B_Psy Psychologie

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
2/0/0. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Jančík (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
PhDr. Jiří Němec (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Psy/pFRVPH: St 12:15–12:59 E128, St 13:00–13:45 E128, J. Němec
B_Psy/pRVKL: Út 10:30–11:14 K312, Út 11:15–12:00 K312, M. Kafka
B_Psy/pRVMO: Po 14:00–14:44 M14, Po 14:45–15:30 M14, J. Jančík
B_Psy/sRVPH: St 1. 10. 14:00–15:30 E127, St 8. 10. 14:00–15:30 E127, St 22. 10. 14:00–15:30 E127, M. Kafka
B_Psy/uRVKL: Út 2. 12. 15:45–17:15 K303, 17:30–19:00 K303, Út 9. 12. 17:30–19:00 K303, M. Kafka
B_Psy/vFPPH: So 15. 11. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, So 13. 12. 14:00–15:30 E127, M. Kafka
B_Psy/vRPH: Pá 21. 11. 12:00–13:30 E129, Pá 5. 12. 15:30–17:00 E129, 17:15–18:45 E129, M. Kafka
B_Psy/vRVMO: Pá 31. 10. 15:30–17:00 M24, Pá 14. 11. 13:45–15:15 M14, Pá 28. 11. 12:00–13:30 M14, J. Jančík
B_Psy/vVPH: Pá 3. 10. 13:45–15:15 E227, 15:30–17:00 E227, Pá 31. 10. 12:00–13:30 E227, M. Kafka
Předpoklady
Předpoklady:
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Informace o max. počtech studentů pro jednolivé obory je uvedena v registrační šabloně.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v podmínkách pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována aplikovaného oboru psychologie práce, organizace a řízení.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika–psychologický atomismus–asocianismus–experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění. 6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
Metody hodnocení
Vyučující metody: Metody hodnocení: zápočet
Informace učitele
Literatura: Povinná: Miklík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti. Praha, Karolinum 2001 Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006 Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007 Doporučená literatura: Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998 Nekonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, Praha, Management Press 1993 Provazník, V., Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996 Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002 Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005 Plňava I.: Průvodce mezilidskou komunikací. Praha, Grada 2005 Hayesová N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 2003 Časopisy: Psychologie dnes, měsíčník, vydává nakladatelství Portál Psychologie v řídící a ekonomické praxi, čtvrtletník, vydává Univerzita Karlova (oba časopisy jsou k dispozici v knihovně VŠFS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2015, léto 2016.