B_VyMe Vývoj médií

Vysoká škola finanční a správní
zima 2019
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_VyMe/pMMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M17, každé sudé úterý 13:00–13:45 M17, každé sudé úterý 14:00–14:44 M17, každé sudé úterý 14:45–15:30 M17, kromě Út 26. 11., kromě Út 10. 12. ; a Čt 5. 12. 12:15–15:30 M16, Út 10. 12. 12:15–15:30 M17, G. Maiello
B_VyMe/pMPH: Po 14:00–14:44 E004, Po 14:45–15:30 E004, kromě Po 25. 11. ; a Po 18. 11. 12:15–13:45 E004, G. Maiello
B_VyMe/vMPH: Pá 25. 10. 14:00–15:30 E223, 15:45–17:15 E223, So 9. 11. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, So 23. 11. 14:00–15:30 E223, 15:45–17:15 E223, G. Maiello
Předpoklady
Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s historickým vývojem médií a jejich odrazem ve vývoji společnosti v jednotlivých základních vývojových etapách od počátků lidské komunikace. Kurz si dále klade za cíl představit sociální důsledky působení médií a základní korelace se sférami společenskou, politickou, ekonomickou, technologickou a kulturní. Pozornost bude věnována také vývoji inzerce a reklamě v médiích od počátku komerční komunikace na trzích, inzerce v tisku a ostatních médiích až k jejich současnému využívání v marketingové komunikaci. Po absolvování kurzu by student měl porozumět vývoji médií a jeho společenským souvislostem, na základě nabytých poznatků odvodit sociální funkce médií a používat informace o současném mediálním prostředí k racionálnímu rozhodování v současném období po masivním nástupu on-line médií a jejich vlivu na média tradiční.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je obsahově obdobný a je rozložen do 8 tematických bloků ve studijních materiálech DSO předmětu. Obsah a struktura přednášek prezenčního studia: 1. Historické předpoklady vývoje sociální komunikace - vznik a vývoj jazyka, písma a forem jeho zachycení; 2. Urbanizace Evropy vznik a vývoj trhů ve čtyřech generacích, světové výstavy EXPO; 3. Gutenbergova galaxie; 4. Epocha periodického tisku, vznik žurnalistiky; 5. Masový tisk, inzerce – nový fenomén komunikace; 6. Tisk a ostatní media v Československu ve 20. století, vývoj a uplatnění cenzury; 7. 19. století – věk vynálezů a éra obrazové evidence; 8. Vznik médií s vysílaným signálem – globalizace; 9. Médium je poselství -technologický vývoj a jeho vliv na zásadní změny informačních toků, TV ve službách reklamy, média jako podnikání; 10. Sociální funkce médií; 11. Internet jako principiálně nové médium a vliv on-line médií na mediální prostředí a marketingovou komunikaci; 12. Základní směry vývoje mediálního trhu v ČR po roce 1989 vývoj mediálních systémů – interaktivita a multimedialita, diskuse nad odbornými studiemi.
Literatura
    povinná literatura
  • McLuhan, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka, 2. vydání, Mladá fronta 2011, ISBN 978-80-204-2049-9
  • Bednařík P., Jirák J., Köpplová B.: Dějiny českých médií, Grada Publishing 2011, ISBN 978-80-247-3028-8
  • Reifová I. a kolektiv: Slovník mediální komunikace, Portál 2004, ISBN 80-7178-926-7
    doporučená literatura
  • OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
  • Pavlů, D.: Veletrhy a výstavy, Kultura, komunikace, multimedialita, marketing, Professional Publishing 2009, ISBN: 978-80-86946-38-2
  • Defleur, Melvin L.- Ballová-Rokeachová, Sandra: Teorie masové komunikace. Karolinum, Praha 1996. ISBN 80-7184-099-8
  • Končelík, J., Večeřa, P., Orság, P.: Dějiny českých médií 20. století, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-698-8
  • Thompson, J. B.: Média a modernita – sociální teorie médií. Praha Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0652-6
  • GEISS, I.: Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9,
Výukové metody
Přednášky a semináře v prezenční formě studia, u kombinovaného studia seminární práce.
Metody hodnocení
Jsou shodné pro oba typy studia: 1. Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu 8 - 12 normostran v elektronické podobě jako dokument Word. Témata budou zadána na 1. konzultaci. 2. Vyplnění písemného testu, který bude obsahovat 24 uzavřených otázek. Pro úspěšné absolvování je minimum 16 správných odpovědí.
Navazující předměty
Informace učitele
Garant předmětu: PhDr. Marek Matějka (www.matejkam.com) Vyučující: PhDr. Marek Matějka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, léto 2025.