B_Spss Sociologické problémy soudobého světa

Vysoká škola finanční a správní
léto 2014
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Spss/cMPH: každé sudé úterý 15:45–16:29 E126, každé sudé úterý 16:30–17:15 E126, O. Roubal
B_Spss/cMVMO: každé liché pondělí 14:00–14:44 M26, každé liché pondělí 14:45–15:30 M26, M. Tomčík
B_Spss/pMPH: každé sudé úterý 14:00–14:44 E126, každé sudé úterý 14:45–15:30 E126, O. Roubal
B_Spss/pMVMO: každé liché pondělí 12:15–12:59 M26, každé liché pondělí 13:00–13:45 M26, M. Tomčík
Předpoklady
Absolvování předmětu Sociologie B1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Popsat podstatu tradiční, moderní, postmoderní a globální společnosti v kontextu sociologických teorií. Analyzovat sociologický diskurz o povaze pozdně moderní společnosti a interpretovat vybrané sociologické koncepce společnosti pozdní doby v podmínkách akcelerujících globalizačních procesů. Vyložit globalizaci ekonomických, politických a kulturních procesů s důrazem na jejich sociální dopady. Poukázat na možnosti „otevřeného“ světa, naděje a příležitosti globální éry společnosti, současně upozornit na „globální rizika“ v oblasti environmentální, politické a sociální. Interpretovat práci Z. Baumana a jeho pojetím „tekuté modernity“ jako varianty podoby globální společnosti. Analyzovat problém rostoucí individualizace a nejistoty ve společnosti, poukázat na projevy nových forem globálních životních stylů. Diskutovat otázky komercionalizace každodennosti v podmínkách blahobytné společnosti. Zdůraznit význam sociálních efektů uplatňování marketingových komunikací jako intervenčního faktoru v sociálním prostoru. Přiblížit fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1. Schopni orientace v sociologickém diskurzu o povaze pozdně moderní doby. Rozliší pojmy modernita, modernizace, postmoderna a postmodernismus. Budou schopni objasnit podstatu modernizačních teorií a identifikovat jejich sociální dopady. Kriticky posoudit možnosti a rizika globalizace perspektivou liberální a sociálně kritické optiky.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům souvisejících s problematikou globalizace ekonomických, politických a kulturních procesů (mobilita, flexibilita, prekarizace, externalita, deteritorializace, univerzalizace, partikularizace, glokalizace, globalismus aj.)
3. Znát pojetí „tekuté modernity“ v práci Z. Baumana. Znát podstatu a důsledky akcelerující individualizace společnosti a souvislost individualizace a zesilujícího vědomí nejistoty.
4. Umět uplatnit sociologickou imaginaci jako předpoklad objektivnějšího a poučenějšího posuzování parciálních sociálních jevů. Zejména těch jevů, které se objevují v důsledku fungování komplexu marketingových komunikací.
Osnova
  • 1. Soudobý sociologický diskurz o povaze pozdně moderní společnosti. Od tradiční ke globální společnosti. Podstata tradiční, moderní, postmoderní a globální společnosti optikou sociologické teorie. V jaké společnosti žijeme?
  • 2. Teorie modernity. Nástup organizované modernity a „organizačního člověka“. Rozvolňování organizované modernity v procesech dezinstitucionalizace a destratifikace. Nástup světa sítí a síťového uspořádání.
  • 3. Teorie modernizace. Specifikace první a druhé vlny modernizačních teorií, emancipační teorie modernizace a identifikace sociálních, politických a ekonomických důsledků modernity.
  • 4. Spory o povahu globalizace. Pojmy globalizace a globalismus. Liberální a sociálně kritické hledisko hodnocení procesu globalizace. První a druhá fáze globalizace. Role národního státu a mimonárodních korporací v éře globalizace. „Vítězové“ a „poražení“ globalizace.
  • 5. Globalizace ekonomiky. Sociální souvislosti deregulace, privatizace a liberalizace ekonomiky. Ekonomika bez hranic a politika bez moci. Konkurenční výhody mimonárodních firem v podmínkách otevřených toků světového obchodu.
  • 6. Globalizace a sociální stát. Sociální dopady uplatňování strategie mimonárodních firem. Typologie sociálních států, vzestup sociálních rizik, důsledky změn povahy práce, prekarizace práce, problémy zaměstnanosti v moderní společnosti, sociální důsledky flexibilizace práce.
  • 7. Globalizace politiky. Evropská integrace, partikularismus a univerzalismus, sociální hnutí, problémy soudobého nacionalismu, etnické a rasové problémy, otázky multikulturalismu a politika identit.
  • 8. Globalizace kultury. Nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura, nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonismus.
  • 9. Teorie „tekuté modernity“ Z. Baumana:. Ohniska nejistoty v globálním prostoru. Tekutá modernita jako nástup éry tekutých časů nejistoty.
  • 10. Život v éře tekuté nejistoty. Od mentality hajného, zahradníka k mentalitě lovce. Proměny životních trajektorií člověka.
  • 11. Život jako umělecké dílo. Umění sebetvorby a konstruování identity v časech „lovecko-hráčské“ společnosti.
  • 12. Život v éře blahobytné společnosti. Syndrom velkého vlka a hledání štěstí ve společnosti nadbytku. Fenomén lidského štěstí a volby individuálních strategií jeho dosahování v podmínkách působení marketingových komunikací.
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O.: Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS-VŠFS, 2014.
  • Keller, J.: Tři sociální světy. Praha: Slon, 2010
  • Giddens, A: Sociologie, Argo, Praha, 1999
  • Budil, I.T. Střet kultur a vzpoura proti modernitě, 2002. www.blisty.cz/art/10753.html
  • Keller, J.: Soumrak sociálního státu. SLON: Praha, 2005.
  • Keller, J. (2007): Teorie modernizace. Slon: Praha.
    doporučená literatura
  • Fukuyama, F.: Velký rozvrat. Praha: Academia, 2006.
  • Sedláček, T.: Ekonomie dobra a zla, 65. pole , Praha 2009
  • Bauman, Z.: Tekuté časy-život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008
  • Beck,U: Riziková společnost, Sociologické nakladatelství, Praha 2004
  • Bauman, Z.: Tekutá modernita Mladá fronta, Praha, 2002
  • Bauman, Z. : Umění života. Praha: Academia, 2010
  • Bělohradský, V.: Společnost nevolnosti, Slon, Praha, 2009
  • Hirt, J., Jakoubek, M.: Soudobé spory o multikulturalismus a politika identit. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005.
Výukové metody
Přednášky a semináře v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury minimální povinná účast na seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem formou na základě obhajoby seminární práce, která bude podrobena kritické rozpravě a oponentuře dalších posluchačů. Seminární práci posluchač prezentuje v rozsahu 25-35 minut. Téma seminární práce – prezentace volí z následujících variant: a) sekundární analýza aktuálního sociologického výzkumu k problematice poznání lidského štěstí; b) identifikace nezamýšlených efektů marketingových sdělení. Konkrétní zaměření těchto témat bude upřesněno po dohodě s vyučujícím.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa0.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.