N_RKVS Řízení kvality ve veřejné správě

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
1/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Kajml (cvičící)
Ing. Bořek Valvoda (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Kajml
Fakulta právních a správních studií - děkanát FPSS – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Pavlína Ondrová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RKVS/cVMO: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 M25, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 M25, B. Valvoda
N_RKVS/cVPH: každou lichou středu 15:45–16:29 S11, každou lichou středu 16:30–17:15 S11, P. Kajml
N_RKVS/pVMO: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 M25, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 M25, B. Valvoda
N_RKVS/pVPH: každou sudou středu 15:45–16:29 S11, každou sudou středu 16:30–17:15 S11, P. Kajml
N_RKVS/uVPH: Út 21. 2. 17:30–19:00 S35, Út 28. 2. 17:30–19:00 S35, Út 6. 3. 17:30–19:00 S35, Út 13. 3. 15:45–17:15 S35, 17:30–19:00 S35, P. Kajml
N_RKVS/vVMO: Pá 10. 2. 15:30–17:00 M26, Pá 24. 2. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, Pá 9. 3. 15:30–17:00 M26, 17:15–18:45 M26, B. Valvoda
N_RKVS/vVPH: Pá 10. 2. 15:30–17:00 S35, 17:15–18:45 S35, So 10. 3. 9:45–11:15 S35, 11:30–13:00 S35, Pá 23. 3. 17:15–18:45 S35, P. Kajml
Předpoklady
Student by měl ovládat základní okruh znalostí a dovedností z předmětu Organizace veřejné správy v ČR, Marketing ve veřejné správě, Management ve veřejné správě a Kontrola a audit ve veřejné správě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl kurzu: Cílem je přiblížit studentům problematiku při zvyšování výkonnosti a kvality veřejné správy, vyjasnit cíl veřejné správy a popsat metody při jeho naplňování, dále pak charakterizovat aktuální situaci v modernizaci veřejné správy v ČR a podrobněji seznámit s vybranými základními nástroji řízení kvality. V další části se zabývat základy strategického řízení a využitím metody Balanced Scorecard. Dále představit studentům nejpoužívanější sebehodnotící nástroje - model excelence EFQM a model CAF, seznámit se strukturou modelů a způsobem jejich hodnocení. Dalším cílem je přiblížit studentům problematiku při uplatnění normy ISO 9001 v institucích veřejné správy, ozřejmit postup při zavádění normy a při certifikaci systému managementu kvality. V dalším se pak zabývat procesním řízením a popisem procesů ve veřejné správě. V neposlední řadě je cílem seznámit studenty s metodou zapojování veřejnosti do správy věcí veřejných a uplatňování principů udržitelného rozvoje na místní úrovni - tzv. místní Agendy 21 (dále jen "MA 21"), představit oficiální sadu kriterií MA 21 a zásady pro zapojování veřejnosti. V další části pak informovat o významu šetření spokojenosti občanů a zákazníků, ukázat využitelnost Evropské sady indikátorů udržitelného rozvoje při měřením spokojenosti občanů, seznámit a procvičit měření spokojenosti zákazníků úřadů.
Osnova
Osnova předmětu Řízení kvality ve veřejné správě 1. modul (2 hod. - přednáška) úvod do problematiky řízení kvality, zavádění kvality do veřejné správy v ČR, přístupy k řízení kvality, vybrané jednoduché nástroje řízení kvality 2. modul (2 hod. - cvičení) procvičení použití vybraných jednoduchých nástrojů řízení kvality - vývojový diagram, diagram příčin a následků 3. modul (2 hod. - přednáška) přístup Total Quality Management, podpora kvality ze strany EU a ČR, model excelence EFQM, model Common Assessment Framework - CAF 2006 4. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v modelu CAF 2006 - hodnocení a bodování příkladů dle modelu CAF, výběr prioritních zlepšovacích akcí 5. modul (2 hod. - přednáška) normativní přístup k řízení kvality, využití norem ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001 ve veřejné správě, vysvětlení pojmů prověřování, certifikace, akreditace, procesní řízení 6. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v procesním řízení – klasifikace procesů, popis procesů pomocí vývojového diagramu a mapy procesu 7. modul (2 hod. - přednáška) úvod do řízení strategie a výkonnosti organizace, metoda Balanced Scorecard 8. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v metodě Balanced Scorecard - návrh mise, vize, strategie, politik a strategické mapy úřadu/školy 9. modul (2 hod. - přednáška) přístup trvale udržitelného rozvoje, místní Agenda 21, sada evropských indikátorů místní Agendy 21, metodika Národní sítě zdravých měst ČR, Společenská odpovědnost organizací, základy projektového řízení, matice logického rámce 10. modul (2 hod. - cvičení) řešení případové studie na zpracování matice logického rámce 11. modul (2 hod. - přednáška) další metody řízení kvality ve veřejné správě - měření spokojenosti zákazníků a občanů Benchmarking, charta služby pro občany, Mystery client 12. modul (2 hod. - cvičení) řešení případové studie na měření spokojenosti zákazníků, řešení případové studie charty návštěvníka knihovny, zápočtový test
Literatura
    doporučená literatura
  • kolektiv: Veřejná správa v České republice, MV ČR, 2005, kap. 2.10 a 6.1 (http://www.mvcr.cz/odbor/moderniz/vs_vcr.pdf)
  • kolektiv: Místní Agenda 21 (informace, postupy, kriteria), MŽP, 2006 (http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/CENMSFK2CK1O/$FILE/MA21- IPK_def.pdf)
  • kolektiv: Benchmarking ve veřejné správě (druhé, upravené a doplněné vydání), MV ČR, 2006
  • kolektiv: Společný hodnotící rámec CAF 2006, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2007 (http://www.mvcr.cz/sprava/moderniz/dokumenty/caf2006cz.pdf)
  • Horálek V.: Jednoduché nástroje řízení jakosti I., Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2004, kap. 2, 3 a 5 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp)
  • ČSN EN ISO 9001:2000, Systémy managementu jakosti - požadavky, Český normalizační institut, 2000
  • Přibek J.: Systémy managementu jakosti, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2004, kap. 3.1, 3.2 a 8.3 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp)
  • Půček M. a kolektiv: Řízení procesů výkonu státní správy (Případová studie Vsetín), MV ČR 2004
Výukové metody
Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
vyučující metody: metody hodnocení: předepsaná účast na seminářích, skupinová prezentace, zkouška sestávající z písemné a ústní části
Informace učitele
Doporučená literatura: Půček M. a kolektiv: Řízení procesů výkonu státní správy (Případová studie Vsetín), MV ČR 2004 (http://www.mvcr.cz/sprava/moderniz/vyk_stspr.pdf) kolektiv: Veřejná správa v České republice, MV ČR, 2005, kap. 2.10 a 6.1 (http://www.mvcr.cz/odbor/moderniz/vs_vcr.pdf) Horálek V.: Jednoduché nástroje řízení jakosti I., Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2004, kap. 2, 3 a 5 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp) kolektiv: Společný hodnotící rámec CAF 2006, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2007 (http://www.mvcr.cz/sprava/moderniz/dokumenty/caf2006cz.pdf) kolektiv: Benchmarking ve veřejné správě (druhé, upravené a doplněné vydání), MV ČR, 2006 Přibek J.: Systémy managementu jakosti, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2004, kap. 3.1, 3.2 a 8.3 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp) kolektiv: Systémy managementu jakosti, Směrnice pro aplikaci ISO 9001:2000 v samosprávných úřadech, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2006 ČSN EN ISO 9001:2000, Systémy managementu jakosti - požadavky, Český normalizační institut, 2000 kolektiv: Místní Agenda 21 (informace, postupy, kriteria), MŽP, 2006 (http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/CENMSFK2CK1O/$FILE/MA21- IPK_def.pdf) kolektiv: Měření spokojenosti v organizacích veřejné správy - soubor příkladů, MV ČR, 2005 (http://www.mvcr.cz/odbor/moderniz/spokojenost_final.pdf) kolektiv: Aplikace metody Balanced Scorecard ve veřejném sektoru, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2006 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2013, léto 2014, léto 2015.