VSFS:B_VyMe Vývoj médií - Informace o předmětu
B_VyMe Vývoj médií
Vysoká škola finanční a správnízima 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Emil Hanousek, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyMe/pMKL: Čt 12:15–12:59 K212, Čt 13:00–13:45 K212, E. Hanousek
B_VyMe/pMMO: Čt 8:45–9:29 M27, Čt 9:30–10:15 M27, E. Hanousek
B_VyMe/pMPH: Út 10:30–11:14 E007KC, Út 11:15–12:00 E007KC, D. Pavlů
B_VyMe/sM1aPH: St 1. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, St 8. 10. 17:30–19:00 E129, E. Hanousek
B_VyMe/sM1bPH: St 3. 12. 17:30–19:00 E126, 19:15–20:45 E126, St 17. 12. 17:30–19:00 E126, E. Hanousek
B_VyMe/uMKL: Út 7. 10. 15:45–17:15 K212, 17:30–19:00 K212, Út 18. 11. 15:45–17:15 K212, E. Hanousek
B_VyMe/vMMO: Pá 3. 10. 15:30–17:00 M17, Pá 17. 10. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, E. Hanousek
B_VyMe/vM2PH: Pá 10. 10. 15:30–17:00 E223, Pá 7. 11. 15:30–17:00 E223, 17:15–18:45 E223, E. Hanousek
B_VyMe/vM3PH: Pá 10. 10. 17:15–18:45 E224, Pá 24. 10. 15:30–17:00 E224, 17:15–18:45 E224, E. Hanousek - Předpoklady
- Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu .
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět je koncipován jako základní výklad vývoje sociální komunikace ve smyslu masových médií. Jakou úlohu hrála a hrají komunikační masová média v rozvoji společnosti až po glogalizaci komunikace. Cílem výkladu je dále ukázat jaký vliv mají masová média na naše vnímání současného světa.Předmět je koncipován formou přednášek u prezenčního studia a formou cvičení u studia kombinovaného.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek prezenčního studia: 1.Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první médium skupinové komunikace. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. 2.Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace.Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. 3.Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy 4.Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 5.Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. 6.Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. 7.První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška 8.Vývoj fotografie. Film.Telefon. Telegraf. 9.Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. 10.Nové formy komunikace. 11.Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. 12.Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test Základní témata jednotlivých cvičení kombinovaného studia: 1.CVIČENÍ: -Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první masové médium. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. -Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace. Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. -Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy -Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 2.CVIČENÍ: -Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. -Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. -První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška -Vývoj fotografie. Film. Telefon. Telegraf. 3.CVIČENÍ: -Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. -Nové formy komunikace. -Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. -Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, cvičení u kombinovaného studia Metody hodnocení jsou shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, termín odevzdání 20.12.2007 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná.Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
- Informace učitele
- Literatura: Povinná: BENDA, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006, Praha Karolinum 2007, ISBN 978-80-246-1387-1, stran 273 BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275 BUNZLOVÁ, A.: Kapitoly z dějin světových tiskových agentur, Praha SPN 1975, 17-230-75, Skripta Fakulty žurnalistiky UK, stran 111 GEISS,I.:Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9, stran 529 HALADA, J., HLAVAČKA, M.: Světové výstavy – od Londýna 11851 po Hannover 2000, Praha Libri 2000, ISBN80-7277-012-8, stran 279 JEŠUTOVÁ, E. et al: Od mikrofonu k posluchačům, Praha Český rozhlas 2003, stran 667, ISBN 80-86762-00-9 Kol. autorů: Dějiny českých médií v datech, Praha Nakladatelství Karolinum 2003, stran 461, ISBN 80-246-0632-1 Kolektiv: 10 let v českých médiích, Praha Portál 2005, stran 142, ISBN 80-7178-925-9 KÖPPLOVÁ, B., KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky – Celý svět je v novinách, Praha Novinář 1989, ISBN 80-7077-216-6, stran 332 PAVLŮ, D.: Některé historické vývojové tendence médií marketingové komunikace,str. 8-37 in: PAVLŮ, D. et al: Marketingové komunikace a média – Malá edice FMK 2005 - č. 3, Zlín FMK UTB 2005, ISBN 80-7318-306-4, str. 168 STELLNER a kol.: Hospodářské dějiny (16.-20.století), Praha VŠE 2006, ISBN 80-245-1141-X, str.139 Doporučená: CAIRNCROSS, F.: Konec vzdáleností – jak komunikační revoluce změní naše životy, Brno Computer Press 1999, ISBN 80-7226-155-X, stran 291 ČERNÝ, J.: Malé dějiny lingvistiky, Praha Portál 2005, ISBN 80-7178-908-9, stran 240 JEŘÁBEK,H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu, Praha Karolinum 1997, stran 183, ISBN 80-7184-342-3 JIRÁK,J., KÖPPLOVÁ,B.:Média a společnost, Praha Portál 2003, ISBN 80-7178-697-7, stran 207 KOLEKTIV: Dějiny českých médií v datech, Praha Karolinum 2003, ISBN 80-246-0632-1, stran 461 McLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota 2008, str.420 ISBN 978-80-7217-128-6 OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263 PROKOP,D.:Boj o média, Praha Karolinum 2005, ISBN 80-246-0618-6, stran 409 VYSEKALOVÁ,J a kol.:Veletrhy a výstavy, Praha Grada 2004, ISBN 80-247-0894-9, stran 160
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2008/B_VyMe