N_PVM Publikum a veřejné mínění

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
2/0. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vladimír Kaucký, CSc. (pomocník)
Garance
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_PVM/pMPH: Út 10:30–11:14 S24, Út 11:15–12:00 S24, P. Raudenská
N_PVM/uMPH: Út 20. 11. 15:45–17:15 S26, Út 27. 11. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Út 11. 12. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, P. Raudenská
N_PVM/vMPH: Pá 19. 10. 13:45–15:15 S11, So 24. 11. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, So 8. 12. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, P. Raudenská
Předpoklady
Formování veřejného mínění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je doplnit převážně teoretické znalosti získané v předmětu Formování veřejného mínění o aktuální informace o povaze veřejného mínění v současnosti a jeho kritické hodnocení. Tentokráte bude stát v centru pozornosti fenomén publika a jeho historická proměna z obecenstva jednoho místa a času do disperzního, masového, mediálního a aktivního publika současnosti. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. budou schopni diskutovat o základní povaze mediálního publika, způsobech jeho zkoumání a účincích masových médií na jeho formování;
2. budou umět vysvětlit a popsat problematiku nastolování témat (agenda-setting), její vznik a výzkumnou tradici a interakci mediální, veřejné a politické agendy;
3. budou schopni argumentovat na téma politické socializace a její souvislosti se snižováním kompetentnosti občanů k odpovědnému volebnímu chování v demokratických systémech a poukázat na možné zdroje politických postojů, např. v médiích a názorových vůdcích;
4. budou schopni interaktivně diskutovat o budování genderových stereotypů v médiích a reklamách a o pohledu české veřejnosti na genderovou problematiku, o fenomén publika jako trhu a jeho segmentaci jako spotřebitelského publika pro potřeby prodeje;
5. budou znát aktuální pohled české veřejnosti na domácí a zahraniční politické události prostřednictvím komentování aktuálních tiskových zpráv z výzkumů veřejného mínění (CVVM).
Osnova
  • 1. Základní charakteristiky veřejného mínění na začátku 21. století. a) Povaha a funkce veřejného mínění. b) Veřejné mínění podle E. Neoll-Neumann. c) Hodnocení veřejného mímění.
  • 2. Formování mínění a osobnost z hlediska teoretických koncepcí. a) Fáze utváření a vyjádření veřejného mínění. b) Krystalizace veřejného mínění. c) Modely změny individuálního mínění.
  • 3. Dnešní chápání publika – veřejnosti, rozdílné podmínky minulého vývoje. a) Definice publika. b) Vznik a vývoj publika a jeho faktory. c) Vznik veřejnosti a masové publikum, formování veřejnosti.
  • 4. Mediální publikum a spotřebitelé. a) Masové publikum a disperzní publikum, masmédia. b) Charakteristika mediálního publika a jeho vývoj. c) Duální pojetí mediálního publika (McQuail). d) Zkoumání mediálního publika (v ČR). e) Mediální publikum a inzerenti. f) Publikum jako spotřebitelé.
  • 5. Vztah publika a médií (symbolismus, přesvědčování a formování publika). a) Koncepce pasivního a aktivního publika. b) Aktivita publika (vznik interaktivního publika v současnosti). c) Vliv médií na publikum. d) Periodizace teorií účinků masových médií (McQuail).
  • 6. Vztah publika k formování diskusních témat (Agenda-setting). a) Co je to „nastolování témat“? b) Vznik teorie agenda-setting (1972) a celá její výzkumná tradice. c) Kategorizace výzkumů Agendy-setting a důležité indikátory. d) Veřejná, politická a mediální agenda.
  • 7. Politická socializace a jednotlivec. a) Politická socializace a její role v primární socializaci, její specifika. b) Socializační činitelé. c) Teorie politické socializace. d) Psychologické teorie (Erikson). e) Stádia morálního usuzování (Kohlberg). f) Cíle politické socializace.
  • 8. Publikum z hlediska volebního chování. a) Volební chování a kompetence voličů. b) Zdroje politických postojů v současnosti. c) Vliv médií a názorových vůdců. d) Proč lidé chodí k volbám? Model racionálního voliče (Downs). e) Motivy volebního chování. f) Politická efektivita.
  • 9. Publikum z hlediska genderového pojetí. a) Genderové rozdíly u publika a mediální komunikace. b) Gender a média (noviny). c) Role genderu v obsahu zpráv. d) Global Media Monitoring Project. e) „Ženské“ a „mužské“ časopisy. f) Genderové stereotypy v médiích a reklamě. g) Veřejné mínění o genderové problematice.
  • 10. Publikum ve vazbách na sociální strukturu (publikum jako trh). a) Publikum jako trh. b) Koncept mediálního trhu. c) Strukturální tradice výzkumu publika. d) Struktura a typy spotřebitelského publika. e) Segmentace mediálního publika (příklad výzkumu Market & Media & Lifestyle).
  • 11. Publikum a domácí politické události. a) Centrum pro výzkum veřejného mínění a jeho tiskové zprávy k domácím politickým událostem. b) Spokojenost se stavem vybraných oblastí veřejného života. Důvěra politikům a ústavním institucím. Hodnocení činnosti politických stran a vybraných institucí. Morálka politiků a vliv na politické rozhodování. Politická kultura veřejně činných lidí.
  • 12. Publikum a zahraniční politické události. a) Centrum pro výzkum veřejného mínění a jeho tiskové zprávy k zahraničním politickým událostem. b) Názory obyvatel na integraci Evropské unie. Dopady členství v EU na ČR. Důvěra institucím EU a organizacím OSN a NATO. Obrana ČR. Občané o přijetí eura. Dluhová krize v eurozóně. Palestina a Izrael očima českého veřejného mínění.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
  • RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
  • MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
  • JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
  • JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. info
  • HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
  • ŠKODOVÁ, M a V NEČAS. Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza, tematizace veřejné sféry. Praha: Professional Publishing, 2009. ISBN 978-80-7431-009-6. info
  • KALVAS, F. Nastolování agendy. Role masové a interpersonální komunikace, osobní zkušenosti a genderu. Plzeň: ZČU, 2009. ISBN 978-80-7043-805-3. info
  • KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
  • ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
  • MCCOMBS, M. a D. L. SHAW. „The Evolution of Agenda-Setting Research : Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas.“. Journal of Communication. 1993, roč. 43, č. 2, s. 58 – 67. ISSN 0021-9916. URL info
  • SCHEUFELE, D. A. a D. TEWKSBURY. „Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models.“. Journal of Communication. 2007, roč. 57, s. 9 – 20. ISSN 0021-9916. URL info
  • HAVLÍK, R. a Jan KOTALA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9. info
  • KUNŠTÁT, Daniel. „Normativní a empirické předpoklady moderní demokracie.“. Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 2, s. 3 - 7. ISSN 1214-438X. URL info
  • LINEK, Lukáš. „Institucionální odcizení a individuální odcizení od politiky.“. Data a výzkum. 2011, roč. 5, č. 1, s. 7-34. ISSN 1802-8152. URL info
  • JEŘÁBEK, H. „Počátky Lazarsfeldovy politické sociologie – the People's Choice. Sociální determinanty voličova rozhodování.“. Sociologický časopis. 2000, roč. 36, č. 1, s. 67-81. ISSN 0038-0288. URL info
  • NOVÁK, M. „Je voličské chování racionální?“. Politologická revue. Praha: ČSPV, 1995, roč. 5, č. 2, s. 3 - 15. ISSN 1211-0353. info
  • KOUŘIL, Vít a kol. Rozhovor s Jaromírem Volkem : „Postmoderní publikum se učí o tom, co je reálné, od mistrů iluze.“. Revue pro média, 2004. 10. URL info
    doporučená literatura
  • COVER, R. „Inter/aktivní publikum: Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika.“. Mediální studia. 2007, roč. 2. ISSN 1801-9978. URL info
  • NOELLE-NEUMANN, E. Výzkum veřejného mínění. Praha: Svoboda, 1968. info
  • MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
  • DEARING, J. W. a E. M. ROGERS. Agenda-setting. Thousand Oaks: SAGE, 1996. ISBN 0-7619-0563-4. info
  • HAVLÍK, R. a KOL. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-781-8. info
  • HAVLÍK, R. a J. KOŤA. „Zamyšlení nad českou sociologií výchovy, vzdělávání a mládeže v 90. letech.“. Sociologický časopis. 2000, roč. 36, č. 1, s. 87 – 96. ISSN 0038-0288. URL info
  • ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8. info
  • DOWDING, Keith. „Is it Rational to Vote? Five Types of Answer and a Suggestion.“. British Journal of Politics & International Relations. 2005, roč. 7, č. 3, s. 442 - 459. ISSN 1467-856X. URL info
  • FEDDERSEN, Timothy J. „Rational Choice Theory and the Paradox of Not Voting.“. Journal of Economic Perspectives. 2004, roč. 18, č. 1, s. 99 - 112. ISSN 0895-3309. URL info
  • ANTUNES, Rui. „Theoretical models of voting behaviour.“. 2010. URL info
  • NOHEJL, M. Jednání, diskurz, kritika. Praha: SLON, 2007. ISBN 978-80-86429-71-7. info
  • KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3. info
  • PROKOP, J. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická universita, 2001. URL info
  • MAŘÍKOVÁ, H. a KOL. Jaká je naše společnost. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-025-4. info
  • SHIRAEV, E. a R. SOBEL. People and their opinions. London: Pearsons, 2006. ISBN 0-321-07898-5. info
  • NEČAS, V. "Vztah politiky a médií.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, roč. 03. ISSN 1214-1720. URL info
Výukové metody
Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou písemné zkoušky:
1. Písemný test se skládá z přibližně 30 – 40 otázek (kombinace uzavřených a otevřených otázek). Test bude trvat zhruba 90 minut.
2. Testovací otázky jsou založeny na tématech z přednášek, povinné studijní literatuře a prezentačních materiálech. V závěrečném testu budou zahrnuty jak teoretické, tak i empirické přístupy ke zkoumání veřejného mínění.
3. Pro složení testu je nutné dosáhnout 60 % úspěšnosti (tzn. správné zodpovězení otázek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011.

N_PVM Publikum a veřejné mínění

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
2/0. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vladimír Ješko, Ph.D. (cvičící)
Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
Garance
Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_PVM/pMMO: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M23, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M23, každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 M23, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 M23, V. Ješko
N_PVM/pMPH: Út 10:30–11:14 S21, Út 11:15–12:00 S21, J. Mišovič
N_PVM/uMrPH: Út 22. 11. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, Út 6. 12. 14:00–15:30 S26, Út 13. 12. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, J. Mišovič
N_PVM/vMrPH: So 12. 11. 14:00–15:30 S11, So 26. 11. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, So 10. 12. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, J. Mišovič
Předpoklady
Navazuje na předmět Formování veřejného mínění a rozvíjí témata , jenž objasňují faktory působení publika a jeho zájmové orientace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je charakterizovat důležité rysy veřejného mínění v současnosti ve srovnání se stavem v 90. letech 20. století
Osnova
  • 1. Základní charakteristiky veřejného mínění na začátku 21. století 2. Dnešní chápání publika – veřejnosti, rozdílné podmínky minulého vývoje 3. Formování mínění a osobnost z hlediska teoretických koncepcí 4. Politická socializace a jednotlivec 5. Vztah publika k formování diskusních témat 6. Symbolismus, přesvědčování a formování publika 7. Politické mýty a publikum 8. Publikum z hlediska genderového pojetí 9. Publikum ve vazbách na sociální strukturu 10. Publikum z hlediska volebního chování 11. Publikum a domácí politické události 12. Publikum a zahraničně politické události
Literatura
    povinná literatura
  • Mišovič, J. a kol. Od A do Z ve výzkumech věřejného mínění , Divišov. Orego. 2010.
  • Maříková H. a kol. Jaká je naše společnost. Praha. SLON.2010.
  • Kalvas. F. Nastolování agendy. Plzeň.. ZČU. 2009.
    doporučená literatura
  • Kunštát, D. a ko. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti.SOÚ AV ČR. Praha . 2006 l.
  • Škodová, M. Nečas,V. Veřejná a mediální agenda:komparativní analýza, tematizace veřejné sféry.Professional Publishing. Praha. 2009.
  • Krejčí, J. (ed). Kvalita výzkumu volebních preferencí.Praha. Sociologický ústav. 2004.
    neurčeno
  • Shiraev, E., Sobel, R. People and their opinions. London. Pearsons. 2006
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek v prezenční formě studia a řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia.Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
Metody hodnocení
písemný zkušební text. Ke zkoušce si každý student připravý 5 hesel z oblasti teorie veřejného mínění a 5 hesel z historie a osobností veřejného mínění z publikace Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. V rámci druhé části zkoušky student pohovoří o jednom z předložených pojmů podle výběru vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2012.

N_PVM Publikum a veřejné mínění

Vysoká škola finanční a správní
léto 2011
Rozsah
1/1. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vladimír Ješko, Ph.D. (cvičící)
Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
Garance
Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_PVM/cMPH: každé sudé úterý 14:00–14:44 S34, každé sudé úterý 14:45–15:30 S34, J. Mišovič
N_PVM/pMPH: každé sudé úterý 12:15–12:59 S34, každé sudé úterý 13:00–13:45 S34, J. Mišovič
N_PVM/uMPH: Út 8. 2. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, Út 15. 2. 15:45–17:15 S11, J. Mišovič
N_PVM/vMKL: Pá 11. 2. 15:30–17:00 K212, Pá 4. 3. 13:45–15:15 K212, 15:30–17:00 K212, J. Mišovič
N_PVM/vMMO: Pá 25. 3. 13:45–15:15 M22, Pá 8. 4. 12:00–13:30 M22, 13:45–15:15 M22, V. Ješko
N_PVM/vMPH: So 9. 4. 14:00–15:30 S26, So 30. 4. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, J. Mišovič
Předpoklady
Navazuje na předmět Formování veřejného mínění a rozvíjí témata , jenž objasňují faktory působení publika a jeho zájmové orientace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je charakterizovat důležité rysy veřejného mínění v současnosti ve srovnání se stavem v 90. letech 20. století
Osnova
  • ¨1. Základní charakteristiky veřejného mínění na začátku 21. století 2. Dnešní chápání publika – veřejnosti, rozdílné podmínky minulého vývoje 3. Formování mínění a osobnost z hlediska teoretických koncepcí 4. Politická socializace a jednotlivec 5. Vztah publika k formování diskusních témat 6. Symbolismus, přesvědčování a formování publika 7. Politické mýty a publikum 8. Publikum z hlediska genderového pojetí 9. Publikum ve vazbách na sociální strukturu 10. Publikum z hlediska volebního chování 11. Publikum a domácí politické události 12. Publikum a zahraničně politické události
Literatura
    povinná literatura
  • Maříková H. a kol. Jaká je naše společnost. Praha. SLON.2010.
  • Mišovič, J. a kol. Od A do Z ve výzkumech věřejného mínění , Divišov. Orego. 2010.
  • Kalvas. F. Nastolování agendy. Plzeň.. ZČU. 2009.
    doporučená literatura
  • Krejčí, J. (ed). Kvalita výzkumu volebních preferencí.Praha. Sociologický ústav. 2004.
  • Kunštát, D. a ko. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti.SOÚ AV ČR. Praha . 2006 l.
  • Shiraev, E., Sobel, R. People and their opinions. London. Pearsons. 2006.
  • Škodová, M. Nečas,V. Veřejná a mediální agenda:komparativní analýza, tematizace veřejné sféry.Professional Publishing. Praha. 2009.
Výukové metody
Přednáška,seminář
Metody hodnocení
zápočet (2 kredity) na základě aktivní účasti na semináři, resp. vypracování seminárních prací
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012.