NP_UMRP_1 Úloha marketingu v řízení podniku 1

Vysoká škola finanční a správní
léto 2004
Rozsah
1/1. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jitka Srpová, CSc.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Vaňkátová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NP_UMRP_1/FFPH: každé liché úterý 8:00–9:30 S32, M. Kašík, cvičení FF
NP_UMRP_1/RPPH: každé liché úterý 9:55–11:30 S32, M. Kašík, cvičení RP
NP_UMRP_1/spRPPH: každé sudé úterý 8:00–9:30 S32, M. Kašík, spol. přednáška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA 1: Pojetí, metodologie a rozdíly mezi klasickým a moderním marketingem. Globalizace trhů a vznik hyperkonkurence. Základy a definice marketingu, obchod vers. vztahy se zákazníky. Role marketingu ve firemní hiearchii, organizační struktuře a podnikové kultuře. Organizace marketingových procesů ve firmě. Vliv moderní komunikace na efektivnost marketingu. PŘEDNÁŠKA 2: Segmentace trhu. Porterova charakteristika konkurenčního prostředí. Mikro- a makroprostředí. Segmentace trhu geografická, demografická, behaviorální. Výběr cílového trhu, targeting a positioning. Interní a externí marketing z pohledu výměny hodnot a typu zákazníků. PŘEDNÁŠKA 3: Náklady pro zákazníka. Náklady a hodnota. Cena a faktory ovlivňující cenová rozhodnutí. Cenové strategie v marketingu a jejich význam. PŘEDNÁŠKA 4: Proces výměny hodnot. Kontinuum produkt - služba. Výrobní, výrobková a prodejní koncepce jako podstata transkačního (klasického) marketingu. Řízení vztahů se zákazníky (koncept CRM) jako podstata relačního (moderního) marketingu. PŘEDNÁŠKA 5: Marketingové koncepty odvozené od CRM. Vývoj nových produktů a cyklus jejich životnosti. Žebříček zákaznických vztahů. PŘEDNÁŠKA 6: Zákazníci a zainteresované osoby. Vztahy a transakce. Žebříček zákaznických vztahů. Navazování kontaktů (krátkodobých, dlouhodobých) se zákazníky. Komunikace s obchodními partnery. PŘEDNÁŠKA 7: Jak lépe porozumět svým zákazníkům. Kvalitativní a kvantitativní průzkum. Jak porozumět širšímu prostředí. Monitorování a předpovídání. PŘEDNÁŠKA 8: Strategické plánování a marketingový proces. Marketingový průzkum a analýzy tržních segmentů. Důvody používání marketingových průzkumů. Vzdálené prostředí - STEEP analýza. PŘEDNÁŠKA 9: Vlastní prostředí - SWOT analýza. Interní a externí komunikace. Jak provádět průzkumy trhu. Sales promotion (výstavy a veletrhy), podpora prodeje, prodejní akce, prodejní personál. PŘEDNÁŠKA 10: Marketingové nástroje plánování - moderní marketingový mix zákaznický - 4C. Marketingový mix z pohledu producenta hodnot (4P, 6P, 7P). Marketingový zákaznický mix 4C (4A) - potřeby, přání, náklady pro zákazníka, dostupnost. Marketingová integrovaná komunikace. Mediální mix. Praktická tvorba mixů. PŘEDNÁŠKA 11: Řízení marketingových informací. Shromažďování informací, datamining, vyhodnocování informací. Analýza marketingových informací. Benchmarking, controlling, reporting. PŘEDNÁŠKA 12: Základní komunikační schémata.Typologie elektronického marketingu. (e-business, e-procurement). Elektronické obchodování - přednosti a bariéry. Východiska pro marketingovou komunikaci. E-mail a webcasting. PŘEDNÁŠKA 13: Praktické aplikace aktuálních příspěvků k rozvoji marketingu. Zhodnocení semestru a diskusí k odborných tématům. Vypracování zadaného zápočtového listu.
Informace učitele
Základní literatura: Základy marketingu. (E. Jerome McCarthy, William D. Perreault, Jr.) 1. vydání, Victoria Publishing, Praha 1995 Byznys rychlostí myšlenky. (B. Gates). 1. vydání, Management Press, Praha 1999 Moderní marketing. (P. Smith) 1. vydání, Computer Press, Praha 2000 Český odborný tisk. (M. Kašík). 1. vydání, UVDT, Praha 2002 Průzkum trhu. (P. Hague). 1. vydání, Computer Press 2003 ITV CRM komunikace - nástroj efektivního řízení firem. (M. Kašík), Marketing magazine, č.6, Praha 2003 (s.28-29) Marketing. (J. Boučková a kol). 1. vydání, C.H. Beck, Praha 2003 Včas a rychle reagovat na změny. (M. Kašík), Marketing magazine, č.9.,Praha 2003
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007.