B_VyMe Vývoj médií

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
2/0/0. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Emil Hanousek, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_VyMe/pMKL: Čt 12:15–12:59 K212, Čt 13:00–13:45 K212, E. Hanousek
B_VyMe/pMMO: Čt 8:45–9:29 M27, Čt 9:30–10:15 M27, E. Hanousek
B_VyMe/pMPH: Út 10:30–11:14 E007KC, Út 11:15–12:00 E007KC, D. Pavlů
B_VyMe/sM1aPH: St 1. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, St 8. 10. 17:30–19:00 E129, E. Hanousek
B_VyMe/sM1bPH: St 3. 12. 17:30–19:00 E126, 19:15–20:45 E126, St 17. 12. 17:30–19:00 E126, E. Hanousek
B_VyMe/uMKL: Út 7. 10. 15:45–17:15 K212, 17:30–19:00 K212, Út 18. 11. 15:45–17:15 K212, E. Hanousek
B_VyMe/vMMO: Pá 3. 10. 15:30–17:00 M17, Pá 17. 10. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, E. Hanousek
B_VyMe/vM2PH: Pá 10. 10. 15:30–17:00 E223, Pá 7. 11. 15:30–17:00 E223, 17:15–18:45 E223, E. Hanousek
B_VyMe/vM3PH: Pá 10. 10. 17:15–18:45 E224, Pá 24. 10. 15:30–17:00 E224, 17:15–18:45 E224, E. Hanousek
Předpoklady
Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu .
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět je koncipován jako základní výklad vývoje sociální komunikace ve smyslu masových médií. Jakou úlohu hrála a hrají komunikační masová média v rozvoji společnosti až po glogalizaci komunikace. Cílem výkladu je dále ukázat jaký vliv mají masová média na naše vnímání současného světa.Předmět je koncipován formou přednášek u prezenčního studia a formou cvičení u studia kombinovaného.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek prezenčního studia: 1.Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první médium skupinové komunikace. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. 2.Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace.Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. 3.Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy 4.Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 5.Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. 6.Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. 7.První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška 8.Vývoj fotografie. Film.Telefon. Telegraf. 9.Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. 10.Nové formy komunikace. 11.Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. 12.Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test Základní témata jednotlivých cvičení kombinovaného studia: 1.CVIČENÍ: -Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první masové médium. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. -Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace. Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. -Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy -Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 2.CVIČENÍ: -Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. -Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. -První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška -Vývoj fotografie. Film. Telefon. Telegraf. 3.CVIČENÍ: -Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. -Nové formy komunikace. -Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. -Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test
Metody hodnocení
Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, cvičení u kombinovaného studia Metody hodnocení jsou shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, termín odevzdání 20.12.2007 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná.Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
Informace učitele
Literatura: Povinná: BENDA, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006, Praha Karolinum 2007, ISBN 978-80-246-1387-1, stran 273 BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275 BUNZLOVÁ, A.: Kapitoly z dějin světových tiskových agentur, Praha SPN 1975, 17-230-75, Skripta Fakulty žurnalistiky UK, stran 111 GEISS,I.:Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9, stran 529 HALADA, J., HLAVAČKA, M.: Světové výstavy – od Londýna 11851 po Hannover 2000, Praha Libri 2000, ISBN80-7277-012-8, stran 279 JEŠUTOVÁ, E. et al: Od mikrofonu k posluchačům, Praha Český rozhlas 2003, stran 667, ISBN 80-86762-00-9 Kol. autorů: Dějiny českých médií v datech, Praha Nakladatelství Karolinum 2003, stran 461, ISBN 80-246-0632-1 Kolektiv: 10 let v českých médiích, Praha Portál 2005, stran 142, ISBN 80-7178-925-9 KÖPPLOVÁ, B., KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky – Celý svět je v novinách, Praha Novinář 1989, ISBN 80-7077-216-6, stran 332 PAVLŮ, D.: Některé historické vývojové tendence médií marketingové komunikace,str. 8-37 in: PAVLŮ, D. et al: Marketingové komunikace a média – Malá edice FMK 2005 - č. 3, Zlín FMK UTB 2005, ISBN 80-7318-306-4, str. 168 STELLNER a kol.: Hospodářské dějiny (16.-20.století), Praha VŠE 2006, ISBN 80-245-1141-X, str.139 Doporučená: CAIRNCROSS, F.: Konec vzdáleností – jak komunikační revoluce změní naše životy, Brno Computer Press 1999, ISBN 80-7226-155-X, stran 291 ČERNÝ, J.: Malé dějiny lingvistiky, Praha Portál 2005, ISBN 80-7178-908-9, stran 240 JEŘÁBEK,H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu, Praha Karolinum 1997, stran 183, ISBN 80-7184-342-3 JIRÁK,J., KÖPPLOVÁ,B.:Média a společnost, Praha Portál 2003, ISBN 80-7178-697-7, stran 207 KOLEKTIV: Dějiny českých médií v datech, Praha Karolinum 2003, ISBN 80-246-0632-1, stran 461 McLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota 2008, str.420 ISBN 978-80-7217-128-6 OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263 PROKOP,D.:Boj o média, Praha Karolinum 2005, ISBN 80-246-0618-6, stran 409 VYSEKALOVÁ,J a kol.:Veletrhy a výstavy, Praha Grada 2004, ISBN 80-247-0894-9, stran 160
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, léto 2025.