N_PVM Publikum a veřejné mínění

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
2/0. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vladimír Ješko, Ph.D. (cvičící)
Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
Garance
Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_PVM/pMMO: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M23, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M23, každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 M23, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 M23, V. Ješko
N_PVM/pMPH: Út 10:30–11:14 S21, Út 11:15–12:00 S21, J. Mišovič
N_PVM/uMrPH: Út 22. 11. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, Út 6. 12. 14:00–15:30 S26, Út 13. 12. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, J. Mišovič
N_PVM/vMrPH: So 12. 11. 14:00–15:30 S11, So 26. 11. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, So 10. 12. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, J. Mišovič
Předpoklady
Navazuje na předmět Formování veřejného mínění a rozvíjí témata , jenž objasňují faktory působení publika a jeho zájmové orientace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je charakterizovat důležité rysy veřejného mínění v současnosti ve srovnání se stavem v 90. letech 20. století
Osnova
  • 1. Základní charakteristiky veřejného mínění na začátku 21. století 2. Dnešní chápání publika – veřejnosti, rozdílné podmínky minulého vývoje 3. Formování mínění a osobnost z hlediska teoretických koncepcí 4. Politická socializace a jednotlivec 5. Vztah publika k formování diskusních témat 6. Symbolismus, přesvědčování a formování publika 7. Politické mýty a publikum 8. Publikum z hlediska genderového pojetí 9. Publikum ve vazbách na sociální strukturu 10. Publikum z hlediska volebního chování 11. Publikum a domácí politické události 12. Publikum a zahraničně politické události
Literatura
    povinná literatura
  • Mišovič, J. a kol. Od A do Z ve výzkumech věřejného mínění , Divišov. Orego. 2010.
  • Maříková H. a kol. Jaká je naše společnost. Praha. SLON.2010.
  • Kalvas. F. Nastolování agendy. Plzeň.. ZČU. 2009.
    doporučená literatura
  • Kunštát, D. a ko. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti.SOÚ AV ČR. Praha . 2006 l.
  • Škodová, M. Nečas,V. Veřejná a mediální agenda:komparativní analýza, tematizace veřejné sféry.Professional Publishing. Praha. 2009.
  • Krejčí, J. (ed). Kvalita výzkumu volebních preferencí.Praha. Sociologický ústav. 2004.
    neurčeno
  • Shiraev, E., Sobel, R. People and their opinions. London. Pearsons. 2006
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek v prezenční formě studia a řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia.Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
Metody hodnocení
písemný zkušební text. Ke zkoušce si každý student připravý 5 hesel z oblasti teorie veřejného mínění a 5 hesel z historie a osobností veřejného mínění z publikace Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. V rámci druhé části zkoušky student pohovoří o jednom z předložených pojmů podle výběru vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2012.