VSFS:B_VyMe Vývoj médií - Informace o předmětu
B_VyMe Vývoj médií
Vysoká škola finanční a správnízima 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marek Matějka (cvičící)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící) - Garance
- PhDr. Marek Matějka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyMe/cMKLks: Čt 22. 10. 17:30–19:00 K205, Čt 29. 10. 14:00–15:30 K311, Čt 5. 11. 14:00–15:30 K311, M. Matějka
B_VyMe/pMKL: Čt 15:45–16:29 K212, Čt 16:30–17:15 K212, M. Matějka
B_VyMe/pMMO: každé sudé pondělí 10:30–11:14 M01, každé sudé pondělí 11:15–12:00 M01, každé sudé pondělí 12:15–12:59 M01, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M01, M. Matějka
B_VyMe/pMPH: St 15:45–16:29 E007KC, St 16:30–17:15 E007KC, M. Matějka
B_VyMe/uM1aPH: Út 20. 10. 19:15–20:45 E225, Út 3. 11. 17:30–19:00 E225, Út 1. 12. 17:30–19:00 E225, A. Vodrážka
B_VyMe/uM1bPH: Út 20. 10. 17:30–19:00 E227, Út 3. 11. 15:45–17:15 E227, Út 1. 12. 15:45–17:15 E227, A. Vodrážka
B_VyMe/vMMO: So 21. 11. 9:45–11:15 M25, 11:30–13:00 M25, 14:00–15:30 M25, M. Matějka
B_VyMe/vM2PH: Pá 23. 10. 15:30–17:00 E125, Pá 6. 11. 17:15–18:45 E125, Pá 4. 12. 17:15–18:45 E125, A. Vodrážka
B_VyMe/vM3PH: Pá 23. 10. 12:00–13:30 E126, Pá 6. 11. 13:45–15:15 E126, Pá 4. 12. 13:45–15:15 E126, A. Vodrážka
B_VyMe/vM4PH: Pá 23. 10. 13:45–15:15 E127, Pá 6. 11. 15:30–17:00 E127, Pá 4. 12. 15:30–17:00 E127, A. Vodrážka - Předpoklady
- Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět je koncipován jako základní výklad vývoje sociální komunikace ve smyslu masových médií. Jakou úlohu hrála a hrají komunikační masová média v rozvoji společnosti až po glogalizaci komunikace. Cílem výkladu je dále ukázat jaký vliv mají masová média na naše vnímání současného světa. Předmět je koncipován formou přednášek u prezenčního studia a formou cvičení u studia kombinovaného.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek prezenčního studia: 1.Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první médium skupinové komunikace. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. 2.Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace.Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. 3.Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy 4.Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 5.Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. 6.Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. 7.První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška 8.Vývoj fotografie. Film.Telefon. Telegraf. 9.Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. 10.Nové formy komunikace. 11.Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. 12.Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test Základní témata jednotlivých cvičení kombinovaného studia: 1.CVIČENÍ: -Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první masové médium. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. -Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace. Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. -Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy -Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 2.CVIČENÍ: -Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. -Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. -První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška -Vývoj fotografie. Film. Telefon. Telegraf. 3.CVIČENÍ: -Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. -Nové formy komunikace. -Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. -Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test
- Literatura
- BENDA, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006, Praha Karolinum 2007, ISBN 978-80-246-1387-1, stran 273
- BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275
- BUNZLOVÁ, A.: Kapitoly z dějin světových tiskových agentur, Praha SPN 1975, 17-230-75, Skripta Fakulty žurnalistiky UK, stran 111
- Kol. autorů: Dějiny českých médií v datech, Praha Nakladatelství Karolinum 2003, stran 461, ISBN 80-246-0632-1
- B., KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky – Celý svět je v novinách, Praha Novinář 1989, ISBN 80-7077-216-6, stran 332
- OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, cvičení u kombinovaného studia Metody hodnocení: zápočet - shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, termín odevzdání 20.12.2009 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
- Informace učitele
- Odborný garant předmětu: Marek Matějka website: www.matejkam.com www.matejkam.webnode.cz
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2009/B_VyMe