N_RKVS Řízení kvality ve VS

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
1/1. 8 hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Kajml (cvičící)
PaedDr. Václav Netolický (cvičící)
Ing. Bořek Valvoda (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Kajml
Fakulta právních a správních studií - děkanát FPSS – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Jaroslava Boschová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RKVS/pVMO: každé sudé pondělí 15:45–16:29 M26, každé sudé pondělí 16:30–17:15 M26, B. Valvoda
N_RKVS/pVPH: každý sudý čtvrtek 15:45–16:29 S33, každý sudý čtvrtek 16:30–17:15 S33, P. Kajml
N_RKVS/semVMO: Po 6. 10. 15:45–16:29 M26, 16:30–17:15 M26, Po 20. 10. 15:45–16:29 M26, 16:30–17:15 M26, Po 3. 11. 15:45–16:29 M26, 16:30–17:15 M26, Po 17. 11. 15:45–16:29 M26, 16:30–17:15 M26, Po 1. 12. 15:45–16:29 M26, 16:30–17:15 M26, Po 15. 12. 15:45–16:29 M26, 16:30–17:15 M26, B. Valvoda
N_RKVS/semVPH: každý lichý čtvrtek 15:45–16:29 S33, každý lichý čtvrtek 16:30–17:15 S33, P. Kajml
N_RKVS/uVPH: Út 7. 10. 15:45–17:15 S33, Út 14. 10. 17:30–19:00 S33, 19:15–20:45 S33, Út 4. 11. 19:15–20:45 S33, P. Kajml
N_RKVS/vVMO: Pá 21. 11. 15:30–17:00 M01, So 22. 11. 11:30–13:00 M14, 14:00–15:30 M14, So 10. 1. 11:30–13:00 M24, B. Valvoda
N_RKVS/vV2PH: Pá 24. 10. 17:15–18:45 S35, Pá 7. 11. 17:15–18:45 S35, So 22. 11. 8:00–9:30 S35, 9:45–11:15 S35, P. Kajml
N_RKVS/vV3PH: So 25. 10. 8:00–9:30 S36, 9:45–11:15 S36, Pá 7. 11. 15:30–17:00 S36, So 22. 11. 11:30–13:00 S36, P. Kajml
Předpoklady
Absolvování předmětu nevyžaduje žádné speciální předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl kurzu: Cílem je přiblížit studentům problematiku při zvyšování výkonnosti a kvality veřejné správy, vyjasnit cíl veřejné správy a popsat metody při jeho naplňování, dále pak charakterizovat situaci při modernizaci veřejné správy v ČR a podrobněji seznámit s vybranými základními nástroji řízení kvality. Dále představit studentům nejpoužívanější nástroj zvyšování kvality ve veřejné správě - tzv. model CAF, informovat o důvodech jeho vzniku a oblastech uplatnění, seznámit se strukturou modelu a způsobem sebehodnocení. V další části pak představit metodu benchlearningu a vysvětlit její význam pro model CAF. Dalším cílem je přiblížit studentům problematiku při uplatnění normy ISO 9001 v institucích veřejné správy, ozřejmit postup při zavádění normy a při certifikaci systému managementu jakosti a upozornit na specifika veřejné správy. V dalším se pak zabývat procesním řízením a popisem procesů ve veřejné správě. V neposlední řadě je cílem seznámit studenty s metodou zapojování veřejnosti do správy věcí veřejných a uplatňování principů udržitelného rozvoje na místní úrovni - tzv. místní Agendy 21 (dále jen "MA 21"), představit oficiální sadu kriterií MA 21 a zásady pro zapojování veřejnosti. V další části pak informovat o významu šetření spokojenosti občanů a zákazníků, ukázat využitelnost Evropské sady indikátorů udržitelného rozvoje při měřením spokojenosti občanů, seznámit a procvičit měření spokojenosti zákazníků úřadů.
Osnova
Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu. 1. modul (2 hod. - přednáška) úvod do problematiky kvality ve veřejné správě, zavádění kvality do veřejné správy v ČR, přístupy k řízení kvality, vybrané jednoduché nástroje řízení jakosti 2. modul (2 hod. - cvičení) procvičení použití vybraných jednoduchých nástrojů řízení jakosti - cyklus PDCA, formulář pro sběr dat, vývojový diagram, diagram příčin a následků 3. modul (2 hod. - přednáška) přístup Total Quality Management (TQM) k řízení kvality, podpora kvality ze strany státu - ceny za jakost, Evropská cena za jakost, model EFQM, Národní cena ČR za jakost, metoda Balanced Scorecard 4. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v metodě Balanced Scorecard - návrh mise, vize, strategie, politik, strategických cílů, strategické mapy a vyvážených ukazatelů úřadu/školy 5. modul (2 hod. - přednáška) model CAF 2006, podpora modelu ze strany EU a ČR 6. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v použití modelu CAF 2006 - hodnocení příkladů dle modelu CAF, návrh akčních plánů zlepšování 7. modul (2 hod. - přednáška) normativní přístup k řízení kvality, využití norem ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001 ve veřejné správě, vysvětlení pojmů prověřování, certifikace, akreditace, procesní řízení 8. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v procesním řízení - popis procesů pomocí vývojového diagramu a mapy procesu 9. modul (2 hod. - přednáška) další metody řízení kvality ve veřejné správě - Benchmarking, benchlearning, charta občanů, investor in people 10. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v metodě charta občanů – řešení případové studie charty návštěvníka knihovny a zpracování charty studenta školy 11. modul (2 hod. - přednáška) trvale udržitelný rozvoj, místní Agenda 21, sada evropských indikátorů místní Agendy 21, metodika Národní sítě zdravých měst ČR, úloha měření spokojenosti zákazníků a občanů 12. modul (2 hod. - cvičení) řešení případových studií na měření spokojenosti zákazníků
Metody hodnocení
vyučující metody: metody hodnocení: předepsaná účast na seminářích, skupinová prezentace, zkouška sestávající z písemné a ústní části
Informace učitele
Doporučená literatura: Půček M. a kolektiv: Řízení procesů výkonu státní správy (Případová studie Vsetín), MV ČR 2004 (http://www.mvcr.cz/sprava/moderniz/vyk_stspr.pdf) kolektiv: Veřejná správa v České republice, MV ČR, 2005, kap. 2.10 a 6.1 (http://www.mvcr.cz/odbor/moderniz/vs_vcr.pdf) Horálek V.: Jednoduché nástroje řízení jakosti I., Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2004, kap. 2, 3 a 5 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp) kolektiv: Společný hodnotící rámec CAF 2006, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2007 (http://www.mvcr.cz/sprava/moderniz/dokumenty/caf2006cz.pdf) kolektiv: Benchmarking ve veřejné správě (druhé, upravené a doplněné vydání), MV ČR, 2006 Přibek J.: Systémy managementu jakosti, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2004, kap. 3.1, 3.2 a 8.3 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp) kolektiv: Systémy managementu jakosti, Směrnice pro aplikaci ISO 9001:2000 v samosprávných úřadech, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2006 ČSN EN ISO 9001:2000, Systémy managementu jakosti - požadavky, Český normalizační institut, 2000 kolektiv: Místní Agenda 21 (informace, postupy, kriteria), MŽP, 2006 (http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/CENMSFK2CK1O/$FILE/MA21- IPK_def.pdf) kolektiv: Měření spokojenosti v organizacích veřejné správy - soubor příkladů, MV ČR, 2005 (http://www.mvcr.cz/odbor/moderniz/spokojenost_final.pdf) kolektiv: Aplikace metody Balanced Scorecard ve veřejném sektoru, Národní informační středisko pro podporu jakosti, 2006 (http://www.npj.cz/publikace_vyhledavani.asp)
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: ústní zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015.