VSFS:B_PT Prezentační techniky - Informace o předmětu
B_PT Prezentační techniky
Vysoká škola finanční a správníléto 2008
- Rozsah
- 0/2. 6 hodin za semestr. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marie Hamplová (cvičící)
Mgr. Ilona Hronová (cvičící)
PhDr. Jaroslav Jančík (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
JUDr. Petr Majerik (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PT/cAFVPH: Čt 10:30–11:14 E304, Čt 11:15–12:00 E304, M. Kafka
B_PT/cMMO: Po 10:30–11:14 M24, Po 11:15–12:00 M24, J. Jančík
B_PT/cMRVKL: každé liché úterý 14:00–14:44 K203, každé liché úterý 14:45–15:30 K203, každé liché úterý 15:45–16:29 K203, každé liché úterý 16:30–17:15 K203, M. Hamplová
B_PT/cM1PH: Po 10:30–11:14 E128, Po 11:15–12:00 E128, M. Kafka
B_PT/cM2PH: St 8:45–9:29 E307, St 9:30–10:15 E307, M. Kafka
B_PT/cM3PH: Po 8:45–9:29 E129, Po 9:30–10:15 E129, M. Kafka
B_PT/cRMO: Po 12:15–12:59 M15, Po 13:00–13:45 M15, M. Tomčík
B_PT/cR13PH: St 10:30–11:14 E307, St 11:15–12:00 E307, M. Kafka
B_PT/cR23PH: Po 14:00–14:44 E124, Po 14:45–15:30 E124, M. Kafka
B_PT/cVMO: St 14:00–14:44 M17, St 14:45–15:30 M17, M. Tomčík
B_PT/sMRVKL: St 27. 2. 17:30–19:00 K303, 19:15–20:45 K303, St 26. 3. 19:15–20:45 K303, M. Hamplová
B_PT/uMPH: Út 12. 2. 19:15–20:45 E129, Út 4. 3. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, I. Petrová
B_PT/uRPH: Út 12. 2. 14:00–15:30 E127, Út 26. 2. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, M. Kafka
B_PT/uVPH: Út 15. 4. 14:00–15:30 E128, Út 29. 4. 17:30–19:00 E128, 19:15–20:45 E128, M. Kafka
B_PT/vAPH: So 16. 2. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, Pá 29. 2. 12:00–13:30 E126, M. Kafka
B_PT/vFPH: Pá 18. 4. 13:45–15:15 E127, Pá 2. 5. 15:30–17:00 E127, 17:15–18:45 E127, I. Petrová
B_PT/vMMO: Pá 15. 2. 15:30–17:00 M26, Pá 14. 3. 12:00–13:30 M26, Pá 4. 4. 15:30–17:00 M26, J. Jančík
B_PT/vM2PH: So 16. 2. 8:00–9:30 E223, Pá 4. 4. 17:15–18:45 E223, So 3. 5. 8:00–9:30 E223, M. Kafka
B_PT/vM3PH: Pá 15. 2. 17:15–18:45 E224, Pá 29. 2. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, I. Petrová
B_PT/vRMO: Pá 29. 2. 17:15–18:45 M22, Pá 14. 3. 17:15–18:45 M17, 19:00–20:30 M17, M. Tomčík
B_PT/vR2PH: Pá 14. 3. 13:45–15:15 E128, So 19. 4. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, M. Kafka
B_PT/vR3PH: Pá 18. 4. 12:00–13:30 E129, 13:45–15:15 E129, Pá 2. 5. 17:15–18:45 E129, M. Kafka
B_PT/vVMO: Pá 18. 4. 12:00–13:30 M24, So 3. 5. 8:00–9:30 M24, 9:45–11:15 M24, M. Tomčík - Předpoklady
- základní orientace v psychologii a sociologii a v ostatních navazujících předmětech studovaného oboru
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět logicky navazuje na společenskovědní obory studované v bakalářském studiu a poznatky zde získané dále rozvíjí a aplikuje na modelové situace. Jedná se tedy především o nácvik a rozvíjení sociálně-psychologických (tzv. měkkých) dovedností, v žádném případě se nejedná o přednášku. Studenti by se proto měli maximálně podílet na přípravě cvičení např. formou týmové přípravy a spolupráce a sami svá vystoupení na cvičeních hodnotit a opravovat. Učitel cvičení vede především formou tzv. koučingu, koordinuje, vyhodnocuje, je jakýmsi moderátorem, hodnotitelem (facilitátorem).
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1) Úvodní cvičení: studenti se seznámí s obsahem, požadavky, předběžně rozdělíme úkoly pro jednotlivce a pracovní skupiny. Také by se měli dozvědět jaké budou podmínky udělení zápočtu – jejich aktivita při přípravě cvičení a vlastní angažmá, zpracování písemných materiálu, závěrečný písemný test, či ústní pohovor. 2) Ve druhém cvičení je seznámíme se základními prvky každé prezentace a otevřeme diskusi o jejich významu pro výsledný efekt jejich pracovní uplatnění. Můžeme uvést řadu příkladu z praxe, studenti by sami měli uvést své případné praktické zkušenosti. 3) cvičení: Zde by si měli studenti uvědomit co je základem prezentace – komunikační akt, jeden, který mluví, druhý poslouchá a zpravidla nějakým způsobem reaguje. Dále pak význam sdělení, obsahu komunikačního aktu. Vhodným tématem je zde interkulturní pohled na prezentaci v různých kulturních společenstvích, jejich srovnání a jak bychom se sami při prezentaci k nim chovali (např. Japonci, Američané, Němci, Italové ….) 4) cvičení: Význam sdělení, jeho formy (verbální a neverbální), obrázky, grafy, filmy, počítačová animace atd.Studenti by měli odpovědět na otázku, proč je mimoslovní složka komunikace tak důležitá, silná a účinná (vliv na podvědomí, emotivní složku osobnosti), Rovněž zde mohou uvést řadu příkladu. 5) Cílem cvičení je ukázat na význam ostatních okolností prezentace – času, prostoru, okolností i zvolených technik, a také opakování pro úspěšný průběh prezentace 6) cvičení je již věnováno samotné přípravě: stanovení cíle, analýze posluchačů, zpracování prezentačních materiálů. Důraz by měl být kladen na vlastní zkušenosti a pozorování, rozhovory, vyhledávání a využití informačních zdrojů (knihy, časopisy, noviny, internet). Studenti by měli na nácvicích posoudit psychologickou stránku prezentace. 7) cvičení již bude plně zaměřeno na vlastní průběh prezentace, její obsah, teze formy, výběr hlavních bodů, struktura. Posluchači by se měli zaměřit na úlohu vnímání, pamatování a dále také na použitou argumentaci. 8) cvičení: budeme dále pokračovat procvičováním úlohy řeči, její techniky, práci s otázkami a výměně názorů na to jak můžeme zvládat trému a stres. 9) cvičení: zde se můžeme zaměřit na problematiku vyhodnocování prezentací. Můžeme využít zkušenosti z předmětu SPV – využití dotazníků pro externí zhodnocení a dotazníku pro sebehodnocení, dalších možností a forem zhodnocení efektivnosti provedené prezentace. 10) cvičení: v tomto i ve zbývajících cvičeních se můžeme zaměřit na jednotlivé formy prezentace podle studijních směrů, např. pro obor bankovnictví, VS, ŘPPF prezentace finančního produktu, opatření orgánů samosprávy pro občany, prodeje produktu či služby (příprava na různé typy zákazníků, jejich přiřazení k určité cílové skupině, využití reklamních pomůcek, převáděných produktů, typy prodejního rozhovoru). V tomto i v dalších cvičeních (11-12) můžeme již plně využít a dále procvičovat získané dovednosti. 11) Závěrečné cvičení. Celkové zhodnocení průběhu cvičení a jeho jednotlivých aktérů, závěrečné pohovory, písemné testy.
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: cvičení Metody hodnocení: z
- Informace učitele
- Literatura: Doporučená literatura: Belz, H., Siegrist.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha, Portál, 2001 Booher, D.: Komunikujte s jistotou. Praha, Computer Press, 1999. Carnegie, D.: Jak získat přátele a působit na lidi. Praha, Talpress, 1992. Carnegie, D.: Jak mluvit a působit na druhé při obchodním jednání. Praha, Talpress, 1994. DeVito, Joseph, A.: Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada, 2001. Ehrenburg, J. – Mattock, J.: Přesvědčivé vystupování. 50 originálních námětů jak zapůsobit na posluchače. Praha, Management Press, 1995. Holasová, Z.: Umíte dobře mluvit? Praha, 1992 Hospodářová, I.: Prezentace od A do Z. Praha, Expertis, 1997. Hospodářová, I.: Prezentační dovednosti. Praha, Alfa Publishing, 2004. Hurstová, B.: Encyklopedie komunikačních technik. Praha, Grada, 1994. Just, V.: Slovník floskulí. Malá encyklopedie polistopadového newspeaku: klišé, slogany, hantýrky, tiky, partiové metafory, slovní smogy. Praha, Akademia, 2003. Kelley, T.: Nenavlékejte hrochovi ponožky a další pravidla byznysu. Praha, Management Press, 2002. Khelerová, V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada, 1995. Kohout, J.: Rétorika, Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press, 1995. Křivohlavý, J.: Tajemství úspěšného jednání. Praha, Grada, 1995. Lambert, T. E.: Jak účinně ovlivňovat druhé. Ovlivňování lidí jako manaažerská dovednost. Praha, Management Press, 1999. Langer, A.: Úspěch veřejné promluvy. Kapitoly z rétoriky. Praha, Fortuna, 1993. Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. Praha, Grada, 2003. Nöllke, C.: Umění prezentace. Jak přesvědčivé, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha, Grada, 2004. 100 přísloví nikoho neumoří, Praha, Lidové nakladatelství, 1987. Thich, E.: Řeč lidského těla prozradí víc než tisíc slov. Bratislava, Plasma Service, 1993. Wage, J. L.: Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha, Management Press, 1997.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2008/B_PT