, R. a J. KOŤA. „Zamyšlení nad českou sociologií výchovy, vzdělávání a mládeže v 90. letech.“. Sociologický časopis. 2000, roč. 36, č. 1, s. 87 – 96. ISSN 0038-0288. URL info
  • ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8. info
  • DOWDING, Keith. „Is it Rational to Vote? Five Types of Answer and a Suggestion.“. British Journal of Politics & International Relations. 2005, roč. 7, č. 3, s. 442 - 459. ISSN 1467-856X. URL info
  • FEDDERSEN, Timothy J. „Rational Choice Theory and the Paradox of Not Voting.“. Journal of Economic Perspectives. 2004, roč. 18, č. 1, s. 99 - 112. ISSN 0895-3309. URL info
  • ANTUNES, Rui. „Theoretical models of voting behaviour.“. 2010. URL info
  • NOHEJL, M. Jednání, diskurz, kritika. Praha: SLON, 2007. ISBN 978-80-86429-71-7. info
  • KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3. info
  • PROKOP, J. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická universita, 2001. URL info
  • MAŘÍKOVÁ, H. a KOL. Jaká je naše společnost. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-025-4. info
  • SHIRAEV, E. a R. SOBEL. People and their opinions. London: Pearsons, 2006. ISBN 0-321-07898-5. info
  • NEČAS, V. "Vztah politiky a médií.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, roč. 03. ISSN 1214-1720. URL info
Výukové metody
Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou písemné zkoušky:
1. Písemný test se skládá z přibližně 30 – 40 otázek (kombinace uzavřených a otevřených otázek). Test bude trvat zhruba 90 minut.
2. Testovací otázky jsou založeny na tématech z přednášek, povinné studijní literatuře a prezentačních materiálech. V závěrečném testu budou zahrnuty jak teoretické, tak i empirické přístupy ke zkoumání veřejného mínění.
3. Pro složení testu je nutné dosáhnout 60 % úspěšnosti (tzn. správné zodpovězení otázek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2012/N_PVM